Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer Europa E99 vs Madshus Glittertind - smørefrie ski


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en ivrig dagsturgåer, oftest på Kvamskogen, rundt Gjendesheim og på Hardangervidda, på enkle toppturer, men også en del i løssnøen. Med mine smørefrie Madshus Voss har jeg funnet ut at jeg godt kan gi avkall på smøremaset for at det går litt saktere nedover. Men nå får jeg lyst til å oppgradere til litt bredere ski, som funker bedre i løssnø - dessuten har Voss-skia stålkant som begynner bak tuppa, og jeg mener at det kan være til hjelp med en hel stålkant også, spesielt på "crème brulée-føre".

I helgen skal jeg på Finse-Krækkja-Ustaoset og jeg så nettopp at bl.a. Platou Sport i Bergen har salg. Egentlig var jeg bombesikker på at det skal bli Madshus Glittertind men av de butikkene jeg har vært bort i var det ingen som fører de... Derimot er det mange som har Fischer Europa E99. Ser at det alt finnes en aktuell topic om de her, men lurer på om de kan sammenliknes med Madshus-skia? Og er de i det hele tatt brukbare på toppturer? For tiden sliter jeg med en NNN-binding og må nok ha noe bredere + støvler uansett. Setter pris på alt av raske kommentarer helst til i morgen - takk! :)

Mvh Ungua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smørefritt eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, det valget får folk ta selv. Det jeg kan si er at jeg har Glittertind og synes det er ei kjempeski, god stålkant og brukbare svingegenskaper. Sålen kunne vært noe bedre da den fort blir ødelagt om man ferdes på grus e.l. men det gjør vel alle ski. Skal du gå i skikkelig løssnø fra 50cm og oppover ville jeg gått for ei bredere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bare les tråden ovenfor!!!! https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8041

Mattings har utprøvd alle typer selv og overbeviste meg!

jeg bruker så fischer 109, breiere og kortere, hvilket jeg er fonøyd med opp i fiskebein og ned med godt innsving - nesten carving effekt!

ved pulk og tung sekk er det fin - normalt feste i moderate hellinge opp. Med pulk bruker jeg full-feller opp: da kan jeg gå opp en vegg!

Gliet er selvsagt dårligere på smørefri og de glipper på isete føre, men det gjør også usmurte smøreski.

Klister funker fin på smørefri, men må tas av med whitespirit og skraping i alle "fiskeskjellene"

Jeg skal teste ut det ny klister-tape. Dette kan meget vel være den perfekte løsning

Men intet er bedre enn blå swix i silkeføre på smøreski!! det har jeg da også til valege turer.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Glittertind smøreski og et par Europa 99smørefrie. De er svært like, men jeg holder kanskje en knapp på E99en. Tror mest det skyldes at de har litt kraftigere spenn og at matchvekten min er nær 0,1 tonn... Begge er uansett gode ski, og med solide bindinger og sko klarer man seg fint både oppover og nedover. Og smørefritt er ikke Harry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok turen med mine gamle Madshus Voss siden ingen av butikkene i Bergen hadde Glittertind i min størrelse igjen - bestemte meg for de etter flere samtaler med selgere og det som jeg har lest her. Glittertind skal være "snillere" og mer lettkjørte mens det visst ikke er så store forskjeller oppover. Får ta kjøpet til neste vår! :wink:

Ungua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefritt eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, det valget får folk ta selv. Det jeg kan si er at jeg har Glittertind og synes det er ei kjempeski, god stålkant og brukbare svingegenskaper. Sålen kunne vært noe bedre da den fort blir ødelagt om man ferdes på grus e.l. men det gjør vel alle ski. Skal du gå i skikkelig løssnø fra 50cm og oppover ville jeg gått for ei bredere ski.

Jeg har gjort meg akkurat de samme erfaringer som deg. Helt enig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.