Gå til innhold
  • Bli medlem

bålhøl...


Frifant

Anbefalte innlegg

Frifantinnen og jeg har, etter lang tids hasardiøs omgang med åpen flamme, fått diverse småhull i våre Dermizax-klær. Var i kontakt med Bergans, som hardnakket hevdet at de på ingen måte satt på lappesaker av noe slag, men at klærne kunne sendes inn (!) for reparasjon. Da det her er snakk om hull av få millimetres diameter (gnist), synes innsending av våre høyt elskede friluftsklær å være et uforholdsmessig stort inngrep i vår (ute)hverdag. Hull i Jervenduken (temmelig store) har aldri vært noe problem, da Jerven er smarte nok til å ha nettopp egne lappesett. Underlig da at Bergans ikke har noe lignende...? :oops:

Noen forslag til problemløsning? I såfall blir både min (langt) bedre halvdel og jeg svært takknemlige!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lappe småhull med Aquasure lim. Hvis det er litt større hull eller rifter så får du kjøpt lappesaker på sybutikker som du kan stryke på. Klipp ut et passende stykke(unngå hjørner) og stryk på.

Jeg tror det er nylonstoff i disse lappene. Mine har ikke løsnet etter år med bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noen "lappesett" fra Coghlan, for noen år siden og tettet hull på sovepose og dunjakke, det holder enda!

Det er ei lita billig pakke med en slags nylonduk (m lim på undersiden) flere forskjellige farger og kan klippes til.

XXL sport har pleid å ha disse lappesakene!

Har ikke prøvd dette på dermizak klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Victor :)

Kontakt Norrøna å få dem til å sende deg et reparasjonslappesett. Dette består av lapper som strykes på på innsiden med strykejern. Funkert meget meget fra for meg ..

Om du reparerer Derimax med Gore-tex lapper skulle nok ikke ha noe å si.. Ville jeg tro... Er det fòr inne i klærne (jfr. Skogshorn) må nok dette løsnes, så litt plunder blir det nok..

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, ozzi, gremlin og dufas ( :) )!

Da setter jeg kursen mot nærmeste sysjappe, eventuelt kontakter Norrøna.

Pussig at Norrøna slike "lappesett", men ikke Bergans? DET skjønner jeg faktisk ikke... :P

Ozzi: har dette limet holdt over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lokale møbelbutikken :shock: har en type selvklebende nylonlapp som sitter meget godt på det meste. Har selv brukt den på Bergansjakka mi. Husker ikke hva modellen heter, men den har loden utenpå så det er egentlig utrolig at en selvklebende lapp blir sittende... I Norge distribueres dette produktet av et firma som kaller seg AS Knappehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hmm. Rart at ikke Bergans, eller skal jeg si Dermizax ikke har noe repkit løst.

Så lenge det er små gnisthull, så skal det ikka ha så mye å si. Lurt å sy igjenn hullet hvis det er mer enn et par mm stort, og så bruke en liten Gore Tex-lapp på innsiden. Hvis hullet er enda mindre så kan det hende at aquasure gjør jobben, vet ikke helt hvordan dette funker på Dermizax, i og med at det er litt strech i stoffet.. Men kom med rapport da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brant et større hull på ei Bergans jakke i 2006. Kontaktet bare butikken den var kjøpt i og de bestilte et stykke fra Bergans, i Dermizax i samme farge som jakken. Men det kom ikke i sett, jeg måtte kjøpe lim i tillegg. De har kanskje gjort om, men rart om de ikke har stoffstykker liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på et møte med en fyr fra Bergans forrige uke, og da fikk jeg til svar at grunnen til at de ikke leverer repkit til dermizax, er tydeligvis at dermizax krever mer "følsom" påføring av stoffet.. :wink: Det viser seg nemlig at for at det skal sitte skikkelig, så er man avhengig av en viss temperatur og en viss luftfuktiget osv. Hvis ikke kan man ikke garantere kvaliteten på stoffet.

Derfor sa han at hvis du skal få noe hjelp fra Bergans, så må du nesten sende inne jakken så gjør de det for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dermizax krever mer "følsom" påføring av stoffet..

Jeg skal ikke betvile utsagnet direkte, men for å være helt ærlig så burde de heller gitt kunden valget, tross alt tar det maks en dag med tørketid å fikse det selv. Selvsagt kan de gjøre kunden klar over konsekvensene.

Når det gjelder min egen erfaring med den lappen jeg limte på, så sitter den like godt på både innsiden og utsiden nå som i april 2006. Klinte inn hele lappen med "stormsure" (sikkert like bra med aquasure), hadde overlapp på ca en cm, samme prosedyre på innsiden og utsiden, satte et tøymerke på utsiden for å skjule reparasjonen. Det er tett, lappen er på venstre overarm, og utsettes følgelig for en viss belastning i kantene når sekken skal av og på, men den sitter. Men den puster antakelig ikke akkurat der. Men tap av pusteeffekt på 5 kvadratcentimeter på ei jakke utgjør neppe den store forskjellen.

Analogt: Har en mobiltelefon fra Samsung, som visstnok skulle tåle mye. Mistet to små knapper etter 2 mnd, verken Elkjøp eller Samsung viste noe som helst forståelse for at det enkleste for meg var at de sendte meg knappene, tross alt hadde de vist at limet sitt ikke holdt, så jeg så ingen grunn til å være uten telefon i 14 dager for å være nødt til å løsne arbeidet de gjorde for å feste det med skikkelig lim. Lagde nye knapper av plastbelagt ståltråd, passet akkurat i bredden. Det funker og det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålhull vil det bli uansett type/merke. Jeg har flere bukser og alle har klatter med aquasure (forsåvidt jakkene min også). Har tettet til dels store hull med aquasure. Så lenge det funker så er det greit. :)

Merker meg at gore tex og andre typer er ømfintelige overfor gnist. Dette er grunnen til at jeg aldri kommer til å kjøpe meg rådyre Norrøna plagg.

Mulig jeg er litt uforsiktig, men utstyret skal jo brukes også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lappet mange titalls Dermizax klær fra Begans. Dette har vært svært velykket.... Som nevnt lengre opp på siden. Så får man lapper gratis hos Norrøna. Anbefaler å bruke en reklame/bostavpresse, da det er litt vanskelig å beregne med strykjern. 151 grader i 10 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.