Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av dunsovepose


Erik

Anbefalte innlegg

Et tilbakevendede problem uten at jeg har fått noe svar.

Kjenner noen av dere til et renseri på Østlandet som kan anbefales til rens av dunsoveposer? (Det hadde vært litt synd om jeg må sende disse til rens i Sheffield i England, noe produsenten anbefaler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasket en gang en dunpose med Milo i badekaret, mange skyllinger...

Krysta ut vannet og kjørte den i stor tørketrommel sammen med et par joggesko (for å unngå klumper i dunet).

Ble bedre enn før vask - men den var velbrukt .

Tror jeg hadde sjansa på ullvaskprogram med milo og 30 grader - dun tåler tross alt vann. Lett sentrifugering og så tørketrommel.

Husk joggesko e.l. Og stor vaskemaskin - min 7 kg - og ditto tørketrommel.

Du har også noe som heter dampfjærrenserier - se http://www.dunrens.no f.eks. De tar ut duna, vasker trekket, damprenser duna og har den tilbake. Koster litt, det er vanligvis dyner de tar, vet ikke om de tar soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl S. Bj skrev:

-og kjørte den i stor tørketrommel sammen med et par joggesko

Ville nok heller brukt et par tennisballer, reduserer slitasjen på dunposen og - ikke minst du slipper at kona hyler om at tørketrommelen blir ødelagt. Joggesko i tørketrommelen er ikke akkurat lydløse. :-)

Har benyttet metoden flere ganger med dunjakke, og det funker over all forventning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt fritt etter hukommelsen. Jeg har tidligere publisert seansen i www.friluftsliv.no men kunne ikke finne innlegget igjen i farten.

Vasket dunposeen i maskin med Milo. La 3-5 tennisballer og et par joggesko (muligens flere) uten kvasse kanter i maskinen. Etterpå fulgte hele stasen med over i tørketrommelen hvor jeg kjørte på syntetprogram. Denne posen er fra midten på 70-tallet, men utrolig nok er både inner- og ytterstoff i rip-stop, et materiale jeg ikke hørte om før mot slutten av 80-tallet. Stoffet var tett og det var vanskelig å få dunet tørt, så jeg hadde mange vendinger mellom sol og tørketrommel. Inn-i-mellom "fluffet" jeg posen manuelt for jeg kjørte tørketrommelen igjen. Jeg luftet og varmet dessuten posen i solen utendørs mens jeg åasset på og riste den ofte av frykt for at fukt skulle bli stående i posen og sørge for dåte av noe slag.

Sluttresultatet ble helt fantastisk og posens løse volum ble vel omtrentlig tredoblet og spensten i dunet var helt påtagelig høyere.

Det finnes dunrenseri som tar dunet ut av posene/dynene og renser ytterstoff og dun hver for seg, men etter å ha tatt denne sjansen ser jeg ikke helt vitsen. Jeg har etterhvert blitt mer volumiøs over overarmene og brystkassen, så nå har min bedre (beste) halvdel arvet denne fantastiske posen :oops:

Min anbefaling er at en ikke skal gå av veien får å vaske slikt selv. Jeg mener å huske at vaskemaskin og tørketrommel er beregnet på ca 5.5 kg tørt tøy dersom dere er ute etter en slik referanse.

En litt pussig (ikke ved nærmere ettertanke, riktignok) er at dunlekksajen har avtatt etter denne vasken. Det var forresten ikke mange fjonene i hverken vaskemaskin eller tørketrommel.

Jeg slutter meg altså til "andersno" sine uttalelser om at det funker over all forventning å gjøre slikt selv!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.