Gå til innhold
  • Bli medlem

Soulo eller Cho Oyo? (telt)


Kongle

Anbefalte innlegg

Enda en tråd om telt, men vi prøver..... :-)

Står foran et vanskelig valg av helårstelt for 1 person. Må investere i dette fordi turkameratene mine ikke er så turglade som meg(et tremannstelt på ca 4 kg blir litt mye å drasse på alene).Er på tur i alle årstider og helst så lenge som mulig hver gang (noen som kjenner seg igjen??) :)

Valget står mellom Bergans Cho Oyo og Hilleberg Soulo.

Det er både fordeler og ulemper med begge:

Bergans Cho Oyo:

+duk i dermizax

+god plass til en person

+god takhøyde på 1 meter

+billigere en Hilleberg Soulo

+stormmatter

-veier mer enn Soulo. Cho Oyo 2,5 kg.

-en duk (har ikke prøvd dette før)

-litt upraktisk inngang hvis det snør, regner eller blåser

-ikke noe fortelt så alt må inn i teltet hvis det er dritvær.

Hilleberg Soulo:

+to duker

+fortelt

+lettere, veier max 2,1 kg.

-dyrt

-lite informasjon å finne om dette teltet

-ikke stormmatter (regner med at det står likevel p.g.a at det er et kuppeltelt)

Så hvis noen av dere vet noe så spytt ut!Noen som har erfaring med Hilleberg Soulo?

Alle meninger og svar mottas med glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok begge teltene er gode. Hilleberg har jo rykte på seg for å lage solide telt, så det burde love godt for det nye Soulo også.

Jeg har lenge sett på Cho-Oyo som et godt helårstelt, uten at jeg noen gang har satt mine ben i et. Det har mer eller mindre samme konstruksjon som et Bibler Eldorado som jeg har mange netter i nå. Men i en tråd her inne kom det frem at Cho-Oyo mangler myggnett i døråpningen, og da var det slutt på beundringen. Et endukstelt som Cho-Oyo kan trenge litt ekstra lufting utover luftelukene, og om sommerren vil det nok bli mer enn en myggjævel som finner veien inn når det ikke er noe som stopper dem :-)

Vil nok derfor vurdere Soulo'en som et bedre helårstelt om man kommer til den konklusjonen at man egentlig ikke har bruk for stormmatter. Eller ber Stormberg sy det på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier selv Cho oyo og er storfornøyd med det! Men som påpekt her, mangler myggnetting, så bruksområdet er nok best på vår/høst og vinteren. Det er meget mulig det går ann å lage en myggnettingløsning selv, hvis man er litt oppfinnsom og fingernem. Jeg skal prøve å få til en slags avtagbar myggnetting ved å bruke borrelåsfestene til døra og til lufteluka. Tror det skal funke.

Jeg kan anbefale deg Cho Oyo.

Kommer tilbake med resultater når jeg får laget den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Går nok for Bergans Cho Oyo siden det er det billigste alternativet. Livet som student er hardt gitt......Har alltid vært litt skeptisk til telt med bare en duk, men det gjør sikkert jobben.

Er det noe særlig problemer med kondens?

Hvordan fungerer duken etter lang bruk?(slitasje).

Gleder meg til å kjøpe det over helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på kondens fungerer duken veldig bra. Med tanke på slitasje over lengre tid, vet jeg ikke. Teltet har enda ikke nok døgn for å kunne kalles slitent. Men kvaliteten kjennes god ut, og sømmene virker gode. Så det skal bli mange fler netter i dette teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Hilleberg Unna. Det ligger "mellom" de 2 alternativene du har listet opp på mange måter, også i pris.

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HIL15

Ang. testen i Friluftsliv:

Litt merkelig å ha en test med 4 ikke-selvstående telt, og slenge inn et selvstående kuppeltelt som avviker ganske vesentlig fra alle de andre, for så igjen og kåre dette til "testvinner". For all del, ikke meningen å si noe stygt om det, men det blir litt epler og bananer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler og bananer - tja, ikke helt enig. Jeg er enig i at det ikke et enkelt å samenlikne forskjellige telt, men det er jo ingen automatikk i at alle kuppeltelt er bedre enn alle tunelltelt. Alle telt har sine fordeler og ulemper. Bl.a. er det som regel bedre plassutnyttelse i tunelltelt, og forteltene er ofte større. Men vindstabilitetsmessig kommer som regel kuplene bedre ut.

Men jo mer forskjellig telt er jo vanskeligere er det å sammenlikne dem, siden de passer til forskjellige bruksområder. Så å ha en test med tresesongers telt, helårstelt, kuppel- og tunelltelt, gjør det vanskelig å kåre en "vinner", fordi kjøpere alltid er på jakt etter noe som passer sitt bruk. Cho Oyo er nok et godt kompromiss mellom funksjonalitet, vekt og værbestandighet, men hvis man vektlegger turer i lavlandet fortrinnsvis i den delen av året som er snøfri, vil man nok gjøre et mye bedre kjøp med et lettere enstangstelt.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT og subjektivt, men jeg velger å svare:

Det jeg mener er at det blir nærmest som å ha en biltest med 4 combi eller sedaner, og 1 stasjonsvogn, og anbefale stasjonsvognen fordi den har best plass.

Ikke direkte sammenlignbart selvfølgelig, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener.

Fullstendig enig i det du skriver om kuppel kontra tunnel mtp. vind og stabilitet.

Nå er det bare 1 i den testen jeg vil kalle tunneltelt, og det er det på første siden (som forøvrig kom dårligst ut).

Disse 1-stangs "henge opp/strekk ut/spenne fast"-konstruksjonene blir på en måte en egen "gruppe".

Skal ikke legge skjul på at jeg er glad i Hilleberg generellt, men Akto ville jeg ikke hatt, da hadde jeg uten tvil foretrukket å sove i Cho Oyo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det Cho Oyo ser ut, men mener å huske at det ligner litt på Hilleberg sitt Unna, bare med en duk. Jeg har brukt Unna i 8 år, og hatt over 100 netter i dette under alle årstider. Det ser fremdeles ut som nytt.

I våres fikk jeg tilgang på Soulo, og har hatt to netter i dette langs kysten. Det er en blanding av Akto (plass) og Staika (konstruksjon - tre stenger i kryss, selvstående). Dette er et enmannstelt med et lite fortelt, mens man i Unna ikke har fortelt men kan få inn to personer hvis de er veldig glad i hverandre! :shock:

Soulo har hele 18 uavhengige forankringsfester, og det følger med 12 plugger. Ser for meg at det kan stå igjennom rimelig mye være... Stormmatter har jeg ikke noe forhold til, men spar inntil litt snø langs duken om vinteren. Tror Hilleberg syr på dette ved forespørsel.

Det ligger noen bilder av Soulo på bloggen min 25. mars: www.homoludens.no. En del av disse ligger også under turhistorier her på fjellforum.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Hei Lars

Litt på kanten av topic kanskje, men likevel:

Kjøpte Unna for noen år siden (blant annet etter dine anbefalinger) og er kjempefornøyd.

Har et Staika i tillegg til vinterbruk i høyfjellet.

Ville du foretrukket Soulo fremfor Unna som et allround-telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig å høre at du er fornøyd med Unnaen din! Jeg er også veldig glad i min.

Jeg bruker mine telt hovedsaklig i forbindelse med padling.

Synes det blir litt trangt om vinteren, så jeg har et Staika jeg bruker da.

Soulo er jo enda mindre enn begge disse, og jeg har bare hatt to netter enda som sagt.

Men, det er lett å sette opp (samme system som Staika). Innerteltet er "skjevt", slik at høyeste punkt ikke er midt i teltet (ligg med hodet rette veien!). Forteltet tar et par-tre pakksekker, og det er også plass til et par inne i innerteltet (ut for livet - se skisse på www.hilleberg.se).

Som sagt har Soulo massevis av festepunkter, og str må også gjøre at det kan tåle ekstremt med vær... Det veier også litt mindre enn Unna.

Jeg kommer nok til å bruke de tre teltene om hverandre, og prioritere Soulo når jeg er alene, skal ha lite med meg og skal til ukente leirplasser. Her er det ikke mye flatt svaberg som skal til for å få plass...

La meg få sommeren på meg - så skal jeg komme tilbake med mer brukererfaringer! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
La meg få sommeren på meg - så skal jeg komme tilbake med mer brukererfaringer! :wink:

Jeg tjuvstarter litt med tilbakemelding! Har nå brukt Soulo på alle felt-turer i våres, og har hatt en 10-15 netter. Dette er helt klart et telt å bli glad i! Har bare hatt fint vær, men vet jo fra mine mange år med Unna at Hilleberg leverer når det kommer til drittvær. Soulo er dessuten bygget for dette, og har hele 18 ankringsfester (inkl de nede ved bakken). Det medfører en del liner, og jeg har bundet opp noen av mine for at det skal være lettere å sette opp.

Soulo tar enda mindre plass enn Unna, og får plass på de merkeligste steder... :) Her er 5 leirplasser fra forrige tur i felt:

http://www.homoludens.no/2008/06/09/luksusliv-i-telt/

Tror Hilleberg er utsolgt for Soulo over hele verden frem til midten av august, men det er noen leverandører som sitter på lager.

Jeg hadde ikke vært redd for å satse på dette teltet! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at for samme vekten som soulo, og da langt mindre vekt enn cho oyo kan du ta med deg feks hilleberg nallo 2.

Skjønner ikke helt fasinasjonen med trange enmannstelt når man ikke ternger å bære noe mer for å ta med seg et romslig telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt fasinasjonen med trange enmannstelt når man ikke ternger å bære noe mer for å ta med seg et romslig telt.

Skjønner undringen din, men det er ikke alltid det er like enkelt å få plassert teltet... Kysten er sør er i alle fall langt fra flat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja fikk ikke kjøpt Cho Oyo, men har nå bestilt Hilleberg Soulo fra Statene( bare nesten, er få tastetrykk fra å bestille det)

Tror det vil være det beste kompromisset for min del når det gjelder et 1-manns telt til allround helårsbruk i fjellet. Både med tanke på vekt og sikkerhet. 2.1 kilo er ikke mye hvis det også takler uvær på fjellet vinterstid! Vurderer dog å få sydd på stormmatter.

Veldig glad for at "justanothernut" og Lars hadde mye positivt å si om teltet, er bare spent på hvordan det fungerer vinterstid....

Noen som har peiling?F.eks når det gjelder sterk vind?"Stor nok"plass vinterstid??Praktisk bruk i forhold til kondens, lufting og kalde forhold?

Uansett, når neste lønning kommer er teltet i boks!8)

Da har jeg et nytt helårstelt til mine solo-turer i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått prøvd mitt Soulo noen dager i vekslende vær fra 2 C i stiv kuling og regn til 20+ i bris og mygg. Teltet står greit og støtt i vinden og det virket også greit i varmt vær med full luftingog myggnetting. Men jeg synes det er for kort og jeg tror at som vinter telt blir det for lite. Jeg er 190 og har oppdaget gleden av å ligge som prinsessen på erten og bruker nå et Exped Downmat 9 DLX. Med dette underlaget kommer jeg så høyt opp i teltet at jeg tar borti duken både med hode og føttene. Det er også meget begrenset plass til å rigge seg til med tørkesnorer.

På regndagene fyrte jeg inne i teltet og var ikke helt komfortabel med å dra på med full effekt på blusset pga lave høyder og nære vegger. Måtte passe på som smeden men pga lite volum blir det jo raskt varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.