Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål skjermer


kis

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte som sagt en tur i furuskogen, med bål og gapahuk før 15.april.

Var å sjekka ut området og det er ingen steiner i nærheten som jeg er vant med fra tidligere å bruke rundt bålet for å skjerme og begrense bålets størrelse fra omliggende vegitasjon. Vann er også 500m unna. Hvis det blir varmere/tørrere i været føler jeg at det blir risikabelt å legge bålet direkte på bakken/mosen/torven. Det jeg lurer på er altså om det er andre alternativer til steiner å bygge rundt bålet? Store tre stokker( eller vil de ta fyr etterhvert) Jord? Er det vanlig å bruke spade, hadde tenkt å bruke nying bål .

Tips mottaes med takk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, spøk til side, for litt over en uke siden måtte jeg grave 2 meter ned i snøen for å komme til bakken da jeg lagde en bålgrop, i granskogen rett sør for Børgefjell nasjonalpark.

Aluminiumsfolie under bålet vil raskt brenne bort. Hva med å ha leirplassen like ved et vann eller en bekk? Er jo mye triveligere å ha tilgang til friskt vann hele tiden i leiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får vel finne meg et nytt sted :( ikke lett å finne perfekte steder rundt bergen :lol: er jo stier overalt...vil jo ha litt villmark rundt bålet...får gå i tenkeboksen 8)

Og her er det ingen snø 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et års tid siden (ca) så jeg omtale av en sammenleggbar bålpanne. 5 stålplater hengslet sammen om lag som en pappeske; utslått ble det til en "eske" på 10*20*15 cm eller noe slikt. I nedkant var det luftehull, og dette kunne man altså fyre i. Stasen kunne klappes sammen slik at man fikk en flat pakke (15*20cm?) som var grei å putte i ryggsekken og ikke alt for tung å bære.

Jeg tror en slik bålpanne sammen med et par stein kunne løst ditt dilemma ... :-)

Prøvde å søke opp dette på forumet og andre steder, men fant null, niks og ingenting.

Noen som vet hva jeg snakker om? Noen som har prøvd en slik innretning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et års tid siden (ca) så jeg omtale av en sammenleggbar bålpanne. 5 stålplater hengslet sammen om lag som en pappeske; utslått ble det til en "eske" på 10*20*15 cm eller noe slikt. I nedkant var det luftehull, og dette kunne man altså fyre i. Stasen kunne klappes sammen slik at man fikk en flat pakke (15*20cm?) som var grei å putte i ryggsekken og ikke alt for tung å bære.

Jeg tror en slik bålpanne sammen med et par stein kunne løst ditt dilemma ... :-)

Prøvde å søke opp dette på forumet og andre steder, men fant null, niks og ingenting.

Noen som vet hva jeg snakker om? Noen som har prøvd en slik innretning?

Er det firebowl du snakker om?

gr_firebowl_coals.jpg

gr_firebowl.gif

Grilliput-in-use3.jpg

Har aldri prøvd den, men har sett den på ebay.. selges ofte sammen med den grillen på nederste bildet der (kan pakkes sammen i et rør)

Burde kanskje hatt noe større til bål.

Forresten, får jeg spørre hvor du hadde tenkt deg? Kunne tenkt meg noen tips om fine turområder rundt Bergen som er tilnærmet snøfritt tidlig på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir varmere/tørrere i været føler jeg at det blir risikabelt å legge bålet direkte på bakken/mosen/torven.

Hei,

det er uansett ingen god idè å legge bålet rett på bakken uten stein eller lignende som skjermer. Du lager da et stort stygt spor i naturen, tenk på at nesteman ønsker å finne "vilmarka" like uberørt og flott som du fant den. Store sorte flekker etter bål er lite stas!

Store steiner eller gjennomvåte stokker er det som gjelder. Aller helst bør du også grave vekk en del mose/torv, som du så legger tilbake oppå bålrestene dine for å skjule det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det firebowl du snakker om?

Nei, den har jeg aldri sett før... artig patent, minner om sånn dings man setter i gryta for å dampkoke grønnsaker.

Den jeg tenker på, er firkantet, og foldes sammen om lag som en pappeske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Heisan

Drar opp gammel tråd igjen i håp om noen brukererfaringer på denne tentipi eldspis. Vet den finnes i de størrelser, men tenker på den minste. Er den altfor liten eller fungere den godt som bålkasse. Er ikke interessert i sanktansbål, bare varme og koke vann til kaffen og liknende. Fisker endel på isen og det er mest i den forbindelse jeg kunne tenke meg å prøve denne. Bål ved siden av pilkehullet må jo bare være fantastisk deilig. Håper noe har erfarniger de vil dele?

Ove

%7Boption%7D

post-3730-133474610857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ingen erfaringer med stålkassa, men den vil jo nødvendigvis smelte seg ned i snøen eller isen den også.

Bål på snø eller is er et spørsmål om hvor lenge det skal vare. Granbar og snø lagvis i bånn (eller avis, juks???) Masse ved, med den grøvste stabla lagvis tett i tett i nederst og finere ved oppover. Tenn på fra toppen, så har du bål som flyter ei god stund. Dersom du vil skjerme underlaget ved barmarksbål kan du jo legge skikkelig grov våt ved i bånn, det tar tid før denne antennes.

De båla som forsvinner først er de hvor vi lar alt brenne skikkelig opp. Halvbrente kubber råtner utrolig sakte.

God tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får vel finne meg et nytt sted :( ikke lett å finne perfekte steder rundt bergen :? er jo stier overalt...vil jo ha litt villmark rundt bålet...får gå i tenkeboksen :wink:

Og her er det ingen snø :D

hvor hadde du tenkt deg henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har Eldspis mini og bruker den MYE.

Fordelene slik jeg ser det er:

- bruker mye mindre ved enn fyring av vanlig bål

- har kontroll på størrelsen på bål

- reduserer røykplager i lavvo betydelig (pga bedre lufttilgang til bål)

- når kvelden kommer i lavvoen, så bærer jeg hele bålboksen med bålet ut av lavvoen

- lett å sette kaffekjele og kasseroller oppå uten risiko for søl pga midtstang i bålboksen

Særlig de to nederste er viktige - skal jeg varme opp en kasserolle med middag på tur så funker det sjelden å henge kasserollen over bålet med ei grein, slik man kan gjøre med kaffekjelen - da er alternativet å bygge opp noe som bærer vekten av kasserollen av stein eller av store vedkubber. Med bålboksen så er dette mye enklere.

På turer om sommer/høst så dropper jeg primus og parafin/bensin, jeg tar bare med meg bålboksen, om været er dårlig pakker jeg med en del tennbriketter for å lette oppfyringen. På denne måten sparer jeg ofte vekt enn om jeg skulle tatt med primus.

Man skal være klar over at det er en del strålingsvarme nedover, så man bør sette bålboksen på steiner eller større kubber. Likevel mye mindre varme i bakken enn om man fyrer bål direkte på bakken.

Har fyrt med vier, lyng og einer i tillegg til vanlig bjørk og furu.

Så ja, jeg er veldig fornøyd!

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En erfaring til:

Jeg velger å ikke brenne papir, matrester og annet avfall i bålboksen, slik jeg gjør på ordinære bål. I bålboksen kan det brenne seg fast og kan fort blir litt utrivelig...

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Trivelig å høre at det er fler som liker å være ute i skogen med bål og nying. Noen ganger er det rett og slett slike forhold at du ikke kan fyre bål uansett. Forskjellige kasse og pannevarianter å fyre bål i er også et risikoprosjekt under veldig tørre forhold. Noen ganger må du bare finne deg i at favorittplassen ikke er bålbar :)

Et tips. Tidlig på morgenen er det som regel duggvått i skogbunnen. En del sikrere å fyr bål i morgentimene. Utpå våren er det fint å snu døgnet på hodet. Lyst hele natta. Fine stemninger og mer dyreliv. Vær oppe om natta å ta båltimen om morgenen. Det gjelder og innrette seg etter mulighetene :-)

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.