Gå til innhold
  • Bli medlem

gule flammer i Trangia gassbrenner


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Håper noen vet hvordan å bli kvitt de..

har nok sølt diverse ned på brenneren, men burde ikke dette brenne opp etterhvert? (tenker på potetmos, fett, etc. etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir nok nødt til å ta den "store" rengjøringsjobben.

Demonter så mye som mulig.

Legg brennern i blødt i varmt vann, en ts sitron eller vinsyre og en dråpe zalo.

Vask med oppvaskbørst/tannbørst eller liknende når den har fått en liten time i "Superrensen"

Vær nøye med dysa.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

takk for svar.

men det eneste eg klarer å demontere er å åpne ventilen/skru ut den knotten som regulerer gass pådraget.

også: når eg titter inn i åpningen som man skrur gassen på, så ser det ut som pakningen sitter skeivt. Men jeg ser heller ingen måte å komme til eller bytte den pakningen på...

Og bare for å ta det og: er det noe inni ventilen som kan fryse? På tur i sikkert -20 så skrudde eg hva eg ville på ventilen, men selv om den var helt igjen, så fortsatte gassen å brenne. Det hjalp å tine den opp med hender og lighter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

tjohei! eg klarte å demontere mer. Det finnes luftehull nederst på dysen. Der stakk eg en umbrakonøkkel inn, så er det lettere å få tak til å skru dysen av. Og der var en mutter som tilsynelatende blokkerte gasstilførselen, som man også kunne skru ut. I tilfelle noen har lyst å vite det.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia gassbrenner, se manual:

http://trangia.se/core/files/4109.Bruksanvisning%20GB74.pdf

Gjør grundig rent som Rune foreslo.

O-ringen burde ikke være noe problem hvis det ikke lekker gass der, og siden du fikk gule flammer så kommer det gass frem til brenneren.

Den øverste delen merket 4 i manualen tåler sikkert en tur i oppvaskmaskinen, og da er nok hele greie frisk igjen når det er tørt og skrudd sammen.

Alle delene skal nok være med slik de var før du begynte.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.