Jump to content

Passende vintertelt

Guest Anonymous

Recommended Posts

Guest Anonymous

Ser at de fleste telt som selges er 3-sesongstelt. Hvorfor egner disse seg ikke til vinter? Hva er forskjell mellom vintertelt og evt. 3-sesongstelt? Setter pris på råd/tilbakemeldinger.

Ha en fortsatt fin påske 8)

Annonse

Vintertelt er kraftigere i godset (stenger og duk), flere barduneringspunkter, stormmatter, mer vindstabilt (bør være), bedre luftsirkulasjon når teltet er "gravd ned" samt at det normalt er konstruert slik at man slipper å dra av seg vottene ved bruk og oppsetting.

Bakdelen er selvsagt at vekten øker betraktelig.

Skal du bruke ett 3s telt på vinteren:

Grav teltet ned, sett opp levegger og sørg for å holde ventilene åpne, ellers vil du slite med kondens i teltet.

På vinterstid bruker jeg normalt Helsport Svalbard 5 om sommeren er det et Helsport Rondane 3 som ligger i sekken, har forøvrig brukt sistnevnte flere ganger på vinteren med stort hell, det gjelder bare å ta sine forholdsregler.

Hva jeg ser etter når jeg ser etter telt (helårs):

• [*:278e1851fa] Stort fortelt
    [*:278e1851fa] Ekstra liggelengde i innertelt
    [*:278e1851fa] God høyde i innertelt (kan ikke få understreket dette godt nok>100cm)
    [*:278e1851fa] Ser primært etter selvbærende telt, da jeg syns disse er noe mer stabile enn tunnelteltene.
    [*:278e1851fa] Løsninger innvendig, loft, lommer andre detaljer
    [*:278e1851fa] Myggnetting på ytterteltet (ventiler/åpning) er en fordel, da kan innerteltet droppes på sommerturer
    [*:278e1851fa] Vekt
    [*:278e1851fa] pris :(

Lykke til 8)

Guest Anonymous

Ser svalbard 3 veier 3,9kg, ikke så ille for en som er vant med å traske rundt med et gammelt børgefjelltelt på ryggen.

Men hvor mye vekt sparer man på å ta ut innerteltet på et svalbard 3?

(nå er jeg kansje ikke den som ser mest på vekt, da jeg traver rundt med reconpack og optimus 111..)

Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.

Du vil nok spare mer vekt på å nappe av de fleste bardunene, og å legge masse plugger igjen(hvis du ikke allerede gjør det). Teltet trenger to til fire barduner, og kun et fåtall plugger. Blåser det opp, kan du redde deg inn med å lage flere plugger etter behov... Det har jo stormmatter, og kubber og steiner kan legges rundt for økt stabilitet.