Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av to soveposer samtidig


gjest

Anbefalte innlegg

Som kjiver og UtPåTurOgAldriSUr nevner i denne tråden, så kan det noen ganger være interessant å bruke flere soveposer. Her er en erfaring:

I påsken brukte jeg to poser, en dunpose (700 cuin, 1,4kg, ekstremtemp -10) innerst, og en billig syntetpose (ca 2kg, ekstremtemp -8?) ytterst. Hadde fire overnattinger på fjellet. Nattetemperaturen var på det laveste -12 grader, litt høyere i teltet antagelig.

Jeg var god og varm alle fire netter, men ville antagelig ikke vært det i fire netter til: Allerede første morgen oppdaget jeg at det var et tynt islag utenpå ytterste sovepose (syntetposen). Etter natt nummer to kjente jeg at det også hadde dannet seg små isbiter innenfor yttertrekket på syntetposen. I løpet av natt nummer tre og fire ble ismengden både utenpå og innefor yttertrekket på syntetposen, større. Etter siste natt hadde fuktigheten i fotenden av syntetposen trengt igjennom syntetposen og ville antagelig begynt å gjøre dunposen fuktig etter ytterligre en natt eller to. Antagelig ville jeg begynt å fryse etterhvert.

Grunnen til dette tror jeg er at fuktighetstransporten innenfra og ut var for dårlig. Fuktighet fra kroppen kondenserte og frøs til is inne i syntetposen fordi varmeproduksjonen i kroppen ikke var stor nok til å drive fuktigheten helt ut. En mulig konklusjon er at den ytterste posen var for tykk. Hadde jeg valgt en litt tynnere syntetpose ytterst, så ville kanskje fuktigheten blitt drevet helt ut? Varmetapet ville blitt litt større, men ville jeg frosset?

Dette er en interessant problemstilling, fordi den også burde gjelde for enkeltsoveposer, altså ved bruk av en enkelt, tykk vintersovepose. Er det sånn at en sovepose kan være for tykk og bli våt og miste isolasjonsevnen etterhvert? Ikke våt fordi man svetter, men fordi varmeproduksjonen i kroppen er for liten til at fuktigheten drives ut, slik at fuktigheten fryser i posen?

Som tallene over viser, så ble dette alt i alt en ganske tung sovepose (ikke minst ettersom syntetposen etterhvert inneholdt endel is). Og volumet av posene var stort, pakket i denne. Dersom man ikke bærer på rygg, men pakker i pulk, så kan det likevel gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det problemet som påpekes her er ett av de store problemene med lange turer i kulde. man bør koste på seg en "tørkedag" innimellom. på en eller annen måte bør man få tørket ut utstyret. desto mer ned-iset det blir desto verre blir det å få det tilbake til brukbar stand under feltmessige forhold.

Teorien her er egentlig ganske basic. nullpunktet for kondensering og ising, vil alltid havne i isolasjonen. hvis ikke så er posen for kald. en mulig måte å forhindre det på er å bruke dampsperrepose innerst mot kroppen( lik dampsperre på innsiden av isolasjonen, når man bygger hus) men da blir det fryktelig klamt og ubehagelig å ligge i posen. dette er selvfølgelig bedre enn å fryse i hjel.

utover dette har merker som Nothern Outfitters systemer som påståes å klare å føre all fuktighet helt ut selv ved lave temperaturer, har ikke prøvd Hibernator soveposesystemet dems, men jakkene bruker samme system, og den fungerer utmerket.

tror dette koker ned til en haug kompromisser, langtur eller comfort. syntetposer beholder normalt isolasjonsevnen i nediset tilstand, noe bedre enn dunposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterturer prioriterer jeg hver dag og bruke 10-15 minutter på å tørke dunposen skikkelig. Fyr opp primus inne i innerteltet mens du snur og vender på posen. Du vil oppdage at det tar ganske så kort tid å tørke det posen har akkumulert av fuktighet etter 1 natt.

På en ukestur er det ikke mye ekstra parafin du trenger til dette, og det velger nå ihvertfall jeg å bære med meg..

Værre er det ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Interessante bemerkninger "gjest". Som halvvill påpeker er dette et generelt problem, også for alminnelige soveposer.

Men jeg lurer på om ikke to poser puster dårligere enn en enkelt pose, og om da dette problemet vil oppstå tidligere? Har noen noe svar på det? Men igjen: kanskje det er enklere å tørke en tynn pose som brukes ytterst, enn en hel, svær vinterpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2 poser samler mer eller mindre fukt enn 1 pose vet jeg ikke, men vil anta at det vil være relativt likt. Tror nok det koker ned til at noe fukt uansett vil oppstå, og det dreier seg om å tilpasse seg dette.

Å tørke en stor vinterpose, være seg dun eller fiber, med den fukt den har akkumulert etter 1 natt er ikke noen stor jobb. Fyrer man i innerteltet får man raskt så høy temp at denne fukten fordamper raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo fortere og tørke de hver for seg, også hvis de legges ut over teltet i godvær f.eks,

eller hvis man pakker ned innerposen etter å ha luftet den, for så å lage frokost i ytterposen så den tiner og tørker litt..

pusteevener blir jo litt dårligere, siden man har dobbelt så mye ytter/innerstoff fuktigheten må gjennom, men jeg tror

fordelene veier opp ulempene ganske greit.

Med mindre man er ekstremt mye ute om vinteren tror jeg fåtallet har behov for en ren vinterpose.

Det er uansett viktig og riste og lufte og tørke soveposer som skal brukes flere dager på rad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er ekstremt mye ute om vinteren tror jeg fåtallet har behov for en ren vinterpose.

Når er det jo riktignok forskjell på hva man absolut må ha, og hva man synes er greit å ha, men ihvertfall mener nå jeg at det er greit med en ren vinterpose om man er noe ute om vinteren. En skikkelig vinterpose behøver tross alt ikke koste altfor mye.

Blir det ikke forferdelig trangt og kjipt ved å bruke 2 poser på hverandre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selve poenget med 2 poser er at man har full fleksibilitet på turen sin. Er man innom en hytte kan man bruke den tynne fiberposen, og blir det kaldt i teltet kan man benytte dunposen i kombinasjon med en "Micro upgrade" bag og eventuelt silkepose. Men har tro på å satse på litt kvalitet slik at summen blir en lettvektsløsning.

Har en Ajungilac Micro upgrade, men finner ikke den lenger. Noen som har brukt "grevling"?

Vekt 450 gram..

Grevling_bild1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

med grevling blir det fort mye kondens utenpå soveposen. Spesielt ned mot bakken, siden undersiden av grevlingen ikke puster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling er vel mest for bruk under åpen himmel? Som erstatning for fuktsperre er den jo totalt meningsløs siden all fukten blir stengt inne i selve isolasjonslaget mens fuktsperre skal stenge fukten fra kroppen av nettopp fra å spre seg ut i isolasjonen. Ser at den sportsnett.no selger føres med kommentaren at den ikke skal føles klam selv om det er potte tett - casing point er han fyren som oppdaga at tisseflaska ikke rommet to omganger og ikke greide å komme seg ut i tide... Den veier bare 380g og er jo ikke allverden å dra på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to overnattinger i telt rett etter påske der gradestokken viste -16 inne i teltet når jeg våknet om morgenen igjen. Jeg brukte en Helsport Alta, som jeg visste ville bli for kald alene. Inni denne brukte jeg en Fjällräven P5, som er en veldig lett sommerdunpose, og bredde over meg en Thermo King Size - Jervenduk. Dette holdt varmen vedlig godt, men fikk et islag i vatteringen i fjellduken. Jeg bruker Holmeslet-telt, så tørkeplass er ikke noe problem. Hengte opp duken med vrangen ut mens jeg lot primusen fyre under frokosten, og "sengetøyet" var varmt og tørt til neste natt. Blir det kaldt nok tror jeg det er umulig å fullstendig unngå ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får tørket pose på pulken under marsj, på teltet før marsj, eller i teltet med primusen på, sliter jeg med kondens i posen.

Jeg har kjøpt dampsperrepose fra Sportsnett. Designet av Sjur Mørdre og produsert av Ajungilak. Jeg sendte en e-post til Sportsnett for å be om noen tips til "montering". Fikk svar per telefon fra Sjur Mørdre som forklarte i detalj hvordan han brukte denne. Makan til service!

Han har dampsperretrekket inne i soveposen og en fleecepose på utsiden. Da beskytter den ytterste posen mot generell fukt i teltet og så tar det også opp den fukten som måtte befinne seg i soveposen fra før i løpet av natta.

Jeg har ikke fått brukt den ennå med helt tørr sovepose, så det er for tidlig å si om den fungerer som den skal. Så langt har jeg benyttet den to ganger i en vinterpose som allerede er litt fuktig. Denne vinteren har rett og slett vært for varm for Tyin 5-season og dampsperrepose.

Når det kommer til klamhet i posen er dette helt subjektivt. Når jeg prøvde den i stua med dongeribukse på føltes den forferdelig klam. Når jeg sov i bare brynja i den var det ikke så ille. Jeg har i alle fall ingen betenkeligheter med å benytte den på lengre turer hvor jeg ikke får tørket skikkelig. Men kan jeg slippe, ja - da gjør jeg gjerne det.

Jeg skal poste når jeg har fått en skikkelig testkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påsken brukte jeg min vintersovepose (dun) 6 netter på rad i Børgefjell nasjonalpark. Første og siste i hytte. De 4 nettene jeg sov i telt krøp temperaturen ned til 20-25 minusgrader.

Soveposen ble litt fuktig på utsiden om morgenen, men det tørket veldig fort opp ved å henge posen over et par ski og teltbarduner ute i sola, selv om det fortsatt var 15 minus etter at sola kom opp. Selv den fjerde natten på rad i telt var soveposen fortsatt fin og tørr og like varm som ellers.

Det er snakk om Anjungilak Goose Bay Arctic, som veier 2080 gram.

Jeg har nå fått bekreftet at jeg ikke må være redd for å bruke dunposen på lange vinterturer.

Hvis det er så dårlig vær at det ikke lar seg gjøre å tørke soveposen ute om morgenen er det en god ide å tørke den i innerteltet med primusen på, men da kan man ikke være for mange i teltet, ellers kan det bli skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det halvvill påpeker er god beskrivelse av fysikken i dette. Kondenseringen vil finne sted inne i isolasjonen i posen, eller i/på soveposetrekket (eller begge deler), på det punkt der temperaturen synker under 0C.

På den annen side: dersom man tenker seg en veldig varmesterk (menneske)kropp inne i en tynn sovepose i mange minusgrader, ville ikke varmen fra kroppen greie å drive fuktigheten ut av posen slik at den kondenserer utenfor posen?

Finnes det et "balansepunkt" der varmeproduksjonen fra kroppen, fuktighetsproduksjonen fra kroppen, soveposematerialets evne til fuktighetstransport, soveposematerialets isolasjonsevne møtes i en perfekt soveposeløsning?

I praksis så er nok daglig tørking underveis viktig for å får dette til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom varmen fra mennesket gjør at nullpunktet havner utenfor posen så vil jo varmetapet være altfor stort. Dessuten er varmestrålingen fra en kropp ikke god nok til å påvirke temperaturen i særlig grad. Tenk bare på hvor tynt det laget rundt huden din som har over null grader på ansiktet ditt i minusgrader - hvis noen i det hele tatt! Og det er jo akkurat denne "direkte" forbindelsen som gjør at du fryser når du er tynt kledd..

Poenget her ligger snarere i hvordan fuktighet bygger seg opp og gjør isoleringsegenskapene stadig dårligere. Kuren mot det er ikke verre enn å skaffe seg en fuktsperre. Den som Sjur M. står bak er i følge reklamen slik at den ikke skal føles klam og ekkel. Og om den gjør det så er den varm og klam. Prinsippet er det samme som når du har en brødpose mellom innersokken og yttersokken oppi skiskoen. Du kjenner at det er litt småklamt etter en lang dag, men du holder deg varm bedre siden isolasjonen forblir tørr hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.