Gå til innhold
  • Bli medlem

Pepsi Can Stove!


Bugge

Anbefalte innlegg

Snublet over noe som het "pepsi can stove" i stormkjøkken vs. primus-tråden, googlet det opp og fant et fantastisk festlig DIY-prosjekt som har holdt meg opptatt i noen timer i dag! Om dette funker så skal den bli med på mange turer, om ikke annet bare for å imponere andre med mine fantastiske fingerferdigheter og oppfinnsomhet. MEN! Jeg har som sagt knødd med den i timesvis i dag fordi jeg makter bare ikke å få den ene halvdelen inn i den andre!? Noen som har laget denne som kan gi meg noen tips? Og hvordan har den funket i felten? Spritbrenner på 15g til prisen av en eller to bokser brus/øl er jo unektelig interessant!

Her er instruksjoner til hvordan lage en Pepsi can stove!!

EDIT: Rett etter jeg skrev dette greide jeg å lage ei stygg flenge i den ene halvdelen, så nå må jeg ut etter noen bokser brus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som guttunger, på tur før stormkjøkkenets inntog, lagde vi alltid enkle rødspritbrennere av "halve fiskebolle bokser" og andre mindre bokser. Det fungerte jo på ett vis, og var vårt eneste kokeapparat på tur (fars primus fikk vi nok ikke røre nei!!!) i mange år.

Så velkommen til fortiden (pepsi can stove) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jort forsøk, og brukt undervisningsopplegg med slike.

Det som virker best både sommer og vinter er en som ligner Trangia.

http://zenstoves.net/BasicTopBurner.htm

Blir den grunnere så brenner den tom for fort.

Blir den dypere så får jeg problemer med lufttilførsel.

Blir den videre så soter det lettere. (lufttilførsel?)

24 dysehull stukket med tegnestifter med plasthode virker bra. (Stiften holder til 3-4 hull så er den nok best egnet for korkplata)

Det er ikke nødvendig med lim, men en omdreining med aluminiumstape (alufolie med lim) rundt går bra.

Det går med 2-3 bokser til en brenner.

Biltemas rødsprit soter mindre. (25% metanol i vanlig rødsprit soter ikke)

Noe mindre effekt, og mer sot med liten blikkboks med bomull og rødsprit, men da kan du bare sette på lokket når du skal slukke/ta med videre. Ca 1 dl malingsboks med lokk er bra.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukte hele gårsdagen på å vekselvis fly på bensinstasjonen for å kjøpe flere bokser, drikke de og fly på do, og banne høyt og lenge siden alle revner når jeg skal presse de inn i hverandre. Løsninga med å bruke en jigg til å utvide den nederste funker ikke for meg fordi jeg må bruke såpass mye makt når jeg skal få den av igjen at jeg bare moser den sånn at den i allefall er umulig å få over den øverste delen! Hva er det jeg gjør galt? Jeg har prøvd både å klippe fliker i den øverste slik at den går lettere ned, men i det flikene slutter så revner den nederste. Ikke kan jeg lage de lengre siden flammene da vil komme ut overalt hvor de ikke skal!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte lage unnerdelen nesten like høy som opp til kanten på innsvingen på ferdig brenner, og ca 1,5 cm overlapp.

Underdelen ble laget litt krøllete øverst ved å bøye mange små bulker i overkant. Overdelen ble så presset på samtidig som innerveggen var på plass. Innerveggen var rullet opp, og festet med kontortape. (det ggjør ingen ting om denne brenner opp senere)

Alufolie tape 1,25 runde runt. (Biltema)

Lag delene ferdig før montering.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

"Bugge", nå får du jammen gi deg med denne do-renninga. Dessuten sløser vi vel ikke med pant på boksene?!

Vi trenger alle litt fast føde, prøv litt lever og slikt. Her har du løsningen - http://www.backpacking.net/makegear.html

Velg nr 20, så kan du slutte og trippe på tærne etter all drikken :P Jeg kjøper "Gourmet Gold" kattemat for ca 5,90... Ferdig bearbeidet (du setter kjelen rett på Cat Stove'n) veier den 6,9 gram. Den rommer ca 40 ml rødsprit og bør en vanlig sommerdag primes rundt 50 sek før du setter kjelen over. Du ser at tiden er inne nåt rødspriten begynner å koke.

Sommerstid koker jeg på denne utendørs og Esbit i teltet. Jeg har laget en fiks liten vindskjerm jeg kan poste mål og fremgangsmåte for senere. Til holder for Esbitbriketten har jeg laget en liten sak på 2,7 gram fra bunnen av disse små boksene med iskaffe o.l.

Mvh og god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
MEN! Jeg har som sagt knødd med den i timesvis i dag fordi jeg makter bare ikke å få den ene halvdelen inn i den andre!? Noen som har laget denne som kan gi meg noen tips?

Jeg har laget noen slike, og måten å få utvidet den ene boksen på er å tre den forsiktig utenpå en full boks. Altså: Når du har kuttet til den første bunnen så utvider du den på bunnen av den fremdeles hele boksen. Forsiktig først, enhalv cm. Roter litt. press videre. Rotèr. Snart er den stor nok.

Disse brennerne funker utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Det går sätta en bit eltejp runt den yttre boksen, då fördelas krafterna på en större yta.

När delarna sitter ihop, fjern tejpen.

Eventuellt kan man ha lite aluminiumtejp runt efteråt för att få allt tätt och att det sitter godt samman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.