Gå til innhold
  • Bli medlem

Barneskiutstyr


andkj

Anbefalte innlegg

Hei. :D

Ingeborg på 7 har vært med på sin første laaangtur på ski, og endelig er hun med på utfordringer sammen med pappaen. - nesten 30 km over fjellet (store deler uten løype) i Påsken på 7 timer stod det respekt av.....

Jeg har alltid gått på kraftige turski, Riva 1 binding og et par Asolo MOrgedal. Har fungert glimrende i bakken, på topptur og til nesten alt, bortsett fra treningstur i lysløypa. Ingeborg har også "tynnski" men disse duger jo ikke til skikkelige turer. Har forjeves forsøkt å finne skikkelige turski til "allbruk" men finner jo bare Nei-Nei-Nei bindinger og tilhørende enkel løsnigner.

Jeg vil kjøpe et par skikkelige og gammeldagse lærsko, men god snøring og 75 mm front til skikkelig bindinger. Ski finder vi alltids, men sko og bindinger er det værre med. Har tro på å lære gode skiferdigheter på stødige sko / ski som kan brukes til alt, og ikke måtte byte hele tiden bare det skifter temperatur ute er riktig. Tips mottas med takk på [email protected]

Andrè

post-4193-133474520694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et barnebarn på to år som jeg har bestilt treski til, til neste vinter. Fikk begrunnet svar hos www.treski.no om valg av binding, i totreårsalderen vil det oftest være kappebinding som gjelder, fordi barna da kan bruke gode vintersko i denne, ettersom de ofte er av og på på skiene, under leiken. Siden vil NNN binding/tilsv sko bli aktuelt. Dette bare nevnt for å utvide tråden din nedover i alder. Til ditt spm om sjuåringer og binding/sko, har jeg ingen nyere erfaring, det blir spennende å følge tråden videre, som du krysser jeg fingrene for at det fins ytterligere muligheter.

ps Skal si du får døtra di med deg på tur, du må ha gjort et eller annet helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kkjøpt meg BC-bindinger og sko som jeg skal bruke på mine gamle fjellski som jeg hadde 75mm binding på. Kan jeg bare sette på de nye bindingene så skotuppen kommer på samme sted som før - eller er det ikke så enkelt? Er det noen spesiell "huskeregel" for hvor bindingene skal settes på skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bindingene skal sitte slik plassert at balansepunktet på skia kommer i det punktet skiskoa festes i skia. Eventuelt bittelitt foran, slik tyngdepunktet kommer så vidt bak skiskofestet (hvis du forventer å traske mye i løssnø). Husk å balansere skia med bindingen liggende oppå. Hvis du først finner balansepunktet uten bindingen på, og så monterer bindingen, vil balansepunktet flytte seg pgs vekta på bindingen.

Selv har jeg skiskofestet midt i balansepunktet, men skulle kanskje ønske det satt bare bittelitt lengre frem...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å gå til en sportsbutikk og få dette gjort. De har riktige maler og riktige borr for å gjøre jobben, dvs at du slipper risikoen med å borre tvers gjennom skia eller være litt unøyaktig i oppmålinga eller borringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Driver og funderer på om jeg skal bytte ut telemarkskia med randonneski...Problemet da vil være sko, eventuelt mangel på penger til sko akkurat nå, de koster jo mer enn ski, bindinger og feller til sammen.

Har et par Lange alpintsko som jeg bruker i bakken (husker ikke helt merke, men nokså stive med flex på 110 eller 120). Det jeg lurer på er hvordan dette vil være å gå i? Erfaringer med å gå i såpass stive sko? Kan vel alltids løsne skoa litt på vei opp. Skal på en ukestur senere i år med toppturer hver dag, 4-5 dager på rad. Noen råd til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært et noen turer på ski i fjellet nå, å ser at lærtrinsene på SWIX stavene mine har begynt å strekke seg en del.

Såpass mye på den ene staven at jeg måtte kjøpe ny trinse, dette kun etter noen få turer.

Tror det har sammenheng med at snøen begynner å bli ganske våt nå.

Andre som har opplevd dette og har noen lure triks for å hindre at det skjer?

Hjelper det å smøre inn trinsene med vaselin e. l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg skiskofestet midt i balansepunktet, men skulle kanskje ønske det satt bare bittelitt lengre frem...

Mvh Andreas

Jeg har montert bindingene bittelitt BAK balansepunktet på fjellskiene. Hvis man monterer for langt frem blir den vanskeligere å svinge/ploge. Særlig ski som ikke er innsvingt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har i dag et par vanlige skisko med fór og bc manuell binding. Siden jeg skal bo et halvt år på Svalbard neste vinter vil jeg gjerne ha et par skisko med løs innersko slik at jeg kan varme den i soveposen og slipper fukt i det faste fóret. Hittil har jeg funnet Varg i Norge, og Lundhags spesialtilpasser slike sko, men ingen lager skisko med løs innersko til bc-binding, bare 75 mm. Er det noen her som kjenner til noen som produserer dette til min binding? Det hadde vært fint å fortsatt kunne bruke de gamle bindingene som jeg er veldig fornøyd med, og bruke de gamle skoene på kortere turer når det ikke er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen skikkelige skisko! Jeg har ikke behov for gamasjen, tror den bare blir i veien. Det blir kanskje i meste laget for meg, og dyrere enn å bytte binding og kjøpe 75 mm sko fra Lundhags (ca 1200 kr for Rottefella Riva 3 og 3000 kr for skisko). Så får jeg heller skaffe meg et par brukte ski å sette de gamle bindingene på slik at jeg også får brukt det gamle utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg skal flytte på folkehøyskole neste år på friluftsliv linje, med spesialisering innen telemark. Jeg har stått telemark i et par år, og har nettopp bestillt nye twintip ski og må også i anledningen kjøpe nye sko siden mine gamle er, vel, litt gamle og litt for små.

Jeg skal bestille fra USA, så jeg vil være sikker på at jeg treffer rikitg sko så jeg slipper å betale tusenvis i toll og frakt.

Skoene jeg er interessert i:

Crispi EVO NTN

Crispi XR

Scarpa TX NTN

Scarpa T-race

Jeg er ikke ekspert på dette selv, så søker her for hjelp. Jeg skal igrunnen gjøre alt neste år, fra jibbing, til kiting, toppturer og skitrekk. Så jeg trenger en god allround sko. Fra det jeg har tenkt selv ligger det mellom de 2 Crispi skoene, men et par råd fra erfrarne hadde vært fint.

En annen ting, jeg er litt usikker på skostørrelsen for telemarksko. Foten min måler 28,5 cm. Vil det si at jeg skal kjøpe sko i 28,5 MONDO? Men etter det jeg ser av sizing charts jeg har sett på, tilsvarer det størrelse 46 i sko, som mine nåværende sko er (som er litt for små) Bør jeg gå et hakk høyere til 29,5/30? Foten trenger tross alt litt plass for bevegelse.

Alle svar og råd mottas med takk :wink:

EDIT: Linkene virket ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for Scarpa T-race, det er 75 mm. T-race skoene er veldig stive og høye. Tror

kanskje de blir litt overkill for toppturer, hvis du liker å ha mulighet til løs hæl når du går oppover

har du ikke mulighet for det på disse. Men det er topp kjøresko.

Jeg har ikke kjennskap til NTN og Crispi.

Vil kanskje ha sjekket opp sport-conrad i tyskland, ofte de har salg på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa T1 eller T2 da? Dersom du ikkje kjøper T1-race har den moglegheit for "gå-modus", altså laus hæl. T1 er ellers litt stivare enn T2(T1 har 4 spenner, T2 har 3). Kan anbefalla begge skoa, kanskje helst T1 dersom du skal kite og jibbe med dei!

Eit anna tips:

Dersom du har variert bruk av samme skia og bindingane, så er Hammerhead bindinga frå 22 designs glimrande. Har vunne utallige testar og prisar!! Då får du moglegheiten til å justere "motstanden" i bindinga, alt frå "3-pin" til "almost alpine" som 22 design kallar det! Har bindinga sjølv, og vil tørr påstå at det er den beste bindinga for topptur og variert bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, jeg er litt usikker på skostørrelsen for telemarksko. Foten min måler 28,5 cm. Vil det si at jeg skal kjøpe sko i 28,5 MONDO? Men etter det jeg ser av sizing charts jeg har sett på, tilsvarer det størrelse 46 i sko, som mine nåværende sko er (som er litt for små) Bør jeg gå et hakk høyere til 29,5/30? Foten trenger tross alt litt plass for bevegelse.

Noen svar ang. størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.