Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluk...


tiurn

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen med erfaring på hvilke størrelse på sluk jeg bør velge til innenlandsfiske. Fisk i vannet der jeg for det meste er, er sjelden over 1 kg. Har noen 10 grams, mener dere det de blir for store? Tips også om sildsluker eller hva de heter!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir et stort tema og besvare. Jeg anbefaler deg at du går til en sportsforretning i området der du skal fiske, og kjøper noen sluker og spinnere i forskjellige farger. Du mener kanskje Stingsild ? Den fåes i forskjellige farger og størrelser. Riktig som Jan Kristian sier: Ikke for stort, og ikke for store kroker. Plusser du på med en fluedupp og noen få fluer samt noe søkke og markkrok, så skulle du ha et godt utgangspunkt. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine standarsluker i skogsvann er spesial i 4 og 7 gram, samt sildesluker på 10-15g. På fjellet bruker jeg også større sluker, spesielt der det er stor fisk. Å spørre i den lokale butikken kan være lurt hvis de som jobber der har peiling. I svært mange butikker har de desverre ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende hvor store sluker fisken tar i forhold til sin egen størrelse.

Tenker jeg på hva jeg har i slukboksen er det veldig mange sluker i str. 12-15 gram der. Fasong og typer varierer, men er nok en overvekt av typen Spesial, Møresild og sildesluker/stingsild. Og fisk det får jeg! Favoritten er Sølvkroken Spesial i kobber og rød str. 12 g.

Hvorfor? Den er "bænkers". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg har ofte blitt overrasket over hvor store sluker de forholdsvis små ørretene kan ta, så jeg vil på ingen måte være bastant på dette området. Når du fisker i vann i innlandet, kan det være store forskjeller på hva fisken ønsker. Ofte er det en fordel å ta kontakt med lokale folk om lokale forhold.

Jeg fisker for det meste i fjellvann i Jotunheimen og områdene i nærheten, samt Hallingdal. Slukene jeg ønsker å ha med meg på disse stedene,........ -er først og fremst sølvkroken spesial,... både i sølv og kobber. Ellers holder jeg meg trofast til Meps-spinnere, spesielt den i kobber med røde prikker.

Hvis jeg skal anbefalle deg noe du BØR prøve, så er det DUPP OG FLUE. Jeg binder da duppen i enden, og første flua minst 1m fra duppen innover mot stanga. Flua bindes i en opphenger. Bruk gjerne 2 fluer. Favorittfluene mine er : Zulu-silver, Butcher, Olsen, Greenwels Glory og Black Gnat,...for ikke å glemme Hardy's favoritt. Jeg har tatt utrolig mye fin ørret på denne måten. Dette er også en mye mer spenende måte å fiske på,..... her kan du faktisk følge med på :) "tilslaget".

Til dette fiske trenger du vanlig åpen haspel, men med 0,25 snøre. Stanga du bruker bør være ganske lang, men ikke for myk. PRØV!!........HER KAN DU VIRKELIG BLI BITT AV FLUEBASILLEN!!

post-4307-133474546244_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest spinnere. Varierer mellom blanke, sorte og oransje blad. 2-6 gram

På fjellet blåser det ofte, så det må være med noen som kaster godt i motvind. Inntil 10 gram. I tillegg har jeg alltid et par flytende wobblere. De kan ofte virke når alt annet slår feil... Men alltid: Spinnerne først.

Og en ting til: Hold alltid krokene skarpe! Mange billige sluker har veldig sløve kroker. En veldig god investering er å bruke 30 spenn på et lite krokbryne til å ha i slukboksen. Da kan man kroke flere av de fiskene som napper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker sortsett innlands og på fjellet.

Jeg har hatt veldig godt hell med Aura Lillauren fra sølvkroken, den røde med kobber, og den svarte med med gule prikker.

GRUPPE_Aura-Lillauren-w200.jpg

Har også fått mye på Morild Trout, de 4 første på bilde.

Gruppe_morild-trout-w300.jpg

Spesial Vibra er også ett bra kjøp synes jeg...

Gruppe_spesial-vibra-w200.jpg

Klassikern som e med er jo noen av disse Spesial Classic (rød/sølv, rød/kobber, sølv/blå røde prikker

Gruppe_spesial-classic-w600.jpg

Men som de andre sier her, så kan det være lurt å høre med de lokale... 2 vann kan bite på 2 forskjellige sluker.

Jeg har sluker, spinnere, woblere osv til masse tusen kroner... så jeg prøver ut de forskjellige.

Hør med lokale folk, det bruker å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med lokale folk, det bruker å funke.

Jo, det kan funke, men det kan også virke motsatt.. Har hørt mer enn en gang at "Fisken tek berre på kobberfarget spinner her i denne elva". Så hiver du i en oransje spinner og får fisk når de med kobberfargede ikke får filla... Alle har gjerne en favoritt som man får mest fisk på. Grunnen til det er at man fisker mest med en sluken man tror mest på. Derfor blir det en selvoppfyllende profeti.

Det viktigste man kan få ut av de lokale er stedene som er best. (-Men også der kan man bli lurt. For mange vil ikke ha andre fiskere på de "hemmelige godstedene" sine...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken ikke vil ta på favoritt slukene/ spinnerne kan det lønne seg å grave dypt i slukeska å ta fram en sluk en slett ikke har tro på, har blitt positivt overasket over sluker jeg har kalla for feilkjøp :wink: det jeg fisker mest med er kobberfarga sluker med røde innslag på og blanke sluker også med rødt på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på sluken / spinneren bør varieres etter hvilket vann en fisker i.

Er det klart vann og lys bunn så går vanligvis blanke sluker best og så kan man legge på mørkere og mørkere sluker etter hvert som vannet og bunnen blir mørkere.

På høyfjellet har jeg hatt god erfaring med kombinasjonen sort og gult, og gjerne også kobber.

Fluene lager jeg selv. Prøver å etterligne det fisken beiter på. Åpner du magen på den første fisken og blander mageinnholdet med litt vann i en hvit skål eller f.eks. et hvitt lokk fra en eller annen boks, så vil du lett se hva fisken spiser i øyeblikket. Plukk så den flua, nymfa eller evt. streemer som ligner mest.

I havet er jeg ikke så opptatt av fargene. Der fisker man ofte så dypt at fargene ikke synes. F.eks. På 15 meters dyp ser alt rødt ut som grønt og så forsvinner mer og mer av fargene jo dypere du går.

Et lite tips til slutt.

Hvis det er mye småfisk som beiter på klekkende eller flygende innsekter på overflaten kan det være spennende å forsøke seg med en litt tung, gjerne litt pjuskete våtflue etter at det er blitt mørkt. Da ligger det ofte mye døde og døende innsekter og flyter på og i vannet og da kommer de store forsiktige ruggene inn for å spise restene. Ekstra spennende blir det når det er så mørkt at du bare hører et og annet forsiktig "plopp" der ute et sted. Da vet du at storfisken er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det klasiske er at man bruker sluker med grelle farger i kaldt vann. På våren er det spesielt viktig å ha i tankene. Bruk gjerne fluoriserende farger i gult og orrange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

tar opp igjenen gamel tråd...

Det var snakk om flue og dupp, spennende... Flua skal henge i en opphenger, hva menes med dette, skal altså flua festes slik som det gjøres med oter...

Og hvordan skal dette fiskes? Forslag til dupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med ørretbombe?

fortom av mono ca 2. Så svirvel, duppstopper av gummi og en kastedupp av bombarda typen: http://www.sluker.no/products/bombarda-floating-abu multisene ellers på snella. Røret skal inn mot stanga. Hvis du bremser snøret med fingeren litt får duppen treffer vannet, retter sena seg ut og du slipper flua surrer seg i duppen. Fin måte å kaste lette spinnere langt også

Titt på denne:

http://www.fiskerbua.no/images/stories/orretbomber.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte "Det nye sportsfisket" på biblioteket engang og her stod det mye nyttig og interessant om fargevalg på sluker og ikke minst forskjellig om fluer.

B.la. ble det opplyst i hvilke vann kobberfargede, sølvfargede, sterkfarge o.l. er best basert på vannfarge. Orange er f.eks toppers hvis kveldsolen skinner på bergveggene og reflekterer sine sterk orange\røde stråler ned i vannet i det brune vannet, den orange sluken vil da lyse opp som om den var selvlysende.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1445641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 grams Special silver (fra Solvkroken) med rode prikker er en verre fiskedreper enn minken paa fjellet. Den var det for meg. Jeg fikk en en og en halv kilos orret i et fjellvann over Sogndal. Faktisk den storste fisken som er tatt i det vannet.

Jeg har tatt utall med andre orreter og smaa laks med den sluken. Naa henger den innrammet i Norge et sted. Jeg skal fiske litt i Skottland i sommer og jeg regner med at en kopi av den sluken tar noen skotske orreter for meg. Spinnere og wobblere er bra........ men det finnes bare en Special.

For meg er den sluken en av Norges storste ikoner fra det forrige aarhundre. Hill, hill, hill !!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.