Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det forskjell på disse posene (bortsett fra prisen)


jthorese

Anbefalte innlegg

Har undersøkt endel på soveposer. Skal være lettest mulig. Pris ikke så viktig. Må være syntetisk, siden dun vil bli bløt av kondens etter noen dager. Må tåle fire-fem minusgrader.

Fant ut at Mountain Equipment Moonwalker II var noe av det beste. Finnes på Sportslageret og Sportsnett.

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MEQ15&var_1=MEQ15-ST&categorynu=J0&categorytxt=Sovepose%20-%20kunstfiber&produkt=Mountain%20Equipment%20Moonwalker%20II

Pris: 2299. Med rabatt såvidt under to tusen. Veier 1,3 i standard, men nok 1,5 i XL (jeg er 190 cm).

Men nå ser jeg Helsport Breheimen til 849 på XXL. Veier 1,5.

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=42708

Er det i praksis noen forskjell på disse to posene ?

Finnes det noe som er enda lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Forskjellen er at Moonwalkeren er varmere. Generelt gjelder at fibrene i Moonwalker serien har beste isolasjon/vekt forhold. Dessuten ser du det av oppgitte temperaturgrenser: De oppgir temp. grensene etter nye EN standarden (som mange mener er for pysete), mens Helsport durer på med tall som funker for fjellvante folk. Også kan du jo lese på sportsnett om fancy ting som Shart Toe og strikk i posen på Moonwalkeren. Det får du ikke på Breheimen.

Videre så festes varmekragen i nye Helsportposer med en trykknapp (som er svært enkel å betjene, men som etterlater en åpning, vet ikke om det siste er av betydning), mens (i hvertfall i Moonwalker V) lukkes varmekragen med borrelås. Dette var noe Helsport gikk bort fra (de begynte nylig med knapp), men jeg vet ikke hvorfor.

Helsport finnes i Norge, og de er greie med å fikse på posen din hvis du vil ha ting gjort anderledes (du må nok betale litt for det, men de gjør det i hvertfall). Jeg vet ikke om Mountain Equipment ville gjort det samme.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

hmm, godt spørsmål.

Hvis du har lett for å fryse, og likevel vil ligge i noen minus, bør du ta Moonwalkeren. Hvis du har litt erfaring med soveposebruk, og vet at du ikke fryser så lett, kan du godt gå for Helsport.

Moonwalkeren er digg å ha fordi den, som det står på siden du lenker til: "PolarGuard Delta er det syntetiske fyllet med best vekt til varme verdier på markedet." Videre, hvis du virkelig sover på ryggen (det gjør jeg nesten aldri), så kan Shark Toe-fasongen til Moonwalker komme til sin rett. Også har du stikken inni posen som legger posen tettere inn til kroppen. Det kan være positivt (varmere) og negativt (trangere kanskje?).

Som sagt finnes Helsport i Norge (i Trondheim). Mor og far kjøpte et lavvutelt en gang, og etter forslag fra mor så har de flere ganger sydd og fikset på teltet slik at det ble optimalisert til vårt bruk. Tror tilslutt at vi fikk helt nytt telt og. Så sant det ikke har skjedd en holdningsendring der i gården, så kan det godt hende at de er like greie hvis du har behov for å fikse på posen din. For å ta et eksempel: jeg kjøpte nylig en helsportpose, men det viste seg at hvis du snører åpningen helt igjen, så får du glidelåsen i munnen (kjipt når den er kald). Jeg har tenkt å be dem sy på en liten lapp som kan dekke glidelåsen, og har alle forventninger til at de gjør det. Videre, hvis du ligger på ryggen om natten, så har Helsport en lomme i trekket hvor man kan legge noe til pute. Totalt ubrukelig spør du meg, men det kan jo hende du får bruk får det :wink:

Mer kan jeg ikke si. Du må gjøre valget selv :) Det kan være vanskelig, men når kjøpet er gjort så håper jeg du klarer å legge det bak deg og være fornøyd med det du har kjøpt (i stedet for å stadig lure på om du egentlig har gjort riktig valg). Uansett hva du gjør så får du en kvalitetspose.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.