Gå til innhold
  • Bli medlem

Dødsulykker i Jotunheimen [researchhjelp]


morten

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en artikkel om ulykker og redningstjenesten i Jotunheimen, samler vi litt kildemateriale. Bl.a. forsøker vi å kartlegge så mange av dødsulykkene som har vært i Jotunheimen som mulig. Da utelukkende dødsulykker relatert til fjellturisme. En drukningsulykke i forbindelse med Gjendebåtene er derfor bl.a. utelatt. Kildene er en kombinasjon av muntlige kilder, diverse litteratur og for mange av ulykkene siste ti år også norsk klatring sin ulykkesdatabase.

For en del av ulykkene har vi en god del mer informasjon, for andre igjen er informasjonen veldig mangelfull. Riktig tidsangivelse mangler for en del, og enkelte ulykker er nok definitivt ikke med. Det ville vært oppsiktsvekkende om det ikke hadde skjedd noe mer på 1960, 70 og 80-tallet f.eks.

Har du mer informasjon om eller korreksjoner til de opplistede ulykkene er vi kjempetaknemmelige for informasjon.

Har du informasjon om dødsulykker i Jotunheimen som er uteglemt - det samme.

Skulle du ha ekstra god kjennskap til fjellredningstjenesten og ulykker generelt, vil vi veldig gjerne ta en prat.

Skulle du kjenne svært godt til en konkret ulykke, eller kjenne noen som gjør det som du tror kunne vært villig til å ta en prat hadde det også vært meget interessant.

Formålet med artikkelen er flersidig. På den ene siden er det meningen å fortelle om hvordan fjellredningstjenesten fungerer og den kjempejobben flere (mange på frivillig basis) gjør for å redde liv, eller hente ut omkomne fra krevende steder i verste fall. Det er viktig å få frem at tragiske ulykker skjer, men også litt om hvorfor, og litt om hvilken lærdom som kan trekkes fra enkelte ulykker.

Vi skal prate med flere folk de kommende ukene, men vil veldig gjerne komme i kontakt med flere som har informasjon å komme med.

Ta gjerne kontakt pr. epost: [email protected] eller tlf. 47907848.

Nedenfor følger noe informasjon om de dødsulykkene i Jotunheimen vi har notert.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antall omkomne i den aktuelle ulykken står i parantes etter "ulykkesnummeret"

01. - (1) - 1867, student omkommer under jakt ved Besseggen, men utenfor det som i dag er stien.

02. - (1) - 1873, student drukner ved vading av elva fra Kalvåbreen nær Bygdin.

03. - (1) - 14.07.1881, en Tønsberg faller i dårlig vær på Storen etter at førernes forsøk på å få ham til å snu mislyktes.

04. - (1) - 1914, Fredrik Arentz forsvinner på sin vandring fra Leirvassbu mot Sogn. Trolig druknet i Utla nær Guridalen.

05. - (1) - 1930-tallet, mann omkommer i rasulykke (vinter) da skavl ved Visbrean brekker.

06. - (1) - 23.03.1948-påske, kvinne på tur fra Spiterstulen til Glitterheim fryser i hjel i uvær oppunder Glittertinden.

06B.-(2) - 28.07.1948, to menn omkom under bolteklatring i østveggen på Store Knutsholstinden. Faller ca. 150 meter.

06C.-(2) - 1948, to svenske klatrere omkommer i fall fra nordøstkammen på Austanbotntinden.

07. - (2) - 1945, Par forsvinner i området rundt Smørstabbrean, funnet omkomne i 1978 av brefører.

08. - (1) - 1950-tallet, tidlig på 50-tallet - kvinne faller i sprekk på Styggehøbrean? På turen mellom Memurubu og Glitterheim.

09. - (1) - 11.07.1957, dansk jente forsvinner fra Juvasshytta. Falt i sprekk. I Kjelbreen. Funnet etter ca. 14dg? Stor medieoppmerksomhet den gang.

10. - (1) - 1950-tallet?, kvinne i følge med flere aker for langt til høyre ned fra Piggen og forsvinner ut sørstupet mot Svellnosbrean.

11. - (4) - 21-22.03.1967, Ulykkespåsken 67. 4 i følge på 8? fryser i hjel i uvær på tur fra sognefjellet over breen til Leirvassbu.

11B.-(1) - 1960-tallet. Usikkert foreløpig. Mann i følge på 3 faller fra nordøstryggen ned veggen mot Styggebreen.

12. - (1) - 1980-tallet?, ung kvinne sklir og faller ut i Leira i Leirdalen og blir ikke funnet igjen.

12B.-(2) - 1987-vinter, 2 menn tas av skred på vei ned fra Tindeklubhytta i Skagadalen.

12C.-(1) - 1988-påske, mann faller fra Semelholstinden i forbindelse med skitur fra Leirvassbu.

13. - (1) - 1990-august, mann omkommer under skikjøring ned renne på østsiden av Tjønnholsoksle

13B.-(1) - 1990-august, mann omkommer under rappell fra Vetle Skagastølstinden mot Mohns skard. Trolig gammel slynge som røk.

14. - (1) - 1992?-vinter, mann på DNT fellestur forsvinner fra gruppa rett før Olavsbu. Funnet senere ihjelfrossen ca. 200m fra hytta.

15. - (1) - 1992-sommer, sprek mann i forveien fra Glitterheim til Spiterstulen over tinden savnes. Funnet på Grotbrean. Falt fra toppen.

16. - (1) - 1993-pinse, mann klatrer alene på Veslpiggen fra Porten. Under returen faller han og omkommer.

17. - (1) - 1993-sommer, svensk turist faller i dyp sprekk i øvre del av Piggbrean under retur til Spiterstulen.

18. - (1) - 1993-sommer, Svensk mann alene på tur fra Visdalen. Funnet under Hellstugutindane for 3-4 år siden ved snøfonn.

19. - (1) - 1993-september, Skardstinden - mann faller under klatring i østveggen og omkommer.

20. - (1) - 31.03.1996, Torfinnstindane. Mann i følge på 3 falt under vinterklatring og omkom.

21. - (1) - 1996-sommer, mann faller under forsøk på å hopper over Sjoa ved Ridderspranget.

21B.-(1) - 04.08.1996, Jørgen Vetti faller og omkommer på rutinetur fra Vettismorki ned til Vetti.

22. - (1) - 07.08.1997, mann faller under usikret klyving på Skagastølsryggen. Falt like før Vetle Skagastølstinden ut mot Styggedalsbrean.

23. - (1) - 14.08.1997, mann faller (rappellfeste sviktet) under rappell på retur fra Søre Dyrhaugstinden mot Bandet.

24. - (1) - 01.08.1998, mann faller på ledklatring på Store Skagastølstinden.

25. - (1) - 18.08.1998, mann sklir ut under tur til Store Austanbotntinden. Nysnø. Sklir ut nordflanken mot Berdalsbreen.

26. - (1) - 1990-tallet?, kvinne faller og omkommer under tur opp eller ned Bukkelægret ved Gjende.

27. - (3) - 1995-sommer, tysk familie på 3, søkklastet kano. Får problemer som indirekte følge av bølger fra M/B Bitihorn. Ikke funnet.

28. - (1) - 1999-litt før påske, mann i følge med søster og annen mann med snøbrett på ryggen tas trolig av vindkast og går utfor øststupet på Leirhøe.

29. - (2) - 03.01.2001, to menn på vei til isklatring? omkommer i rasulykke under anmarsjen opp elvegjel. Dumma, sideelv til Leirdalen?

30. - (1) - 16.07.2001, engelsk mann omkommer på retur fra Glittertinden til Spiterstulen. Utglidning på bratt snøfonn / kollisjon med steinura.

31. - (1) - 15.07.2003, klatrer utløste ras med stor steinblokk på retur fra Store Skagastølstinden, klemt i hjel under blokk.

32. - (1) - 02.08.2003, mann i følge på to med tung ryggsekk faller i Muruelva og blir tatt av vannmassene. funnet ved elva litt ovenfor Memurubu.

33. - (1) - 02.01.2004, mann i følge på to tas av ras under vintertur på Torfinnstindane.

34. - (1) - 29.06.2005, mann funnet død på Fannaråkhytta av tilfeldig Røde Kors tur. Frosset i hjel?

35. - (1) - 18.07.2005, oppunder Leirungskampen finner man savnet dansk mann omkommet. Fall?

36. - (1) - 08.10.2005, kvinne sklir like nedenfor bandet mellom Falketind og Stølsnostind og faller 100 m ned til breen. Snø og isforhold.

37. - (1) - 04.06.2006, strekningen Spiterstulen-Gjende. Nederlandsk kvinne forsvinner. Funnet omkommet ved Gjendes bredd på sensommeren.

38. - (1) - 15.07.2006, Litauisk person i følge på 17 falt og omkom på tur nær Fannaråken, på sørsiden.

39. - (1) - 2006-sommer/høst. Engelskmann funnet død ved Russvatnet. Mysterium, ikke savnet. Trolig gått gjennom snøbru/is og druknet.

Rundt 1960-tallet skal det angivelig ha vært et eller flere tilfeller av folk som har kommet feil i forbindelse med Bukkelægret, delvis som følge av dårlig merking, deretter ut i svært krevende terreng, før den eller de falt og omkom. Noen som vet noe mer?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei lei liste det der :evil: men også svært viktig liste som man bør ta lærdom av for og ikke selv komme på lista.

Når jeg leste denne lista kom jeg på noe Olav Skattebu nevner i sin turrapport: Knutsholet rundt. Det lyder som følger:

So bar det over toppen att i sterk vind - vidare over den vesle søre Knutsholstind, og upp på Vesle Knutsholstind. Han er bratt i sørsida, men grei å klyve. Fortsatt var det lite og ikkje utsyn, men etter å ha passert det romslege skardet mot Store Knutsholstind, letta skyene og eg fekk eit bra bilde. Upp ryggen her er det greit. (Men dagen etter fekk eg høyre at ein svenske hadde forulykka her dagen før. Det var forklaringa på helikopteret eg hadde høyrt då).

Han tok denne turen 13.Juli 1982 og etter som jeg forstår skal ulykken ha vært dagen før. Fant ikke dette på lista di, så den er vel grei å sjekke opp. Kanskje det ikke var en dødsulykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek: Har ikke hørt om den nei, men skal ha det på blokka. Det er jo alltids en god mulighet for at vi snakker om en ulykke med mer eller mindre heldig utgang. For hver dødsulykke er det jo flere ulykker med større og mindre skader.

Vil også få takke alle som har kommet med info så langt, eller som har sagt de kan tenke seg å bidra. Har også fått noen justeringer og tilføyelser som jeg vil legge til med det første.

Alltid vanskelig å trekke skillelinjer, men vi ha valgt å holde alt som har med padle- og raftingulykker i Sjoa utenfor. Det samme med kvinnen som omkom i sykkelvelt på vei ut fra Veodalen for noen år siden.

Er det noen som vet noe mer om den angivelige ulykken der en kvinne skal ha falt og omkommet i forbindelse med Bukkelægret ved Gjende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. - (1) - 1990-tallet, tidlig i tiåret. Tysk familie i tungt lastet kano forsvinner. Funnet druknet flere år senere.

Er det disse som druknet på Bygdin? I såfall er det nytt for meg at de er funnet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de. Mener å ha det fra en kilde at den eller deler av det ble funnet flere år senere i forbindelse med et eller annet arbeid. Men det kan selvsagt være feberfantasier hos meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de siste endringene implementert. Takk Dag og Peder. Dessverre vet jeg at det kommer mer, altså i den forstand at det har vært flere. Man håper jo selvsagt det ikke skal bli stort av det i tiden som kommer. 2007 var jo dødsulykkefritt i Jotunheimen. Ser også bra ut til og med påska 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvärr har jag inte årsboken här hemma, den är i stugan fjällen och nu dröjer det en månad säkert innan jag får tillfälle att ta mig dit.

Så som jag har för mig var det en klätterolycka under uppstigning, båda klättrarna var erfarna, (Håkan Tjerneld hade 1938 seglat längs norska kusten och bestigit et 20-tal fjäll längs nya och klassiska klätterleder )nu kommer jag inte riktigt ihåg orsaken till olyckan, antingen var det materialet som inte höll för ett fall eller så föll de med rep emellan sig och inga mellansäkringar.

Pröva gärna att maila antingen författarinnan till klätterboken: [email protected] eller kontakta Svenska Fjällklubbens bibliotek.

Annars är det bara att vänta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: Ja det er nok så. Det er nok litt feil her og der på etojm.com, men jeg tror siden skal gå i graven med sine feil og mangler. Jeg tipper etojm.com neppe får se det neste tiåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en som omkom da rapellfestet røk under klatring på Søre Dyrhaugstind for noen år siden?

Jeg mener også at det var en som datt ned fra Vesle Skagastølstind samme år som Dyrhaugstindulykken. Han hadde droppet å sikre på et utsatt sted, mener jeg å huske.

Ja det stemmer, Julius. Desse ulykkene skjedde i august 1997, og dei er med i lista til Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj....tiden går fort. Trodde dette var mye senere, kanskje 2002 eller lignende. Men da er saken grei. Angående Dyrhaugstind mener jeg at klatrerne var ganske uerfarne, og var blitt nervøse da de brukte lang tid og kvelden nærmet seg. De bestemte seg derfor for rask retur, og slo en slynge rundt en stein som senere løsnet under rapell. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten skrev:

"1945, Par forsvinner i området rundt Smørstabbrean, funnet omkomne i 1978 av brefører"

Hehe, ikke for å le av en tragisk hendelse (regner med at den er "foreldet"), men det er kanskje unødvendig å opplyse om at de var døde da de ble funnet 33 år senere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en som omkom da rapellfestet røk under klatring på Søre Dyrhaugstind for noen år siden?

Var det virkelig Søre Dyrhaugstind (1958m)?

Dér har jeg gått to ganger aleine opp og ned på vei til St. Midtmaradalstind, og aldri vært i nærheten av noe problem.

Det var vel ikke Sydlige Dyrhaugstind fra Bandet? (Der rapellerer man heller ikke, med returnerer over Dyrhaugsryggen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, er det forskjell på Søre og Sydlige Dyrhaugstind? Jeg mener ruten fra Bandet. Poenget var at klatrerne var uerfarne. De hadde sikkert tenkt å returnere over Dyrhaugsryggen, men ettersom de var nybegynnere brukte de svært lang tid. Dermed forsto de etter hvert at de ikke ville rekke opp til toppen før mørket falt på. Siden de ikke ville overnatte langs ruten bestemte de seg for å rappellere ned til Bandet igjen. De anslo sikkert at dette ville være raskere, noe som virker som en fornuftig antakelse. Slik jeg husker det gjengikk var de slitne og stressede, og slurvet dermed ved valg av rapellfeste. Dette fikk tragiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, er det forskjell på Søre og Sydlige Dyrhaugstind? Jeg mener ruten fra Bandet. Poenget var at klatrerne var uerfarne. De hadde sikkert tenkt å returnere over Dyrhaugsryggen, men ettersom de var nybegynnere brukte de svært lang tid. Dermed forsto de etter hvert at de ikke ville rekke opp til toppen før mørket falt på. Siden de ikke ville overnatte langs ruten bestemte de seg for å rappellere ned til Bandet igjen. De anslo sikkert at dette ville være raskere, noe som virker som en fornuftig antakelse. Slik jeg husker det gjengikk var de slitne og stressede, og slurvet dermed ved valg av rapellfeste. Dette fikk tragiske konsekvenser.

Eh, det er meg det roter i navnene :oops: Jeg tok feil av Søre Midtmaradalstind (1958m) og Sydlige Dyrhaugstind (2072m).

Problemet mit er jeg har vært på begge toppene. I 1983 gikk jeg Sydlige Dyrhaugstind fra Bandet med en nybegynner som 2er i tauet.

Sydlige Dyrhaugstind fra Bandet er stupbratt med flerr utsatte plasser, og det ble brukt Frens i de loddrette riss. Det er flerr taulengder opp, og det er ikke en vegg jeg vil ha lyst på å rapellere ned – det er langt mellom hyllerne!

Returen over Dyrhaugstindane er lett – det ble jogget litt på ryggen, og etter en snau time fra Sydlige Dyrhaugstind var vi tilbake til teltet ved Tindeklubbhytta. Vi brukte 12t på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg:

Noen som vet noe om en skotte som omkom i forbindelse med klatring på Austanbotntindane rundt 1970?

Noen som vet når Jørgen Vetti omkom i en fallulykke på vei ned fra Vettismorki til Vetti?

Noen som har hørt noe om en mulig klatrulykke på Dyrhaugstindane rundt 01.09.1990 eller 1991 der to engelskmenn (far og sønn) skal ha omkommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når Jørgen Vetti omkom i en fallulykke på vei ned fra Vettismorki til Vetti?

Hei Morten,

nettopp har jeg slått opp om dette ulykket enda en gang. Han har omkommet den 4. August 1996.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.