Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommelykter


JE

Anbefalte innlegg

Annonse

Fenix! :D

Snadderlykter fra Kina. Sjekk ut hjemmesiden til en amerikansk butikk på www.fenix-store.com

De sender gratis i hele verden.

Jeg har kjøpt en 15 - 20 lykter derfra og er meget fornøyd (alle i familien fikk lykter til jul :D ). Den aller mest anvendelige er nok P3D Q5. Ellers kan jeg anbefale P1D Q5 til å ha på nøkkelhanken og selvfølgelig T1 med sin ekstra konsentrerte lysstråle. Og så L2D Q5 da, siden den bruker vanlige AA batteri.

Kjøp Premium - modellene, de er kraftigst. Og husk batteri, de selger CR 123 batteri til ca 10 kr stk. I butikker i Norge koster de rundt 50 kr... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg kjøpt modellen med 2xAA batterier, heter vel L2D om jeg ikke husker feil (har den selv, sjekket ikke siden). Årsaken er at CR123a batterier er svindyre i Norge, og med mindre du bruker den sjelden/kun som reserve så ville jeg gått for en lykt som bruker AA batterier rett og slett pga økonomi samt at jeg har annen elektronikk som bruker AA batterier, noe som er praktisk på tur (GPS og kamera f.eks).

Er meget fornøyd med min lykt, inkluderer belteetui som er meget praktisk. Lykten er raskt tilgjengelig, uten behov for borrelås (etuiet er i stretchmateriale).

Dersom du er ute etter kraftigere lys, finnes det mange alternativer. Det spørs helt hva du ønsker. En slik LED-lykt som Fenix har flere varianter av gir plenty med lys til de fleste aktiviteter, men trenger du spesielt mye lys kan du vurdere HID-lykter (f.eks ved søk, eller til bruk på sjøen etc) som gir enormt med lys. Ulempen er at lyktene ikke umiddelbart har full styrke (tar ca. 15 sekunder) og bruker mer strøm og er større enn en LED lykt. LED lykter er robuste og holdbare og energieffektive.

Det finnes også lykter med flere LED-kilder i samme lykt (for økt lysutbytte..duh..:). En meget god lykt er den største modellen (tactical) til Wiseled, et dansk selskap. Denne vil gi nesten 10x lysutbyttet av Fenix lykten, men er større og langt dyrere.

http://wiseled.com/

Kostbar, men god, veldig lyssterk og god kvalitet.

Dersom du vil humre litt over interessenivået enkelte folk har på lommelyktfeltet og lære utrolig mye rart anbefaler jeg å ta en titt på http://www.candlepowerforums.com/vb/

Det hele spørs på bruksområdet. Skal innrømme at da jeg begynte å se på lommelykter ble jeg litt fascinert og har tilegnet meg litt kunnskap om emnet. Er det noe du lurer på, så spør i vei, ev. ta en titt på forumet jeg linket til. På candlepowerforumet så finnes masse bilder, tester og sammenligninger av lyskjegler og utbytte og masse teknisk diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knorway

For å bestille mest mulig taktisk bør du kjøpe en P3D Premium Q5 alene pga momsen. Vent så noen dager før du bestiller 16 stk batterier til 36 dollar. Disse kommer under momsgrensen på 200 kr.

Du bør kjøpe flere enn fire batterier. Kjekt å ha noen i reserve, og i Norge er de som sagt svindyre.

L2D er en grei lykt siden den bruker AA batterier. Men den har 50 lumens mindre enn P3Den... :) Og du må kjøpe oppladbare batterier for å få maksimalt ut av den, og de koster jo også noen kroner...

Et lite tips, når du bestiller fører du inn koden CPF8 i rabattfeltet. Da blir det litt billigere... :)

Dersom jeg bare skulle kjøpe èn lykt (gud forby!) ville det nok ha blitt T1. Det er en flott lykt!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var veldig mange interessante opplysninger fra flere. takker hjertelig. regnet ikke med at det å kjøpe lykt skulle være en hel vitenskap, men skjønner nå at en lykt er ikke en lykt, men at en lykt kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken lykt man trenger og gidder å betale for, avhenger jo av bruken. Er det snakk om mye bruk vinterstid og i sterk kulde, kreves det MYE av både lykt og batteri. Skal man benytte lykten til "normal" bruk ved "normale" turer i norsk sommer- og høstvær, er min erfaring at mange billiglykter gjør minst like god jobb som sine dyrere venner...

Som en "grunnutrustning" bør man ha en hodelykt, en vanlig lykt og en backuplykt. Selv har jeg kjøpt min tre på Clas'ern, eller Clas Ohlson om dere vil.

Hodelykt:

Hodelykt med 5 stk lyssterke lysdioder. Vinklingsbart lampehus. 79,-

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=16725458

Lommelykt:

Lommelykt med 9 lyssterke lysdioder. Aluminiumshus. Regnbeskyttet. Lengde 96 mm. 49,-

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19195828

Backup:

Cotech Dynamolykt 69,-

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21954575

Det vil si at jeg har en lyktpakke som holder til vanlig bruk for tilsammen 197 + batterier.

Jeg har selv prøvd ut disse på opptil en ukes tur/jakt, og er fremdeles overbevist om at vi "vanlige dødelige" som ikke MÅ ha de dyreste variantene av ALT, greier oss utmerket med dette.

Vel, vel...lykke til, men kjøp av lykter trenger ikke være dypere ingeniørvitenskap!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken lykt man trenger og gidder å betale for, avhenger jo av bruken. Er det snakk om mye bruk vinterstid og i sterk kulde, kreves det MYE av både lykt og batteri. Skal man benytte lykten til "normal" bruk ved "normale" turer i norsk sommer- og høstvær, er min erfaring at mange billiglykter gjør minst like god jobb som sine dyrere venner...

Som en "grunnutrustning" bør man ha en hodelykt, en vanlig lykt og en backuplykt. Selv har jeg kjøpt min tre på Clas'ern, eller Clas Ohlson om dere vil.

Backuplykt, faktisk? Med dagens LED-lykter ser jeg ikke helt vitsen så lenge man har med seg et sett ekstra batterier. Lommelykten er da helt fin backup for hodelykten og vice versa. Og jeg har uansett aldri hørt om en LED-lommelykt som har sluttet å fungere på en måte som ikke kan fikses selv på tur :)

Lommelykt:

Lommelykt med 9 lyssterke lysdioder. Aluminiumshus. Regnbeskyttet. Lengde 96 mm. 49,-

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19195828

Jepp, jeg bruker en som ligner veldig, muligens en tidligere modell av den samme lykten. Det eneste minuset er egentlig at den bruker AAA-batterier mens GPS-en bruker AA så jeg trenger to sett ekstrabatterier. Den er forsåvidt mer enn regnbeskyttet, ihvertfall tåler min fint å ligge helt under vann uten å ta inn noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg backuplykt jeg, selv om både lommelykt og hodelykt er av diodetypen og varer "evig". Grunnen til det er at man kan miste, ødelegge eller faktisk også gå tom for batterier. Hjelper ikke med batterier om man beregner nok, men pga. uventet kulde går tom for tidlig. Eller om man faktisk må reparere den man har...

Den dynamolykten veier "nesten" ingenting, og er en veldig kjær følgesvenn - selv om jeg kun har brukt den 2 ganger da! :)

Enig med deg om lommelykten og regn/vann. Vi var noe uheldige (klønete??) når vi satte opp telt i fjor sommer, endte med at ytterteltet ble til et lite basseng hvor lommelykten ble liggende nede i vannet i sikkert 3-4 timer. Uten at den tok noe skade av det. Og det er utrolig bra med tanke på prisen!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ble det hodelykt fra clas ohlson og lommelykt fra fenix. sistnevnte har allerede sendt bekreftelse på at lykta er pakket og sendt. ikke verst. og helt gratis transport, selv om transporutgiftene naturligvis er kalkulert inn i prisen på annen måte.

takker for all god bistand på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ëtter gode råd på dette forum bestilte jeg lommelykt fra Fenix nettbutikk i USA sist mandag. I går lå lykta i postkassa. Fabelaktig greit. Bestilte to dager senere batterier til spottpris fra samme sted. De kommer vel tirsdag,antar jeg. Konklusjon: En veldig positiv erfaring fra en som er skeptisk til netthandel, sopesielt fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Stearinlyserstatning (good ol maglite som man skrur a topp og setter lykta oppi)?, sende nødsignal når man har tryna og brekt beinet og ikke klarer gå?

Sportman-hodeløkta te 69 spenn på Biltema er den beste man får a billigløktene. Har testa MANGE! Men den er herlig bra, har kryssa Dovre med den nattestid, og kjørt ned fra Kyrkja og StoreSchtøggeSvånåtind med den i total darkness.

Henger den ofte påslått i teltet når jeg går turer som jeg vet blir lange. Digg å ha et lys og gå etter på slutten av returen.

(Har alltid med 2 stk, + 3 ekstra batt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva med denne http://www.utebutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=40_61&products_id=233 er det en god lykt? orker ikke de dyre batteriene XD

Sykt god lykt... Jeg har forløperen, uten Q5 i navnet. Eneste forskjell er at Q5-lykta har en diode med bedre ytelse enn min lykt. Lyser svært godt, elegant utforming, solid bygget og enkel i bruk. Det siste er verdt å merke seg - nå er det så mange modus på LED lykter at det er fort gjort å surre seg vekk.

Skulle ønske noen gadd lage en hodelykt basert på denne lykta...

Eneste innvendinger jeg har er 1) SOS blinking er noe stort tull, 2) Svakeste lysmodus kunne vært enda mye svakere. En sånn leselys-glød hadde vært passelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det allerede har blitt referert til www.candlepowerforums.com

Om noen har lest litt der på hodelykter, er det nok sannsylig at en har sett noe ang. Zebralight.

Så nå når det først kommer opp en gammel lommelykttråd, må jeg bare få komme med en anbefaling.

sjekk:

http://www.zebralight.com/index.php?main_page=product_info&products_id=183&zenid=fmqrq6tgge4lpkl63frug1mvu2

Dette er uten tvil den mest annvendelige lykten jeg har, og jeg har endel..

Lyset er riktignok kun "flod" så den egner seg ikke til å lyse på ting langt borte, men til alt annet er den fra mitt synspunkt uovertruffen.

Bruker 1xaa batteri, og sammen med en fenix l2d Q5(2xaa) (som det også har blitt referert til tidligere, burde man kunne dekke det alleraller meste man kan få behov for lykter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Led Lenser?

Ja. Eg har ei Revolution-hodelykt som eg er godt fornøgd med. Eg har derimot ikkje allverdens samanligningsgrunnlag med andre lykter i same klasse. Men den gamle Petzl-halogenlykta har i alle fall gått av med pensjon. Ledlykta er omlag like lyssterk men har eit mykje javnare lys, noko som gjer lykta betydeleg betre eigna, ikkje minst på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.