Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål/Grill


TTT

Anbefalte innlegg

Det er jo lov å fyre opp grill hele året, men hva er definisjonen på henholdsvis bål og grill? Er det grill når man har det oppi en rundbrenner (til lavvo)? Tenkte på fyringsmuligheter i sommerhalvåret :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regelverket snakker ikke om bål eller grill, men om å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog. Å fyre opp en grill i skogen vil nok rammes av dette. Forskjellen i denne sammenhengen blir dermed ikke så interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tror jeg det blir. Det er nemlig problemfritt å fyre opp engangsgrill om sommeren f.eks. ved Sognsvann (Oslo). Jeg lurer derfor på om det er en slags dispensasjon som gis for det aktuelle området, om det er en gråsone eller om grunneier kan tillate det (kommunen?). Kan ikke huske å ha sett noen spesiell skilting for dette, annet enn forbud mot bålfyring, samtidig som det t.o.m. er egne søppelkasser for engangsgrillene. Folk fyrer jo opp engangsgriller overalt uten at jeg noen gang har opplevd at noen har reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsgriller

Engangsgriller skal aldri plasseres direkte på gress, jord eller fjell. Den voldsomme varmen ødelegger røttene til gress og andre planter, jordbrann kan oppstå, og fjell kan slå sprekker. Engangsgrillen plasseres i utmark best i sanden eller på småstein. Bruk rikelig med vann når du kjøler ned grillen, dypp den gjerne i sjøen! Grillen skal være kald når du legger den i beholderen. Ikke sett igjen grillen, den kan skade sjøfugler som vil ha matrester og skjærgårdstjenestefolk som må rydde opp. Kanskje er en liten gassgrill noe for deg?

- Bærum Kommune (http://www.baerum.kommune.no/category.php/category/Badeplasser/?categoryID=10124)

Dette var i sammenheng med badeplasser - som normalt kun brukes utenfor "bålsesongen". Derfor skilles det jo mellom grill og bål, tydeligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Forskrift om brannforebygging 26. juni 2002 hjemlet i brann- og eksplosjons-vernloven setter i § 8-2 forbud mot å gjøre opp ild i eller i nærheten av skogsmark i tiden 15. april til 15. september uten tillatelse fra kommunen. Kommunen kan gjennom forskrift fravike forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting slik at det kan føre til brann, og oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt. Den generelle aktsomhetsplikten innebærer at det må vises varsomhet både med bålbrenning og grilling i spesielt tørre perioder, også utenfor skogsmark.

Svarer på min egen tråd jeg:D

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/T-307-.html?id=475481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.