Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus vs stormkjøkken


thum

Anbefalte innlegg

Heisann

På ukesturer, mtp vekt, vil det lønne seg å ta med seg et stormkjøkken og par liter rødsprit eller en primus med to flasker gass på 700 ml og en kjele? Selv vil jeg jo tro at primusen vil lønne seg?

Forresten noen som vet hvor lenge en gassboks på ca 700 ml brenner, antall timer?

TL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du bare tenker på vekten av drivstoffet, er sprit halvparten så nyttig/kg kontra det meste ellers.

Vektforskjellen på gass/parafin/bensin er minimal.

Skal du bruke stormkjøkken uansett, så er spritbrennern grei nok på turer under ei uke. Lengre turer bærer du deg ihjel på sprit.

Skal jeg ha lett utstyr bruker jeg flg:

1 Borde bensinbrenner 240g (tanken holder en sommerdag for en person)

1/2 liter bensin i siggflaske med helletut.

Trangia stekepanne

Den minste trangia kaffekjelen.

Dette holder for en mann i ei uke, med forsiktig bruk.

Er vi flere, går det mye i Coleman 442 eller 508.

Et gammelt grytesett av ukjendt merke.

Opptil 2 liter bensin i uka på sommern

Konklusjon:

Er budsjettet trangt: spritbrennern virker-

Skal du ikke på jordomseiling, gå for en bra bensin eller parafinbrenner (multi er tull)

Gass er for pyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke på jordomseiling, gå for en bra bensin eller parafinbrenner (multi er tull)

Men hva er best av bensin eller parafin, siden multi bare er tull? Fordeler/ulemper med begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass vår/sommer/høst!!!!!!!!

Rødsprit bør vel kastes på bålet forevig mtp turbruk.

Vinterstid er rødsprit minst like umulig som gass i streng kulde.

Bensin kontra parafin mtp kaloriinnhold(effekt)/vekt utgjør svææært liten forskjell på en ukestur. Helt ubetydelig.

Evt parafinsøl i maten gir langt verre diarè enn litt bensin :roll:

Og gass har intet å gjøre med pyser runegutt 123. Jeg benytter gass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang: På sommern fungerer rødsprit.

På vintern er det kun flytende drivstoff som gjelder.

Gass er fortsatt for pyser :)

(Ja jeg har et par prinsipper som ikke nødvendigvis er fornuftige for alle andre)

Ang Multifuel:

Innfor skandinavia har jeg problemer med å se behovet.

Tennveske er i salg overalt, og miljøbensin får man tak i de fleste steder.

(tennveske=parafin)

Det er få multifuelbrennere som egentlig fungerer bra på alt mulig.

MSR XGK er av de helt klart bedre.

Jeg bruker fortsatt Coleman istedenfor gass, delvis fordi jeg er pyse, og liker det lettpraktisk,

delvis fordi jeg liker å kunne koke mat uten hørselvern.

Borde bruker jeg når det skal være ultralett.

111 med bråkebrenner hvis jeg skal fyre med parafin inni telt, fordi den ikke gir meg

dundrende hodepine slik de verste parafinosende stillebrennerne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grove trekk enig med Runegutt, men pyser nei.

Fordelen med gass (når den virker) er jo enkel betjening, og lite problemer som vesentlig soting, forurensninger som tetter dyser....

Det har mere med en ekstra dimensjon, følelse og det å beherske noe som er litt mer komplisert.

En tradisjonell primus er mer pålitelig hvis man virkelig kan bruke den. Det er ikke mange polfarere med campingaz!

Jeg begynte å bruke gassbrenner i Trangia forde jeg faktisk i en periode hadde fri tilgang på gassbokser. Det er jo effektivt og lettvint, brenner rent, veier lite, har stor effekt og er lett å regulere.

(og gassen er gratis, jeg har fortsatt 20 190g bokser)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt mere? Noen fordeler må det vel være med gass?

Gass er superlettvint. Åpne opp, fyr på.

Det og at det ikke soter er klart pluss.

Man slipper å lære å fyre primus, det er det jeg mener er for pyser.

Siden jeg bruker primus året rundt, ser jeg ikke behovet for gass i tillegg til flytende.

Flyende drivstoff gir meg full oversikt over hva jeg har igjen for turen, kokemuligheter hele året,

billigere drivstoff, og jeg vet jeg behersker min primus under alle tenkelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har før skrevet, at jeg liker Trangia, fordi den har stødig fot, medfølgende vinnskjerm, 2 gryter til snøsmelting og panne/lok og varmen følger langs gryta omtrennt som det gamle Nansen-kokern prinsip for optimal varme utnyttelse. Alltså på lengere turer og særs om vinteren. Den veier vel ikke så mye mer enn fot, løss vinnskjerm og 2 gryter av ulike anndre modeller?? Ja, noe volumen har den da, men brenner, tang og fx opp til 250 ml fuel går så opp inneni.

Spritbrenneren er det ikke mye varme i til snøsmelting, som tar l-a-n-g tid, men da er mulig i ikke for streng kulde. Sommerstid virker spritbrenneren så'n noenlunde.

Men det er jo ikke forbudt å oppgradere Trangia'n med en (multifuel) (primus-) (Optimus) brenner. (eller "pyse-gass" da).

Jeg foretrekker parafin = tennveske, fordi det da ikke er direkte eksplosjonsfarligt som bensin. Jeg bruker så Trangias egen Optimus Nova modell = Nova uten fot. Fordi den bl.a. har bra simmer-kjøring. Jeg forvarmer direkte ved å slippe litt parafin ut i underskålen. Det lukter da litt, men det gjør det også, når en snur pumpeflasken for å stoppe.

Den medfølgende elginne fra helsebransjen mener i øvrigt, at besin er minnst lisså skadelig å innta!! Hvis ikke mer! Parafin gir magesjau, men besin er helsefarlig. (svensk T-spritt smaker verst !) Uansett skal fuel holdes helt borte fra maten!

På påske teltturen ble jeg ganske fornøyd med at jeg hadde ilden sperret inne i en Trangia i forteltet og nede i en kulde/sitte-grop, fordi jeg hadde ikke sett, at det var mye snø under gryten, som hadde stått på snøen, da den blev fyllt for smeltning under gryte-bytte. Dette var jo min feil!

Snøenklatten, som datt i brenneren resulterte åpenbart i akutt avkjøling av brenneren, som spydde flamme opp!! Jeg kunne roligt legge panne-lokket på, slik at flammen for en kort stund bare spydde ut sideveis av hullen i foten i snøgropen! Brenneren ble meget rask varm igjen og fungerte ellers perfekt!

Jeg vet ikke, hvordan jeg hadde løst problemet med brenner på fot med gryte vaklende på topp??

I hvertfall var dette "no worries"

Det blåset kuling utafor, så jeg ville nødig ha svidd hull i forteltet!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har det travelt i leir fungerer stormkjøkken med rødsprit greit.

Dersom det er høy pri for deg å koke opp 1 l. vann på 4-5 min fremfor 10-12 min velger du en kraftigere sak.

Stormkjøkken er så godt som idiotsikkert og jeg tar det alltid med dersom det er damer med på tur (dette er ikke mobbing bare fakta).

Bensin inne i telt kombinert med en urutinert person til matlaging utgår med skyhøye kneløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i påsken på hardangervidda med telt. Kammeraten hadde med en multifuelbrenner som viste seg ikke å virke. Jeg hadde med med trangiasettet for sikkerhets skyld. Vi var veldig glade for å få få varmmat de to første kveldene av turen. Multifulen ble renset og vi fikk start på den etterhvert.

Som det heter i eventyret: Det enkleste er noen ganger det beste. Spritkjøkkenet varmer ikke teltet nevneverdig, og det tar vinterstid noen minutter før brenneren blir varm og effekten blir på det normale. Men spritbrenneren virker alltid og for alle, derfor har den sin misjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Trangia fra jeg fikk det i konfirmasjonsgave for 25 år siden. Kjøpte gassbrenner først og fikk dermed et kjempegodt system for den varme årstiden. Du blir en fattig mann av å kjøpe all den gassen, men det er en annen historie... Etterhvert fikk jeg et kjøkken til med teflonpanne og bygde ut med Trangia primus. (Optimus Nova uten støttebein) Nova er bare kjørt på renset parafin fra Shell. Nå kunne jeg lage tre rettes middag av virkelig kvalitet langt ute på vidda. Spritbrennerne til begge kjøkken har ligget urørt i nesten 10 år.

Har i 15 år vært begeistret for primuser, da helst orginal Optimus 111 med bråkebrenner. Primusen er en sann drøm helt til du skal gjøre noe med dysa... Fikk også tidlig øynene opp for Svea 123r. En liten messingprimus for renset bensin som faktisk er laget sammenhengende siden 1955. Endringene i løpet av 50 år er montering av dysenål. Er du alene er dette brenneren over alle andre!!

Jeg er grunnleggende skeptisk til konseptet multifuel, duofuel, variofuel og sånn. Primuser ikke poteter som kan brukes til alt. Konstruksjonen designet for flere drivstoff blir kompromissløsninger som ikke fungerer optimalt på noe. Kjøp enten bensinbrenner eller parafinbrenner. Dette er en meget konservativ tanke og kan føre til at du ender opp med over 50 år gamle konstruksjoner. Den dagen du sitter med telt uten tak grunnet høye stikkflammer, lekk pumpe eller tette dyser kan du sende en tanke til Gustav Barthel som fikk patent på bråkebrenner for parafin i 1896. Dette produseres ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bare tenker på vekten av drivstoffet, er sprit halvparten så nyttig/kg kontra det meste ellers.

Vektforskjellen på gass/parafin/bensin er minimal.

Skal du bruke stormkjøkken uansett, så er spritbrennern grei nok på turer under ei uke. Lengre turer bærer du deg ihjel på sprit.

Skal jeg ha lett utstyr bruker jeg flg:

1 Borde bensinbrenner 240g (tanken holder en sommerdag for en person)

1/2 liter bensin i siggflaske med helletut.

Trangia stekepanne

Den minste trangia kaffekjelen.

Dette holder for en mann i ei uke, med forsiktig bruk.

På fyra man i 11 dagar klarar man sig gott och väl på 2 L T-sprit/rödsprit genom snål eldning på trangiat.

Om man är färre får man räkna med med rödsprit per man och dag.

Att bära ihjäl sig är det inte fråga om, man har till och med råd att ta marginaler på 50%. Därmed inte sagt att andra bränslen är effektivare per kilo, men skillnaden mot t ex bensin blir kring ett halvkilo, inte så mycket kan jag tycka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk at spritens tyngde og volum ikke er det største problemet. Største konsekvensen av lav kapasitet er lav varmeeffekt. Spritbrenner til Trangia genererer snaut 1000 watt. Effekten er også så lav at den har en del gule flammer som gir sot. For å fjerne soten, heller man vann oppi spriten. Dette gjør underverker med soten, men 10% vann reduserer effekten med 20%. Da står man igjen med 800 watt i vinternatta langt ute på vidda der vi sitter kald og sulten og venter i evigheter! Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond har flere gode argumenter her, og jeg kan ikke huske sist jeg dro med spritbrenneren på tur.

Når det gjelder vekt så er det litt vanskeligere. Vekt av endre brennere er ofte tyngere, vi må også ta med vekt av emballasje og annet som må være med.

Jeg har for moroskyld laget en "Pepsi can stove" med mest mulig lik dimensjon som trangia brenneren.

Jeg har ikke klart å finne målbar forskjell på ytelsen, og denne brenneren veier kun 14 gram.

"Spritbrenneren virker alltid" ja, vi får alltid fyr på spriten uansett kulde så "den kjøper jeg", men effekt og regulerbarhet er noen svake punkter.

"Sprit soter" ja, men metanol kompenserer. 25% metanol i stedet for innblanding av vann, vips null sot og full effekt.

Rødspriten Biltema har trukket tilbake må jo være prima her. Ulempen er jo hvis du skulle komme til å bruke rødspriten innvortes. For mitt vedkommende er risikoen minimal, men det er jo en vurdering den enkelte bør foreta.

Skal du ha full fart hurtig på rødspritbrenneren så legg en liten bit Glava du har sølt rødsprit (1 ts.) på, under. tenn på og brenneren får hurtig full effekt. (Rockwool funker ikke da den ikke trekker til seg væske)

En siste sak er jo betjeningen av multifuel eller annen brenner for væskeformig brensel under trykk (Primus på folkemunne)

Noen har stadig problemer med disse, det er sårt å innrømme at man ikke behersker slike, (tenker ikke på noen på forumet her, men jeg kjenner noen....), så det er greit å avskrive det som "dårlig dritt" etc. Har du dårlig ditt så ikke bær det med deg til fjells. Du går ikke i vonde sko vel? Selv om det er surt å innrømme at man kjøpt vonde sko.

Det er viktig å ha utstyr man behersker, og føler seg trygg (komfortabel) med!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metanol er en temmelig skummel affære lenge før man gjør som "Ola Uteligger med loff"! Noen ganger søler jeg og får sprit på hendene. Spesielt når jeg fyrer petromax og gammel 111, forvares det gjerne i flere omganger. Da inhalerer jeg spritgass som er oppvarmet, men ikke antent. Jeg er glad jeg ikke holder på med Metanol i slike stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra, med tanke på sikkerhet osv? Effekten må vel bli bedre?

Jeg er jo gal nok til det, men valgte å ikke risikere trangiaen.

Har laget en "pepsi can stove" med samme høyde som trangiabrenneren.

Morsom sak. 14 gram og varmer ganske likt med trangiaen.

Prøvde litt bensin på den.

Kunne likegjerne ha brukt en gammel blikkboks.

My gule høye flammer og sooooooooooooooooooot.

Jeg holder meg til metanolen jeg, hvis jeg finner igjen flaska her i mørket.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er bra den, helt til man har klart å få tak i en Sigg Tourist.

Sigg er et bedre kjelesustem, og vindskjerm for sustemet finnes for:

Svea123, Coleman 550, Coleman 400/442, Gaz Blauet og MSR XGK.

Det geniale er at man kan koke i flere etager, noe som gir stor varmeutnyttelse.

http://home.c2i.net/primus/tilbehor.html

Vil noe av dette fungere med 533?

Kjelene passer vel sikkert greit, men tenker mer på vindskjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.