Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er vitsen med kart og kompass når en har GPS ?


Disip

Anbefalte innlegg

Hører ofte folk si at en alltid må ha kart og kompass i tillegg til GPS.

Jeg har vurdert å kjøpe GPS, men ser ikke helt vitsen med en GPS til mange tusen kroner vis det ikke er sikrere en ett kompass til 50 kroner.

Har sikkerhetshysteriet gått for langt? eller har jeg alt for stor tro på teknologien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kart og kompass treng ikkje batteri...og virker alltid.

Eg fekk meg ny gps i haust, den virka i fint - i éin dag før den konka ut. Det var god support der eg kjøpte den, og ny gps var i hus nokre dagar seinare. Men god support er lite hjelp når du står i snørstorm langt til fjells og gps'en har slutta å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bateri levetiden til GPSen bude være enkel å gjøre seg kjent med slik at en alltid har med nok batterier.

Er der ikke slik at et kompass knuses enklere enn en GPS? Og GPSen dermed blir tryggere?

(I snøstrom hadde jeg ikke turt å gå med kart og kompass, da hadde jeg gravd meg ned.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tuslet litt rundt i Gullfjellet om kvelden nå i vinter og jeg skal like å se den som klarer å navigere med kart og kompass når det er mørkt med tåke/snøfokk og sikten er 10 - 20 meter (med lykt). Da er det GPS som gjelder og hittil har min ca 3 år gamle Garmin 60CS vært 100% til å stole på.

Jeg har en hangup når det gjelder isbelagte vann - liker IKKE is - og da er det utrolig greit å ha en GPS som viser deg nøyaktig hvor du er.

Så da er spørsmålet, hva gjør jeg når den plutselig slutter å virke og jeg er alene på fjellet om natten? Trolig det samme som om jeg får slag eller går gjennom isen - dauer tenker jeg :-)

Dersom en vil være 100% sikker får en bli hjemme.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mørkredd, og Disip prater og synser jo fortsatt bare tull, nå som tidligere :-)

Er det ikke på tide å anskaffe deg gps snart Disip, før du er fòr bastant i dine meninger?

Kart/kompass er seff med alikevel.

Hilsen èn som er jævli god på kart og kompass!

Personlig tror/håper jeg du Disip kùn er en kverrulant som egentlig vet bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble ganske paff da jeg leste overskriften til tråden her. For et vanvittig dumt spørsmål! Kart og kompass slutter ikke virke samme f..., en GPS kan fort svikte. Pga batterikapasitet, satelittskygge osv. (Og ikke kom med kommentaren at "min GPS svikter aldri", for før eller siden vil den svikte, bare den blir brukt lenge nok)

(Og hvis kompasset blir knust, som en påpekte her, så har du uansett papirkartet i tillegg :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble ganske paff da jeg leste overskriften til tråden her. For et vanvittig dumt spørsmål! Kart og kompass slutter ikke virke samme f..., en GPS kan fort svikte. Pga batterikapasitet, satelittskygge osv.

(Og ikke kom med kommentaren at "min GPS svikter aldri", for før eller siden vil den svikte, bare den blir brukt lenge nok) )

Ja overskriften var, håper jeg Disip, bevisst provoserende. Ellers sliter du med ett eller annet;)

Men alle de/vi som har benyttet kart, kompass og etterhvert høydemåler til navigering i "gamle dager", og IKKE i dag ser den fordelen gps gir i null sikt............. ja de har gått glipp av no veeeeldig vesentlig :)

Kart/kompass er fortsatt grunnutrustning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja overskriften var, håper jeg Disip, bevisst provoserende. Ellers sliter du med ett eller annet;)

Men alle de/vi som har benyttet kart, kompass og etterhvert høydemåler til navigering i "gamle dager", og IKKE i dag ser den fordelen gps gir i null sikt............. ja de har gått glipp av no veeeeldig vesentlig :)

Kart/kompass er fortsatt grunnutrustning!

Det er jo klart at en GPS vil være bedre i f.eks dårlig sikt. Og den vil som oftest gi en mere nøyaktig posisjon enn kart/kompass. Og Håvard: Ja, jeg ble ganske provosert av overskriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet og GPS'en har 2 vidt forskjellige bruksområder for meg.

Kartet bruker jeg for å planlegge ruta over lengre distanser... GPS'en bruker jeg for å sjekke at jeg er på den ruta jeg har planlagt når det er mørkt eller sikten er dårlig...

Har en Garmin 60CsXog den fungerer utmerket til det, men å sitte å flytte kartet overlengre avstander er noe herk.

Da er kartet så utrolig mye bedre å bruke.

Er det god sikt bruker jeg KUN kartet og av og til kompasset om jeg trenger hjelp til å orientere kartet helt riktig...

Når det gjelder kart og kompass og orntlig jævlig vær så er ikke jeg så god at jeg klarer å navigere kun på dette på en trygg måte, men jeg kjenner flere som er så flinke. Dem bruker aldri GPS og finner minst like bra frem som jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ofte folk si at en alltid må ha kart og kompass i tillegg til GPS.

Jeg har vurdert å kjøpe GPS, men ser ikke helt vitsen med en GPS til mange tusen kroner vis det ikke er sikrere en ett kompass til 50 kroner.

Har sikkerhetshysteriet gått for langt? eller har jeg alt for stor tro på teknologien?

Du kan se gjennom disse tipsene om bruk av GPS mottaker og sammenligne med bruk av magnetisk kompass og papirkart :) Et av mange eksempler: 'Ved bruk av GPS mottaker i dårlig sikt, er det mulig å følge en sti eller rute med stor nøyaktighet.' Som sagt tidligere i denne tråden, magnetkompasset og papirkartet er driftssikkert. GPSm kan streike pga teknisk feil eller tomt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er greiere å orientere seg på kartet før turen, enn på gps-skjermen. Likeledes ved rast etc.

Har forøvrig opplevd at batteriet plutselig var tomt på rekord tid. da var det greit å ha kart+kompass.

Det er ikke tvil om at med gps kan man mye letter få nøyaktig posisjon, også i pent vær.

Har forøvrig alltid med litt plaster og enkeltmannspakke, selv om jeg bruker å skade meg, litt hyssing og fyrstikker+ripe i en filmboks og andre småting jeg aldri trenger.

Har innboforsikring også... merkelige greier.

Jeg er nok litt sær.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som mener kart+kompass er tull å ha med når man har en GPS:

Min sønn er førstestyrmann og de har flere forskjellige uvahengige navigasjonssystemer (i tilfelle ett skulle svikte). I tillegg må de hver dag, hvis mulig, ta posisjon ut fra solhøyden fordi 1) kunnskapen må holdes ved like og 2) teorretisk sett kan de moderne systemene feile.

Til ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste turer er gps helt unødvendig. Det som er verre med alt fokuset på gps er at det er blitt enda en ting man "må ha" før man kan dra på tur, med det til følget at terskelen for å begynne med friluftsliv blir enda høyere. Man må snart være meget velstående for å ha råd til det som mange ser på som grunnutrustning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På påsketuren i Femund tidligere denne uken fikk jeg bruk for kombinasjonen kart , kompas og gps (med elektronisk N-250 kart). Vi brukte selvfølgelig kartet for å tegne inn en rute som ble anbefalt av vertskapet på Langen. Brukte kart og kompass til å følge rute. Sjekket innimellom på gps om vi var der vi trodde vi var. Siste dagen måtte vi gå over fjellet på vestsiden av Femund med snøstorm på toppen. Vi begynte lavt med rimelig vær. Brukte kart til å se at vi skulle rett vest. Sjekket på kompass for å finne neste tre/stein som var vest. Da sikten ble omtrend 0, brukte vi fortsatt kompass til å gå vest, men sjekket gps flere ganger til å sjekke at vi var i rute. Vi hadde gått samme ruten noen dager før i omvendt retning, så det var ikke uforsvarlig å gjøre det med 0 sikt. Men uten gps hadde jeg tenkt meg om 2 ganger. Men jeg har på denne turen betydelig oftere sett på kartet enn at jeg har startet opp gps-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste turer er gps helt unødvendig. Det som er verre med alt fokuset på gps er at det er blitt enda en ting man "må ha" før man kan dra på tur, med det til følget at terskelen for å begynne med friluftsliv blir enda høyere. Man må snart være meget velstående for å ha råd til det som mange ser på som grunnutrustning!

rett i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

IKKE i dag ser den fordelen gps gir i null sikt............. ja de har gått glipp av no veeeeldig vesentlig :roll:

Kart/kompass er fortsatt grunnutrustning!

Hvorfor jeg etter et par dagsturer høgt- , langt- og alene til fjells siden 2003,

kun etter, på, i og med Garmin gps

-- fortsatter sliter med å få fortalt det glade budskap,

aldri går tom for batteri, aldri har fått strømstans på´n, aldri har fått "lost satelite reception", aldri har mista´n sånn at´n stansa

og nå går uten kompass, kun drar et kart i nødens stund,

-- se det klarer jeg vel aldri å få svar på,

men jeg vil heller ha gps som venn en en lodden hund som lukter ille, gps´n gjør mindre av seg i så måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alle skriver at kompasset alltid virker. Vel jeg var ute for et Silva speilkompass som plutselig viste nord mot syd.

Jeg var på 7-800 meter seint på høsten i rypejakta, hadde vasset i snø til midt på leggen i masse timer og sikten begynte å bli dårlig. Tok fram kompasset fra brystlommen der det alltid ligger,kartet har jeg i bukselomma, og skjekket retningen. Stusset fælt, hadde ingen tro på at jeg hadde rotet slik, det store vannet jeg nettopp hadde passert måtte da ligge i syd men kompass mente mottsatt. Heldigvis hadde jeg GPS i sekken og undersøkte med denne og den stadfestet det slikt jeg trodde det skulle være. Kompasset i GPS-en viste motsatt av Silva kompasset.

Da jeg kom hjem etter jakta sendte jeg kompasset til Silva med spørsmål om hva som kunne være galt. Etter en stund fikk jeg nytt kompass men det var kun kompass i forsendelsen. Ikke et eneste ord til forklaring fulgte med.

Det hadde vært interesant å vite om andre også har opplevd at kompass har byttet polaritet.

Etter dette er jeg alltid sikker på at jeg har GPS-en liggende i sekken når jeg drar på tur. Ja kompasset er alltid med men nå sjekker jeg det langt oftere slik at vi er enige om hvor nord/syd går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen teknisk ekspert, men en jeg pleier å dra på tur med har opplevd noe av det samme. Kompasset hans var rett og slett "avmagnetisert".

Etter litt "krangling" med den lokale sportbutikken, ble de enige om å sende det inn for kontroll, men ikke engang produsenten skjønte hva det kunne være. Vi sjekket rundt på nettet, og kom over en ameriakans eller kanadisk tråd om dette problemet.

Årsaken hos min turkompis var at han hadde oppbevart kompasset for nært mobiltelefonen over lengre tid - de lå begge to i lokket på sekken hans.

Om dette er teknisk mulig eller sannsynlig aner jeg ikke, men vi greide i alle fall ikke finne noen bedre forklaring noe sted.

Så nå passer vi på å ha kompasset for seg selv, og mobilen (om den er med) nede i sekken!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mengde teorier og forklaringer på magnetisering og avmagnetisering.

Når jeg ønsker at skrujernet skal være magnetisk stryker jeg en magnet langs skrujernet.

Når jeg ønsker å avmagnetisere stikker jeg skrujernet inn i en liten spole som er koblet til strømnettet.

Det virker hver gang, så jeg kan tenke meg at magnetnåla i kompasset også kan magnetiseres/avmagnetiseres.

Aldri hatt problem med det, men har et arvestykke fra 1890 tallet, der er ikke nåla akkurat veldig rask til å finne nord.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompasset er nok generelt sett mer å stole selv om dette også kan feile. GPS'en sin styrke er helt klart navigasjon i mørket og tåke. En hvet alltid hvor en er på kartet. Har hatt god er faring med Garmin GPSMAP 60Cx i flere år, men har i dag bestilt meg ny Garmin Colorado 300 fra Fjellprodukter.no.

http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?products_id=760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en trenger GPS? Neppe, men det er hendig å ha i enkelte situasjoner da den gjør orienteringen enklere.

Om en trenger kompass? Sjelden, men det hender.

Om en trenger kart? Det er fint å ha, men i godt vær langs gode stier eller merkede løyper er jo ikke behovet akkurat påtrengende.

Om en trenger spade? Jeg har ennå ikke måttet grave meg ned (selv om jeg har brukt spade til mindre akutte ting).

Dessuten kan både GPS og kompass gå i stykker, så å følge med på et kart for å vite sånn ca. hvor man er til enhver tid er ikke så dumt (det kan være sabla vanskelig i finne ut når du har whiteout i alle fall). Med mindre man har mistet kartet da.... men til og med da er det jo lurt å ha fulgt litt med så lenge man hadde det...... :wink:

Og om GPS med kart erstatter papirkart? Ikke før jeg får en med en sammeleggbar skjerm på størrelse med et A3-ark som kan puttes i lommen.

Men, jeg synes kart er kjekt å ha med. Jeg synes GPS er gøy. Jeg leser av snittfart, ser nøyaktig hvor jeg har gått, hvor lenge jeg har hvilt etc. Jeg samler data til http://www.openstreetmap.org og geocacher litt innimellom. Altså er det hele mer lystdrevet enn nødvendig. På samme måte drar jeg med meg kart (ofte o-kart) på helgeturer i marka både for å følge litt med selv (fint til å finne nye rasteplasser) og for å lære barna kartbruk. OG: For å lære barna at

kart og kompass hører alltid med. De får også lære å bruke GPS og de synes det er gøy.

Drar vi ikke på tur for å ha det fint da?

Men trenger? Trenger vi egentlig å gå på tur i det hele tatt? Ja, hva trenger man egentlig? Mat, hus og trygghet kanskje? God tur alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.