Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telemarkski- trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hey.

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre om dette, men fant fram hit ved å søke på google. :lol:

Tingen er at jeg tenker på å kjøpe nye telemarkski. Har stått på noen ganske gode "all around-ski" i 4-5 år nå. Men de begynner både å bli for små og ødelagte. Så planen er å kjøpe nye ski så snart som mulig.

Jeg kan veldig lite om hva som er bra og viktig innenfor kjøp av ski, så håper på litt hjelp her.

For å si litt om hva jeg søker, så kjører jeg egentlig overalt, løssnø, bakke og hopping. Så enten burde jeg ha en ski som funker bra til alt. (vet ikke om dette er lurt? hjelp?)

En annen tanke jeg har er å kjøpe 2 nye ski, en twin-tip kanskje? og et par brede løsnø ski? vil dette være mye lurere?

Har en søster på telemark og, så et ekstra par ski til skader nok ikke så mye, siden vi kan dele etc.

Vet ikke helt hvor dyre de skal være, jeg vil nok stå på telemark i flere og videre, så kan godt være litt dyre om det gjør skien mye bedre.

Kom også gjerne med ski dere kan annbefalle, har en venn som snakket om noen "syke" ski han abefalte. Kommer ikke på navnet, men var visste en legendarisk kjører som kom med nytt par hvert år eller noe.

Håper dette er nok informasjon til at dere kan hjelpe, takk ;-)

ps: jeg er 17 år, 180 høy om det har betyding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Armada ARG, K2 pontoon og Line Prophet = Beste twintip skiene i pudder uansett hvordan du vrir og vender på det. (men bare pudderski dette da)

- K2 Ak Maiden, K2 Seth, Armada ARV, K2 Public Enemy = Beste skia som går godt i pudder, samtidig som de greit kan brukes i løyper. (Allroundski).

De jeg kommer på nå, finnes sikkert flere. Men har vell prøvd NESTE alle av disse skia noen turer, og kan anbefale dem;) (har ikke orket å prøve merker som Völk og Dynastar, sikkert noen gode ski der og.)

PS! Hvis du skal kjøpe en ski som er gode til alt det du vil skia skal brukes til (pudder, hopp, oppkjørte løyper osv.) anbefaler jeg skiene under punkt to. Dette er brede ski, men ikke så brede at du ikke kan kjøre de i løyper osv. Ellers så har jeg selv planer om å kjøpe ett par bare pudderski (står mellom pontoon og Armada ARG og Line prophet) til neste vinter og kjøpe ett annet par som passer bedre for løyper og leking i alpinanlegg. så da står jeg der med to par ski:)

Linker: www.armadaskis.com www.lineskis.com og www.k2skis.com (trykk deg inn på skiene deres --> og der kan du lese mye om hvor skiene er laget for å brukes)

Lykke til med valget av nye ski;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Dynastar Mythic Rider. Har stått på den i 3 måneder nå, og det er en utrolig allsidig ski. Skia har kanskje best egenskaper off-pist, men er jeg storkoser meg også i løypene! Skia koster 6000,- kr, men nå på slutten av sesongen får du sikkert ett godt tilbud, med mindre ikke skia er utsolgt. Må også legge til at skia ikke er BC twintip, men en allmountain ski.

Selv kjører jeg på Rottefella R8, som er en relativt stiv og ok binding. Men får du tak i Hammerhead 22, ville jeg gått for den. Har bare hørt positivt om den. Solid, stiv, lett og bedre enn R8 til topptur.

Her er et godt pakketilbud på Mythic Rider m. Hammerhead:

http://www.oslosportslager.no/product/7928/7983/425629/Dynastar_Legend_Mythic_Rider_m_Hammerhead%2C_allmountain_freeride_telemarkpakke____.html

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.