Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer og komforttemperatur


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle teste mitt nyinnkjøpte Exped Orion Ekstrem telt i natt og la meg ut i min Alta sovepose fra Bergans. På meg hadde jeg Devold Aktiv genser og stillongs samt tykke ullsokker. Denne soveposen har jeg tidligere bare brukt om sommeren. Våknet kl 0200 i natt av at jeg skalv av kulde, selv om jeg lå helt nede i soveposen. Det var da - 2,6 grader utenfor. Er det meg eller soveposen som svikter? Den skal jo tross alt ha en komforttemperatur på - 10 grader. Liggeunderlaget var forresten et Bamse ekstrem.

Dersom det er jeg som er en frostpinne (har ikke vært det før, men...) hvilken sovepose bør jeg da gå for? Og hvilken komforttemperatur kan jeg stole på?

Resten av natten ble tilbrakt i min egen seng ... :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfaring med at om jeg enten legger meg med litt fuktig tøy eller rett og slett har det for varmt i posen slik at jeg svetter litt så vil jeg våkne av at jeg fryser midt på natta. Uansett pose.

Det kombinert med å hoppe over kveldsmaten er en dårlig kombinasjon.

Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport er vel den siste av soveposeprodusentene som fortsatt opererer med egne temperaturskala. Alle andre produsenter som kaller seg seriøse benytter nå EN13537

Dette må man alltid sjekke.

Her kan du se posen din i forhold til EN13537:

http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10058

Helsport Alta har ingenting i vinterfjellet å gjøre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på andres tråder istedenfor å starte nye og nesten like..

Kanskje du kan kjøpe Ajungilak micro upgrade eller Nanok Comfort 0? Jeg har en Nanok WDG -10 dunpose som jeg med Helsport fleecepose har brukt ved minus 15-18 ikledd Helly Hansen warm superundertøy og med Ajungilak Bamse Extreme og Thermarest Z-lite R under. Gikk helt fint det. Tenkte nå jeg skulle kjøpe en lett og bred syntetpose av den typen som de to jeg nevnte for å kunne ligge ute når det er enda kaldere.

Når det sies her at fuktighet gjør at man kan begynne å fryse så høres det rimelig ut, men er det da en fuktsperre vil hjelpe? Eller er det for langt lavere temperaturer og når man risikerer at det fryser i soveposeveggen? Jeg har prøvd fuktsperre på bena (brødposer..) på kortere turer og uten de rammeste kuldegradene og syntes det fungerte svært så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innerpose i fleece vil hjelpe mye... Disse er bra.

Muligens vil ikke Aalstad og gjengen i "lettest mulig sekk" teamet bifalle ideen, 8) hehe, men dette er en ekstra halvkilo du kan komme til å sette uendelig stor pris på..

Husk også at Bamse Extreme underlag ikke isolerer godt nok. Ihvertfall synes ikke jeg det. Bruk gjerne en genser eller noe slikt mellom underlaget og posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens og takk for linken Dufas. Den bekrefter det jeg har opplevd, at komfortgrensen ligger rundt null grader for Altaposen. Jeg kunne saktens ha ligget videre i den i natt, men jeg ligger ikke i telt for å fryse. Så det blir en ny sovepose på meg. Men denne gangen skal jeg sørge for å følge EN-standarden.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er det faktisk ikke slik at Helsport er de eneste som benytter seg av "egen" skala. Dette er noe som også for eksempel Bergans og Isbjørn oppgir. Bergans og Helsport oppgir også EN-13537 målingene selv om de mener at den gamle skalaen er mest riktig. Komforttemperatur er uansett så veiledende og så avhengig av forholdene akkurat den og den natten at det blir vanskelig å fastslå uansett. Eksempel: Min sovepose holder -20 og har tatt den med ut i temperaturer ned mot det dobbelte og fått sove greit, men har fremdeles hatt det hustrig i -5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Alta har ingenting i vinterfjellet å gjøre !

Jeg krysset hardangevidda med denne posen jeg. hadde 25 kalde på det meste. Det gikk greit, men jeg måtte ta på meg det jeg hadde med meg av ull.

Eneste natta jeg frøs var den natta med -25. Ellers lå jeg komfortabelt ned til ca -15 kun iført ullsokker og ett lag ull på overkropp og beina. (devol)

Det er nok endel variasjon fra person til person og ikke minst spiller forholdene en stor rolle. Alta posen vil jeg si er generelt helt middelmådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan det nevnes at Ajungilak også brukte den gamle (ISO)-standarden og sto på at den var riktigst, fram til de blei PÅLAGT å følge EU-skalaen (13537). Hva som er mest riktig er og blir noe man må prøve seg fram på- og alle produsenter som bruker ISO må også oppgi 13537, i Helsports tilfelle står dette inni den lille folderen som er festa på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.