Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstra lange teltplugger på vinteren?


gaardern

Anbefalte innlegg

Annonse

Sommerplugger holder ikke i snøen (med mindre den er veldig hard) Jeg har med snøplugger hvis jeg skal ferdes på snaufjellet om vinteren. Det er det ikke alltid så lett å finne greiner man kan bruke. Hvis jeg er i nærheten av tregrensa, eller vet at det er noe buskas/treklynger i området, lar jeg de ligge hjemme. Jeg bruker selvfølgelig ski og staver også. Dog ikke snøspade, da denne kan bli nødvendig etter at teltet er slått opp.

Helsport sine snøplugger er gode. De har stor overflate, men veier ikke så mye. Kommer i to lengder..

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett billig alternativ er å lage disse selv. Enten som eneste plugger sammen med ski og staver, eller kombinert med helsport sine som er veldig gode. Mine hjemmelagde er litt vaskligere å få til å sitte godt i veldig løs snø, men med litt jobb å går det greit. Bruk ski og skikkelige plugger på de viktigste stedene.

Jeg lager de av Tynne finer plater, tegner opp kapper og maler med vannfast maling. Platene jeg brukte er bunnene på kjøkkenskoffer jeg fant på en rydde dugnad en gang. Får sikker tak i det over alt.

Legger ved bilde av formen jeg kutter i

post-1296-133474518545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet er hovedsakelig festet med 'sommer'-plugger.

Trikset er å grave pluggen ned i fast snø. Spa først en liten sprekk/grøft i snøen på tvers av bardunretningen der pluggen skal plasseres. Bardunen festes på midten av pluggen og pluggen legges horisontalt ca 20cm nede i sprekken, slik at bardun/plugg utgjør en T. Før pluggen legges ned lager du et snitt i snøen til barduen slik at bardunen ikke trekker pluggen opp igjen. Legg en snøklump nede i sprekken for å sikre pluggen. (hmmm, dette var litt vanskelig å forklare uten å tegne opp :-) Prøver med en rask tegning også)

Vinterplugger er greit å bruke i løkkene langs teltduken.

post-224-133474518558_thumb.jpg

post-224-13347451856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet er hovedsakelig festet med 'sommer'-plugger.

Trikset er å grave pluggen ned i fast snø. Spa først en liten sprekk/grøft i snøen på tvers av bardunretningen der pluggen skal plasseres. Bardunen festes på midten av pluggen og pluggen legges horisontalt ca 20cm nede i sprekken, slik at bardun/plugg utgjør en T. Før pluggen legges ned lager du et snitt i snøen til barduen slik at bardunen ikke trekker pluggen opp igjen. Legg en snøklump nede i sprekken for å sikre pluggen. (hmmm, dette var litt vanskelig å forklare uten å tegne opp :-) Prøver med en rask tegning også)

Vinterplugger er greit å bruke i løkkene langs teltduken.

dette har da blitt til et anker, som forøvrig funker utmerket. forutsetter at det er fast snø ikke altfor dypt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henleder oppmerksomheten på en annen løsning en snø-plugger:

I mange år har diverse klatre ekspedisjoner i/fra USA benyttet 'snow parachutes' eller snow & sand pegs som de også kalles. Det er som nylon 'fallskjermer' som som festes i bardunen. Skjærmen nedgraves (holder med ett sdapestikk eller djypt tråkk med foten) og så snart snøen herder (etter få minutt) er det full styrke. Da klarer en voksen person knapt å dra de opp! Fordeler med disse er at de aldrig feiler - er lett å sette - veier nesten ingenting.

Tidligere lagde folke de selv og hvis en var insider kunne de kjøpes fra Alaska Mountaneering School. De siste par år er det flere amerikanske produsenter som lager de; Mountain Hardware, Expeed (OR) og REI, mfl.

Har du først lært deg å bruke disse går du ikke tilbake igjen. Vet å vite også at de er suverene i sand og fungerer glimrende ved telting på sva (legg sten inn i skjærmen.

Jeg bruker disse: REI Snow and Sand Tent Anchors $10.50 http://www.rei.com/product/725165 De er helt suverene og meget slitesterke. Et godt tips er å feste en plast karabin i enden - da er det enkelr å demontere de sommertida osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kappede veistikker som plugger om vinteren. Kapper de i ca 40 cm lengder og lager hakk til evt barduner. Veier ingenting, er gratis og sitter som støpt, men tar noe plass. Bruker du pulk som meg er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år brukt 40-50 cm lange 1-2 cm tjukke pinner, kappa til på forhånd, funker utmerket, pga naturlige ujevnheter sitter de veldig godt.

I vinter gikk jeg dog til innkjøp av Helsports plugger, 8 stk til 300 spenn på XXL.

Fikk nemlig et kjempeproblem m å slå opp telt i 20 cm løs sukkersnø i jula, og så da behovet for noe som kan slås inn i frossen bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Snow-parachuten ser jo veldig lur ut!!!!!

Ellers er Holmeslet telt veldig gunstig med 50 cm snøplugger til ca. 200 kr. for 10 stk. De sitter veldig bra. Bra kvalitet på de og en del lenger enn Helsport sine standard 30 cm.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Hilleberg snøplugger.

Man kan enten bruke de som en tradisjonell plugg, eller man kan stikke et par dype snitt med spaden i en T-formasjon ut fra lina, og stappe hele pluggen "på tvers" et godt stykke ned i snøen. Pluggen har en egen kort line man kan hooke på lina festet til teltet. Jeg har opplevd at dette fungerer ganske bra. På kalde netter har pluggene foruten å sitte godt i utgangspunktet i tillegg delvis frosset fast. Såpass at man ikke med enkelhet kan dra de opp, men må grave de ut :)

Kostet 380,- for 6 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i likhet med Ante brukt veistikker en gang i blant, fungerer ok det!

Og som Raven nevner "snow-parachutes" - Det er mange, mange år siden jeg første gang fikk en lys ide om å fylle noen små pakkposer med snø (evt., sand/stein) - viste ikke engang att dette fantes å få kjøpt før nå!!! Det fungerte også bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange plugger er uvurderlige om du skal sette opp teltet i djup puddersnø, få andre ting som sitter då. Bruker ein miks av lange og korte vinterplugger frå Helsport, er det hardt er den kortare varianten betre. Bruker også det som er tilgjengeleg av ski og staver.

Elles interessant tips med Snow-parachuten, kanskje det også fungerer i djup nysnø også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kappede veistikker som plugger om vinteren. Kapper de i ca 40 cm lengder og lager hakk til evt barduner. Veier ingenting, er gratis og sitter som støpt, men tar noe plass. Bruker du pulk som meg er det ikke noe problem.

Er ikke sikker på hva du mener her. Har du bilde..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva du mener her. Har du bilde..?

Heisan,

Har dessverre ikke noe bilde. Du tar bare en helt vanlig veistikke som man bruker å merke veiene med på vinteren. De er som regel røde, laget av plast og er hule. De ligger strødd langs veiene på våren og sommeren. Om du ikke vil "låne" noen får du sikert noen hvis du spør Mesta.

Jeg kapper de i ca 40 cm lengder, og lager et lite hakk ca 5-10 cm fra en av endene. Meningen er at barduntauet kan festes i dette hakket. Pluggene setter jeg ca 45 grader ned i snøen og dekker med snø. Som nevnt tidligere i tråden her vil denne snøen raskt pakke seg og da sitter dette som juling!

Håper dette virket klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sluttet med plugger til barduner om vinteren og i fjellet. Naturligvis bruker jeg ski og staver til barduneringsfeste når de ikke brukes på dagstur. Utover det bruker jeg sneankere av nylon formet som fallskjermer. Inni disse legger jeg steiner (hvis tilgjengelig) eller snøklumper nedgravd i sneen. Dette er ekspedisjonsløsningen som jeg til min store forundring ser knapt brukes i Norge.

Eksempler på bardunering kan ses i min bildeserie fra Aconcagua på denne linken: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.