Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelpsutstyr


Anbefalte innlegg

Når det gjelder brannsår har jeg ikke noe erfaringer utover kaldt vann :) - men noen skryter av såkalt brannduk, eller branngel. Man kan også legge plastfolie over brannskadestedet for å holde på fuktigheten i huden. (

Jeg vil slå et slag for branngel. Etter et år på brannbil ble dette fast inventar. Har fått bruk for slik mange ganger. Ulempen er at de er svindyre. De små billigere pakkene med bare gel fungerer ok på småting, men det er de større dukene men trenger om uhellet virkelig er ute. Er det skikkelig ille kan man også bruke sølvduk i kominasjon med vann (hvem har med plastfolie på tur)? Fungerer også til brennmaneter, alvorlig solbrenthet etc. Jeg vil anbefale et produkt som heter Aqua-gel. (fås hos brannvern-spesialister etc), men de variantene apotekene fører fungerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
- pencillin (samboer med hyppig urinveisinfeksjon)

La penicillinen ligge hjemme, og ta med trimetoprim event trimetoprim-sulfametoksazol :) Panicillin biter "aldri" på UVI! Gram negative staver trenger hardere skyts :)

Kan jeg spørre om bakgrunnen for påstandene dine og evt. noen kildehenvisninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen av mine erfaringer/meninger:

Jeg har alltid med mitt eget førstehjelpssett, for det vet jeg hvor jeg har det, jeg vet akkurat hva som er i det, og jeg kan å bruke alt. Jeg driver heller ikke å endrer så mye i innholdet, for da er jeg alltid sikker på hva som er i, og hvor det er. Det veier litt under ett kilo (ca 800 gram), og det synes jeg er en lett bør å bære, i motsetning til børen av hvis jeg ikke klarer å hjelpe noen ved en ulykke.

Om innholdet:

-Ekeltmannspakke erstatter kompress og bandasjer, det består av begge deler, ferdig festet så det er lett å bruke. Jeg har med flere enkeltamnnspakker i forskjellige størrelser, og ingen bandasjer. Har et par kompress av type som ikke klistrer seg fast i såret i tillegg.

-Sårlukkings-strips kan være ganske effektivve, og erstatter stortsett nål og tråd, men det kan være vanskelig å bruke hvis det ikke er en ren kuttflate (for eksempel mye hud skrapet vekk rundt, eller hvis det blør/væsker mye), da er sy-saker kjekt. Jeg har ikke med sy-saker, men alltid strips.

-Brann-gel er bra, og det finnes mange varianter. Selv har jeg bare brukserfaring med Water-Jel og Burnshield. Andre produkter er sikkert like bra. Jeg har med meg av typen brann-kompress (kompress dynket i gel).

-Svake smertestillende er etter min vurdering unødvendig, da de ikke virker hurtig nok ved store skader, og for "små-smerter" klarer man seg uten. De er derimot billige og greie, så jeg har med en pakke ibuprofen og en paracetamol (ganske bra effekt brukt i lag).

-Medikamenter ellers må vurderes ut fra behov. Slik jeg ser det er nok Morfin (eller tilsvarende sterke hurtigvirkende smertestillende) ankelig det eneste man har bruk for der man har mulighet for å bli hentet ut relativt raskt med helikopter eller lignende, og/eller er nødt til å presse seg tross smertene for å evakueres. Jeg har ikke Morfin, fordi jeg kan ikke bruke det.

-Øyeskyllevann. Det er fort gjort å få noe i øynene, spessielt ved klatring, og det er vel den viktigste sansen vi har...

Gnagsårplaster, vanlig plaster, tape, løs-mage-medisin, antibiotika og så videre kan være nødvendig for å slippe å avbryte turen, eller for å selv klare å komme seg hjem uten assistanse, men er ikke like akutt.

Jeg har selv ganske mye i førstehjelpssettet mitt, her er det meste:

Engangshansker

Thermometer

Snap-light (kjemisk lys, kan være nyttig for både å se og å bli sett)

Pinsett

Skalpell (effektivt for å skjære opp for å få ut for eksempel glasskår eller for å komme til for å rense skikkelig)

Sprøyte (uten spiss, for å rense i sår)

Elastisk og ulastisk sportstape

Gnagsårplaster

Sårsalve

Dette ble vist et langt innlegg, men det viktigste er vel å vurdere hva man trenger ut fra skadepotensiale og krav til selvstendighet. For eksempel trengs ikke det samme ved en rolig skitur i flatt terreng, som ved is-klatring. Og å kunne å bruke det man har med seg.

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Dette var voldsomt!

Jeg er lege, men jeg må si at førstehjelpssakene jeg har med meg blir rimelig tynt i forhold til alt som er listet opp her. Stort sett har jeg med meg noen kompresser+sårstrips og sportstape, samt sårdesinfeksjon, branngel og pinsett+saks. Jeg forstår at noe mer utstyr er nødvendig dersom man er på utilgjengelige steder/ekspedisjoner, men jeg vil tro at dette utstyret holder lenge på de aller fleste "normale" fjellturer, og det veier ikke mye. Klarer man seg ikke med dette er det sannsynlig at man må til sykehus uansett. Smertestillende kan være greit mens man venter på helikopteret...

Han som kommenterte lenger oppe her sa det ganske godt: "Legg til intubasjonsutstyr, hjertestarter og i.v. væske, så kan du begynne å kjøre legevakt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan jeg spørre om bakgrunnen for påstandene dine og evt. noen kildehenvisninger?

På fjellet vil gram negative staver være hovedårsaken til nedre urinveisinfeksjoner (hygiene), og blant disse finner vi E.Coli som i 40% av tilfellene er resistente mot penicillin (om det er PENICILLIN du mener, som i første generasjons penicillin :))

Kilde: Legemiddelhandboka.no:

"Aktuelle midler for empirisk behandling er særlig trimetoprim, mecillinam/pivmecillinam og nitrofurantoin. For aminopenicilliner (amoksicillin, pivampicillin) er nå nær 40% av norske E.coli fra urin resistente (NORM), resten intermediært følsomme. "

Ha en fin tur! :) Kan jo i alle fall ta dette opp med legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja Mogstad. Du er jo utstyrt som en middels ambulanse, så de som er i følge med, eller møter deg skulle jo kunne føle seg ganske trygge. (Forutsatt at du kan bruke greiene da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par ting jeg alltid har med som jeg tror ikke er nevnt ovenfor:

Tyggegyummilignende stoff til bruk hvis du mister en plombe i en tann. Husker ikke hva det heter på Norsk men en får kjøpt det på apoteket.

Cold/flu tabletter som er kjøpt i USA. Dette er "cocktail" tabletter som ikke er å få kjøpt i Norge. Det er en blanding av flere sorter medisin som hjelper mot forkjølelses- og influensasymptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dere som søker råd fra erfarne turleger bør oppsøke: www.fjellmedisin.org. Disse svarer gjerne på spørsmål, og er alle erfarne ekspedisjonsleger.

Innhold i mitt førstehjelpssett:

1: Sportstape og noen få sterile kompresser (erstatter enkelmannspakker, steristrips, gnagsårplaster og alle andre bandasjer etc)

2: Papirtape (jeg er allergisk mot sportstape, og er stuck med denne, mindre holdbare tapen, MEN den er smidig og funker bra på det meste erstatter lett alt donaldplaster etc... kan tegne på Donald ved behov:-))

3: Sårservietter (eventuelt litt håndsprit som har blitt moderne etter svineinfluensaen... litt tungt med flytende, men funker meget godt til daglig håndhygiene)

4: Paracet, ibux og paralgin forte, noen få tabletter av hver - kan kuttes ut mot noe mer ubehag ved uhell. Voltaren er sterkere "utgave" av ibux (bedre om du ikke er astmatiker etc)

5: Dispril, en 300mg tablett - kan kuttes ut om ingen i turfølget er over 30/ikke i risikogruppen for hjerteinfarkt (hvem er egentlig det??) - overraskende at ingen har denne med på lista.... bare unge folk her inne kanskje:-)

Noen kommentarer til andre spesifikke ting folk nevner:

* Øyeskylling - organiseres med vann du finner, eventuelt koke opp med en spiseskje saltvann til en liter (gir fysiologisk oppløsning) - for tungt å bære med

* Saks/pinsett - det du ikke kan gjøre med leatherman og kniv kan du ikke gjøre allikevel.... (selv med embetsstudiet i medisin...lol)

* Brannbandasje - kun effekt som smertelindring (god på dette!) har ingen effekt på skadeomfang og for tung å dra på. Steril kompress holdes fuktig med fysiologisk saltvann ved behov....

* Antibiotika... kan være viktig på turer hvor du ikke får hjelp i løpet av to-tre dager - da blir behovet for utvidet medisinskrin større generelt

*Imodium og idoform... halloooooo - håndhygiene forebygger guffen mage - kull kurerer guffen mage - ingen krise om du tar det med though, veier lite

* Lyskilder for å bli funnet: VIKTIG (men jeg tenker ikke på det som en del av førstehjelpsutstyret) Husk at vi ofte har med oss lyskilder uten at det trenger å være lightsticks... mobil, hodelykt, display på gps etc... dette ses på mils avstand i night vision utstyr som luftambulanse og redningshelikopter har.

* På lengre turer med dager til hjelp vil det selvsagt bli annerledes....

mvh

Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5: Dispril, en 300mg tablett - kan kuttes ut om ingen i turfølget er over 30/ikke i risikogruppen for hjerteinfarkt (hvem er egentlig det??) - overraskende at ingen har denne med på lista.... bare unge folk her inne kanskje:-)

Belær en uvitende sjel, hva er det du bruker dispril i stedet for, som øker risikoen for hjerteinfarkt?

Paracet/ ibux? Kan ikke huske å ha fått med me at dette gir så voldsomt stor risko for hjerteinfark...?

Eller har jeg misforstått helt og at disprilen er når noen faktisk får et infarkt kanskje?

I så fall hvorfor det, har dispril en veldig god effekt mot infarkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved brystsmerter (mistanke om hjerteinfarkt) vil dispril ha en effekt som ikke paracet eller ibux etc har. Dispril gjør blodplatene mindre "klebrige" slik at de ikke så lett lager blodpropper (du har kanskje opplevd at du blør lettere ved bruk av dispril).

Ved hjerteinfarkt er hovedproblemet at det lages blodpropp i en av hjertets kransarterier, og Dispril er første behandling da. Selvsagt må du kontakte 113 så snart som mulig, og få personen ut av fjellet og på sykehus. Dispril kurerer ikke tilstanden, men gjør at skaden blir mindre og senere behandling har bedre effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach so.

Jeg innså mens jeg skrev at disprilen kanskje var til behandling heller enn som et alternativ, men visste ikke om denne effekten,

Har ikke merket effekten av at man blør lettere, da jeg ikke har brukt dispril på mange mange år.

Men takk for opplysningen, da har jeg lært noe nytt i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte masse hær, takk alle sammen.

Jeg vet ikke om det kommer under temaet men tenker at et av disse kan være greie å ha hvis man går seg lengere dagsturer på jakt osv_

Finnes flere typer og priser men dette er et som kan brukes flere ganger og er av kvalitet_

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=736441

Men er det noen som vet av smerte stillende urter/planter som kan finnes hær i norge/skandinavia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen liten ting som hodepinetabletter kan brukes til er f.eks. å legge på smertefulle insektstikk. De fleste av disse er det vi kaller "lokalirriterende" og kan virke lett smertedempende hvis de tapes direkte på stikket. Ellers finnes det jo i dag slike preparater på tube som kan smøres på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja Mogstad. Du er jo utstyrt som en middels ambulanse, så de som er i følge med, eller møter deg skulle jo kunne føle seg ganske trygge. (Forutsatt at du kan bruke greiene da.)

Nå er jo litt av poenget at jeg skal være i stand til å hjelpe de som kunne trenge det. ;)

Jeg synes forøvrig ikke førstehjelpssettet mitt er så voldsomt, både vekt og størrelse er absolutt innenfor hva jeg anser som akseptabelt.

Ellers er det ikke så greit som Runar skriver, å bruke øye-skylle-vann som du finner på stedet, for ofte er man plasser hvor det ikke er vann (drikkevannet kan man ha fyllt med sportsdrikk, da blir det ubrukelig), eller det kan være veldig tungvindt å lage seg. En pipette med øye-skylle-vann veier lite, med tanke på at det kansje er noe av det viktigste du har med.

Og det er feil det at branngel kun virker smertelindrende. Vann er fortsatt det beste vi har, men er ikke alltid tilgjengelig i store mengder, og da er branngel et fullgodt alternativ. Dessuten er smertelindring et viktig poeng ved brannskade siden det antakelig er noe av det mest smertefulle du kan utsettes for.

Men folk må jo få velge selv hva di orker å bære på, og om de velger å forberede seg basert på konsekvens eller sannsynlighet.

Og ellers bare en kommentar til bruk av kull (ved diare) som kan være greit å være klar over, kullet vil redusere effekten av andre legemidler, som for eksempel P-piller eller andre ting man måtte bruke.

Ikke meningen å kritisere deg Runar om du oppfatter det slik! Jeg har forresten også med Dispril, men jeg har ALLTID ALLE medikamenter i original embalasje MED pakningsvedlegg. :arrow:

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare, oppfatter ikke "faglig" uenighet som kritikk:-)

Jeg fastholder fortsatt at et viktig akuttmedisinsk prinsipp er å gjøre ting enklest mulig. Vi vil aldri kunne bære med nok utstyr for å være rustet for alvorlige situasjoner i fjellet (får du en leverskade etter et fall, er det kun kirurgen som kan hjelpe deg). Ekspedisjoner med spesielt lange evakueringsveier vil ha behov for mye utstyr og mange medikamenter. I norsk fjellheim vil vi alltid ha en forholdsvis rask vei til helsehjelp og følgelig kan/skal vi klare oss med det helt enkle.

Noen kommentarer:

1:angående øyeskyllevæske så ser jeg ikke helt hva en liten pipette skal gjøre. Trenger du øyeskylling er det pga etsende/irriterende materiale på øyet - da er store mengder nødvendig. Snakker vi rusk på øyet.... trengs ikke skylling.

2: Hva mener du branngel hjelper til? Det er en hardnakket myte at nedkjøling av brannskader begrenser skaden. Det er kun i tilfeller hvor varmt materiale fortsatt er på huden at nedkjøling hjelper (eks kokende vann i tøy). Da må det varme fjernes eller kjøles raskt ned for å avslutte varmepåvirking av huden (dette funker ikke waterjel på). Så snart dette er gjort vil huden ha tilnærmet normal temperatur, og dermed gir det ingen skadebegrensing å nedkjøle ytterligere. Dette regner jeg med vil skape mye debatt, nettopp fordi det er "opplest og vedtatt" at brannskader skal nedkjøles, men det er vist gjennom flere studier at nedkjøling ikke gir et bedre resultat med tanke på sårdybde og arrdannelse etterpå. Når dette er sagt vil nedkjøling være smertelindrende og gjøres derfor. Fuktig kompress er da et godt alternativ til dyre brannbandasjer.

3: angående diarre vil det også kunne medføre nedsatt effekt av medikamenter, så kullets evne til å hemme absorbsjon blir litt akademisk.... men viktig å være oppmerksom på at diarre og oppkast kan gi endret opptak av legemidler - det samme kan kull

Ellers er jeg helt enig i at eventuelle medikamenter som tas med skal være i originalembalasje så langt det lar seg gjøre. (Dispril kommer heldigvis pakket en og en i en fin sølvpapirembalasje som er vanntett og gode greier). Pakningsvedlegget skal med om det er et medikament du ikke er vant til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Hva mener du branngel hjelper til? Det er en hardnakket myte at nedkjøling av brannskader begrenser skaden. Det er kun i tilfeller hvor varmt materiale fortsatt er på huden at nedkjøling hjelper (eks kokende vann i tøy). Da må det varme fjernes eller kjøles raskt ned for å avslutte varmepåvirking av huden (dette funker ikke waterjel på). Så snart dette er gjort vil huden ha tilnærmet normal temperatur, og dermed gir det ingen skadebegrensing å nedkjøle ytterligere. Dette regner jeg med vil skape mye debatt, nettopp fordi det er "opplest og vedtatt" at brannskader skal nedkjøles, men det er vist gjennom flere studier at nedkjøling ikke gir et bedre resultat med tanke på sårdybde og arrdannelse etterpå. Når dette er sagt vil nedkjøling være smertelindrende og gjøres derfor. Fuktig kompress er da et godt alternativ til dyre brannbandasjer.

Hei

Bare lurte på hvilket belegg du har for disse påstandene?

Har du medisinsk utdannelse?

Kan du vise til noen av disse undersøkelsene?

Takk

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden burde folk si litt om hvilken bakgrunn de har for å si det de sier. Er du lege/sykepleier/ambulansepersonell etc - si det, er du "hobbylege" - si det også.

Det er mange råd ute å går, men det er viktig å skille mellom kvalifiserte råd og ukvalifiserte råd.

Jeg tror at den lille pilla som hjelper mot hjerteinfarkt, heter noe med acetyl... Dog litt usikker - jeg er ikke fagmann.

Vi har forvørig med antihistaminer i tilfelle guttungen (på halvannet år) får anafelaktisk sjokk. Det er kanskje ikke så dumt i disse myggtider. På grensa så jeg en fyr som fikk et slikt "myggsjokk": ansiktet hans svulmet voldsomt opp. Det gikk forøvrig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den lille pilla som hjelper mot hjerteinfarkt, heter noe med acetyl... Dog litt usikker - jeg er ikke fagmann.

Vi har forvørig med antihistaminer i tilfelle guttungen (på halvannet år) får anafelaktisk sjokk. Det er kanskje ikke så dumt i disse myggtider. På grensa så jeg en fyr som fikk et slikt "myggsjokk": ansiktet hans svulmet voldsomt opp. Det gikk forøvrig bra.

Jeg er førstehjelper i Røde Kors Hjelpekorps og forhåpentligvis sykepleierstudent fra høsten av.

Dispril inneholder Acetylsalisylsyre som hemmer blodet sin evne til å koagulere, dette kan minske sannsynligheten for at det oppstår blodpropper og minske alvorlighetsgraden av allerede oppståtte blodpropper.

Ref: http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D%252Fcontent%252Fpreparat-register%252FD%252FDispril_Reckitt+Benckiser_83408.html%26search%3Dprep_navn%253Adis*%26frameset%3D1%26highlight%3D1 <- Hvorfor får jeg ikke til denne linken?

Antihistaminer kan være en god idé hvis du vet hvordan du skal bruke dem, et anafalaktisk skjokk kan være stygt i fjellet, det kan fort gå fra gale til værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkestoffet i Dispril kalles Acetylsalisylsyre. Dette virker blodfortynnende. Det betyr at ved et hjerteinnfarkt vil det kunne dempe symptomene. Det vil også kunne hjelpe ved slag, hvis slaget skyldes en tetting av blodårer i hjernen. Problemet er at slag kan også komme av en blødning i hjernen, og da vil Dispril bare gjøre det værre. Dispril vil også kunne gjøre det værre hvis du har vært i en ulykke og har indre blødninger (det kan være vanskelig å oppdage for en som ikke har vært sett det før), ved beinbrudd og ved ytre blødninger.

Dessuten ser jeg ikke hvorvidt det om man er lege eller ikke vedrører det som sies i dette forumet. Jeg er ikke bilmekaniker, men jeg kan skru på bil uansett. Førstehjelp og akkuttmedisin er noe ganske annet enn noen som kommer på legevakta, med vante og kontrollerte rammer. En førstehjelper i rødekors vil nok i mange tilfeller ha mye større dekning for å uttale seg enn hva en allmenpraktiserende lege vil ha. Jeg anser meg selv for å ha veldig liten både erfaring og utdanning, men arbeider som brannmann, har en del kurs og stor personlig interesse for førstehjelp og redningsarbeid. Hvorvidt jeg er kvalifisert til å uttale meg får dere vurdere selv, men alt jeg uttaler har jeg dekning for. Er det ønskelig har du her noen referanser:

ang. Dispril:

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/show.do?filename=%2Fcontent%2Fpreparat-register%2FD%2FDispril_Reckitt+Benckiser_83408.html&search=contents%3Adispril*&frameset=1&highlight=1

Boken "Førstehjelp på tur" (link: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2793111)

Den boken er forøvrig en ganske hendig bok å ta med seg hele tiden. Den er ganske lett å finne fram i og står mye om mange forskjellige skader og sykdommer.

Jeg er også enig med deg Runar at det er et poeng å holde det så enkelt som mulig, men å være nødt til å bruke fantasien for å fikse alt, er etter min oppfatning IKKE å gjøre det enkelt. Det er enklere å bruke en enkeltmannspakke enn å skal begynne å finne fram og rive opp en t-skjorte hvis noen blør kraftig. Som jeg sa, det er en forskjell på å utøve førstehjelp ute i fjellet enn å være innendørs i kjente omgivelser (Les: det er lettere å tenke på t-skjorten når du sitter forran datamaskinen enn når kameraten din ligger å blør i hjel).

Vi har dessuten mange situasjoner i Norge hvor hjelp kan være langt unna, for eksempel ved dårlig vær, midt i en bratt fjellside og steder uten telefondekning, slik at det tar lang tid før noen vet at vi trenger hjelp.

Du velger selvfølgelig selv med øye-vannet, men jeg står fast på at det kan være nødvendig! Får du masse sand/jord i øynene blir du fort hjelpesløs!

Jeg har ingenting konkret å vise til hvorvidt senskadene blir større eller mindre ved hurtig nedkjøling, men har vært på flere foredrag ang. det temaet, og da blir det poengtert hvor viktig det er med hurtig nedkjøling. Jeg mener dessuten at smertelindring er grunn nok til å kjøle! Dessuten vil branngel (water jel, burnshield, burnaid etc.) motvirke infeksjoner, noe som er et stort problem, spessielt i felten.

MVH Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Mogstad sitt innlegg.

Alt jeg har lært om brannskader på kurs og på forelesninger hos brannskadeavsnittet på Haukeland sykehus tilsier hurtig igangsatt nedkjøling.

Jeg kommer ikke til å bære på saltvann til øyeskylling når jeg er på tur, da bruker jeg rent kokt vann (helst med litt salt), men er det kritisk dukker jeg hele hodet i nærmeste bekk. I Norge er vi så heldige å ha rent vann de aller fleste steder, så dette skal ikke innebære noen stor risiko

Vi i Norge har det ikke alltid like lett for å få hjelp hvis ulykken er ute mens vi er på tur.

Under ideelle omstendigheter er det aldri langt fra noen plass i Norge til sykehus hvis vi får lufttransport.

Problemet er at med alle disse fjordene og fjellene kan vi ha ulikt vær på steder som ikke ligger langt fra hverandre.

Det betyr at selv om du er på fjellet med sol og fint vær kan det være at luftambulansen ikke kan lette på grunn av dårlig vær en halv times flytur unna. Hvis Sea-King'en er opptatt eller værfast kan det ta lang tid før hjelpen kommer.

Det betyr at jeg pakker sekken -og førstehjelpsutstyret som om hjelpen ikke kommer, eller bruker lang tid på å komme fram.

- Alle synspunkter over er for min egen regning, jeg har ikke medisinsk utdannelse og er ikke ansvarlig for feil i teksten - (sånn går det når man har vært for mye i USA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.