Gå til innhold
  • Bli medlem

To soveposer hvor hver går til null, vil sammen gå til...?


svas

Anbefalte innlegg

Annonse

Har god erfaring med den type løsninger til venner som ikke har vinterpose.

Har ikke noe vitenskapelig grunnlag, men jeg vil estimere minst -10...

Nå vet jeg ikke om det er ekstrem eller komfort du oppgir som 0, men det vil da være tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spm svas!

Kun synsing (og litt erfaring) fra min sin side, men ville tro rundt tja -8 grader?

NB, husk å stramme ytterste posen over skuldrene såfremt den har skulderlås, evt fiks en løsning såfremt den ikke har skulderlås.

Har en eldre Alaska Nordpolen som er dobbel, men selvfølgelig sammensydd i halsen.

Innerposen kan trekkes ut.

Mener å huske ytterposen er noe som Tyin (-20) og innerposen som en tja -10 pose.

Nordpolen tåler fint 50 kalde!

Test ut litt da, med god underlagsmatte vel å merke, og kom med en testrapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke her være litt viktig at begge posene får "loftet" seg mest mulig? Om den innerste posen blir klemt mer eller mindre flat av den ytre vil jo mye av isolasjonsevnen bli borte. Er det kanskje like mye å hente på å ha en tykk fleecepose som innerpose?

Noen av soveposeprodusentene lager jo egne poser til å trekke utenpå for å øke temperaturområdet soveposen kan brukes i, og disse posene er jo ofte en tanke større enn en vanlig sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke her være litt viktig at begge posene får "loftet" seg mest mulig? Om den innerste posen blir klemt mer eller mindre flat av den ytre vil jo mye av isolasjonsevnen bli borte. .

Helt klart det, og samtidig er selvfølgelig størrelsen på personen som skal inn i en dobbeltpose avgjørende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig spørsmål. Jeg har lurt på dette selv!

Jeg ser for meg at min Ajungilak pose i syntet (reell komf ca -15) kombinert med en sommerdunpose med ca komf på 0 grader blir knall.

Vil det ikke her være litt viktig at begge posene får "loftet" seg mest mulig? Om den innerste posen blir klemt mer eller mindre flat av den ytre vil jo mye av isolasjonsevnen bli borte. .

Men posen vil jo blåse seg noe opp innover mot kroppen, og minimere mengden luft rundt kroppen.

To poser i kombinasjon gir god fleksibilitet. Kun sommerpose, kun høstpose, eller dobbel dose til de virkelig kalde nettene.

Hadde vært gøy om noen gikk spesifikt til verks for å få noen tall på dette..

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig spørsmål. Jeg har lurt på dette selv!

Jeg ser for meg at min Ajungilak pose i syntet (reell komf ca -15) kombinert med en sommerdunpose med ca komf på 0 grader blir knall....

..........

To poser i kombinasjon gir god fleksibilitet. Kun sommerpose, kun høstpose, eller dobbel dose til de virkelig kalde nettene.

Ja du burde ikke fryse i denne kombinasjonen Aalstad.

To poser, sommer-/høstpose gir selvfølgelig stor fleksibilitet, men kostnadene over tid tror jeg ikke reduseres ifht egen vinterpose.

Soveposer taper seg dramatisk gjennom bruk/vask :)

Etter rundt 30 vinterdøgn vil jeg tro en -25 pose knapt tåler -10 til -15.

Har dog kun egen subjektiv erfaring gjennom >10 vintersoveposers forbruk på siste påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 soveposer så dobler du ganske enkelt varmemotstanden. Dermed dobles ideelt sett temperaturforskjellen mellom innvendig og utetemperatur.

Det er dog en del faktorer som svekker denne, som nok vil spille inn i betydelig grad. Som f.eks. dårligere tetting i halsen. Denne faktoren med luftskifte akselreres med økende temperaturforskjell på utvendig og innvendig av posen. Dermed vanskelig å si hva du får i praksis. Kanskje tilsvarer to poser 8-10 kuldegrader som antydet av noen over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 soveposer så dobler du ganske enkelt varmemotstanden. Dermed dobles ideelt sett temperaturforskjellen mellom innvendig og utetemperatur.

Det er dog en del faktorer som svekker denne, som nok vil spille inn i betydelig grad. Som f.eks. dårligere tetting i halsen. Denne faktoren med luftskifte akselreres med økende temperaturforskjell på utvendig og innvendig av posen. Dermed vanskelig å si hva du får i praksis. Kanskje tilsvarer to poser 8-10 kuldegrader som antydet av noen over her.

forutsetter du ikke her att varmeoverføring er lineær ift tempforskjell og isolasjonsevne? att 3 tempefjordenposer har teoretisk ekstremtemp på

-150 C høres jo ikke, helt troverdig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svas lurer på er vel om han vil overleve turen over hardangervidda i påsken. Er meldt rundt 10 minus.

Hvis svas=Sverre?:wink:

Godt liggeunderlag er uansett viktig, altså må du ikke stille opp med det tynneste fra ajungilak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forutsetter du ikke her att varmeoverføring er lineær ift tempforskjell og isolasjonsevne? att 3 tempefjordenposer har teoretisk ekstremtemp på

-150 C høres jo ikke, helt troverdig ut :wink:

Ja, varmetransmisjon er proporsjonal med isolasjonsevnen.

Hva du benytter for å beregne -150 C vet jeg ikke....

Men det er flere faktorer om påvirker varmeevnen, aller mest luftskiftet. Dette må du også ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.