Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


Authon

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg om hva jeg trenger av Fjellski?

driver med langrenn,,og er vant til skigåing..Men har ikke annet en konkuranseski,,noe som ikke er noe særlig for toppturer og løsnø,skare osv..

det jeg er på utkikk etter er:

*Fjellski med stålkant

*Bindinger av den brede typen..er det 75mm??og er det bedre en BC bindinger? er de ikke stødigere da?

*Sko

lengde på ski,,hva anbefaler dere? 200-210 ? flyter jo bedre oppå med lengre ski da.Men egner de seg på toppturer f.eks?

skal kjøpe brukt da..og maks 1500 for dette utstyret.

venter på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst...

Det finnes utallige ulike varianter av sko og ski som egner seg mer eller mindre til formålet ditt...

Ski:

Om du skal bruke skia til å gå på toppturer med og ikke så mye fjellGÅING så bør du kanskje velge en utpreget kjøreski som er bred og gjerne endel innsving.

En kombi løsning kan være Åsnes Combi Combat Cap... Dette er den skia som forsvaret bruker og jeg har den selv og har brukt den til både fjellgåing og toppturer...

Den er ikke like god å kjøre med som kjøreskia mine, men dem duger godt nok i massevis.

Bindinger:

Jeg har 75mm og dette fungerer bra...

Til kjøring så er det masse dyre fancy bindinger, men noe billig som fungerer greit er 75mm sko og rottefella sin Riva serie... Disse får du ganske billig nå...

BC binding og sko er jævlig bra om du skal GÅ på fjellturer. Jeg har ikke dette selv, men har mange kompiser som er veldig fornøyd med BC binding og Alfa Skarvet skisko.

Dette er ikke noe å kjøre telemark med...

Lengde på skia må du velge utifra bredden på skia...

Jo bredere skiene er jo kortere kan dem være og fremdeles oppnå samme flyten...

Jeg tror forøvrig du SLITER med å få tak i dette for 1500 kroner...

Men lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisher E99 med Rottefella Telemark binding.Sko,Crispi Sydpolen.regn med og betale ca.5000Kr.Lengde på skia,din høyde +15-20 cm.Her har du utstyr som holder i mange år.Skia kommer i en smørefri versjon også(Crown),med litt "hurtigglider i sekken"er du forberedt på det meste.Regn med noe dårligere glid enn med ski som smøres,men hvem f--n har bråttom.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,,har faktisk sett på disse skiene..virker som gode ski...vil også ha 75 mm binding,,ikke BC binding.Og gode stødige sko...Har du erfaring med diss i litt løs snø? og toppturer? har som regel brukt vanlige langrennski jeg,,men turene har begrenset seg noen ganger pga de ikke egner seg utafor løypene..noe som virker fristende vil jeg si...å gå opp sitt eget spor i urørt tereng..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg NYE støvler og gå de inn selv (for toppturer gjelder 75mm, er det dog 75% i løypa så velg BC).

Gode Ski (m bind) på 5-10 år får du gratis fra venner/bekjente eller her inne gratis. Du betaler ihvertfall ikke for 10 år gamle ski!!

Det er isåfall tyveri etter mitt syn;) ............

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kjøp av nye ski onsdagen.Valge ble til slutt:

Fisher E99 (mål 68 - 55 - 62)

BC Magnum Rottefella bindinger

Alpina BC 1600 Sko

total pris 3500 kr.

testet de litt i påska,,både i oppkjørte løyper og der jeg måtte tråkke spor selv.

Synes de var gode ski..Og de flyter bra i snøen..Også veldig stødige sko.

mangler bare et par staver med store trinser no så er det komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med etter mitt syn trygt valg!

Rimelige staver:

Så Swix Mountain til rundt 300 spenn på City syd.

NB NB, velg isåfall de med korkhåndtak og syntetiske reimer.

Med lærhåndtaket og lærreimene er ikke stavene verdt 50 øre :roll:

Grådig av Swix å ikke ha tatt bort disse for flere år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelige staver:

Så Swix Mountain til rundt 300 spenn på City syd.

NB NB, velg isåfall de med korkhåndtak og syntetiske reimer.

Med lærhåndtaket og lærreimene er ikke stavene verdt 50 øre :)

Grådig av Swix å ikke ha tatt bort disse for flere år siden!

Hvor i all verden har du dette i fra? skinnåndtakene sitter jo mye bedre i hånda enn korkhåndtak, med mindre du bruker pro-fit stropp å det er det vel ingen som gjør på fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du dette i fra? skinnåndtakene sitter jo mye bedre i hånda enn korkhåndtak, med mindre du bruker pro-fit stropp å det er det vel ingen som gjør på fjellet!

Hjelper ikke om de sitter godt i hånda Jakobsen, så lenge skinnet i disse håndtakene er Dramatisk mye dårligere enn tidligere.

Skinnet de benyttet på 80. og 90. tallet holdt i svært mange år med stor bruksfrekvens.

Dagens skinn holder en tur eller to, og kanskje en sesong såfremt du er heldig!!

Dette ble tatt opp for ett års tide siden her inne, hvor svært mange hadde samme erfaringer.

Lèt, så finner du nok den tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke om de sitter godt i hånda Jakobsen, så lenge skinnet i disse håndtakene er Dramatisk mye dårligere enn tidligere.

Skinnet de benyttet på 80. og 90. tallet holdt i svært mange år med stor bruksfrekvens.

Dagens skinn holder en tur eller to, og kanskje en sesong såfremt du er heldig!!

Dette ble tatt opp for ett års tide siden her inne, hvor svært mange hadde samme erfaringer.

Lèt, så finner du nok den tråden :)

Mulig at det har blitt dårligere, for det har jo det meste som swix lager blitt. Men om de kokrhåndtakene du beskriver er de samme som står på CT1, 2 og 3 staver så kan jeg forsikre deg om at de ikke er så mye mer å skryte av. om man ikke teiper disse før bruk holder korka seg på i max turer før man holder bare plastikken å hånda. Mine lærhåndtak fra i fjor har hittil holdt seg bra, selv om de er hyppig brukt og er flyttet ganger mellom forskjellige staver. Teip har de heller ikke sett! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg nye skistaver med kork håndtak i år, de gamle med skinn var containermat. Swix mountain begge parene.

Følte ikke at jeg hadde noe dårligere grep på de nye stavene. Men ser for meg at en slipper problemet med ising på disse. Brukte de gamle staven som teltplugger noen ganger, resultatet var to isklumper til håndtak, ble dårlig grep kan en si.

Grunnen til at de gamle ble skiftet ut var en veldig bøyd stav, en noe bøyd, to knukkne trinser, en røket rem. Var glad for at svigers hadde strips i lomma da! Da var de brukt i to sesonger, vet ikke helt hva en kan forvente. Klarte å brekke en madshus pellestova på første tur for et par år siden, har gjerne mer med bruken enn kvaliteten å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.