Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin på brusflaske?


Frøydis.

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes en del argumenter mot, som fare ved statisk elektrisitet, at bensin kan løse opp plast, og at en slik flaske i pantesystemet kan fororsake farlige situasjoner i vaskeprosessen, sette smak på det sam tappes i flaska, og andre flasker vasket i samme vannet.

OBS! Flaskekorken er av en annen plast type enn flaska, og kan reagere ulikt på bensin.

Det beste er nok å destruerre en slik flaske etter bruk ved å brenne den.

Skulle du av likevel prøve så tenderer 4-takt miljøbensin og primusbensin til å være mindre agressive mot enkelte plast typer.

Norske litt hardere og tyngere flasker er mer solide enn de myke, og tåler greit trykk også.

Jeg har vurdert å finne en anordning til å koble primussen direkte til brusflaske og pumpe trykk, men har ikke funnet løsningen.

Det går forøvrig vandrehistorier om bensinhamstring under oljekrisen på 70-tallet. Folk hadde bensin i bæreposer, vannsenga, badekaret, og forskte å stjele binsin fr biler ved å suge opp med støvsuger.

Forhåpentlig vis bare "gode historier"

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke bensin på brusflasker.

Kjøp egne brenselflasker for dette. Ha saft og vann og annnet drikkende på brusflasker.

jeg har ofte barna med på tur og jeg vil ikke utsette hverken barna eller meg selv fra å forveklse brusflaska med vann med bensin.

Min far hadde parafin på brusflasker. Jeg tok en stor slurk før jeg oppdaget at det var parafin. Det kan ikke anbefales.

Det var den dagen min far sluttet å ha slikt på brusflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at pakningen i korken går etter noen dager med bensin på brusflaska.

Men selve flaska tåler det fint.

Veldig greit å kunne kvitte seg med volum ved å brenne/flatklemme flaskene underveis.

Du får fatt på plast flasker som tåler det fks labratorie utstyr (TPL-utstyr for noen)

Statisk elektrisitet er ikke noe problem. Jeg skal gladelig slippe en fyrstikk ned i en flaske med bensin.

Derimot skal en ikke søle for mye bensin i telt. Dampen legger seg lang bunnen av teltet og er rimelig eksplosiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg driver skogsarbeid om våren/sommeren har jeg med bensin i kanner (myk plast), men også brusflasker. Det har alltid gått bra, selv om de blir litt "oppblåste" av å ligge i sekken ute i solsteken :-) Ingen ulykker så langt! selvsagt gir de fra seg litt lyd når korken skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ta dette med i flasker!

Men merk flaskene med brennsel med ett eller annet slik at du kjenner igjen denne og ikke drikker det.

Ville også tatt med meg ekstra korker og skiftet ut disse etter ca 2 dager.

Vil også anbefale slik som er nevnt ovenfor at du ikke leverer inn flaskene som er brukt til å

oppbevare stoffer som ikke er drikkbare inn til resirkulering. Ha disse til en annen gang eller destruer dem.

God tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde parafin på brusflasker. Jeg tok en stor slurk før jeg oppdaget at det var parafin. Det kan ikke anbefales.

Det var den dagen min far sluttet å ha slikt på brusflasker.

haha da fikk du vel tømt deg skikkelig? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra en 4 dagers tur med bensin i colaflaska, det holder så fint atte. Men miljørensa bensin ser skremmede likt ut som vann så materiellkontroll er som alltid viktig i et telt.

Dessuten tror jeg ikke den bensina er så mye verre enn litt sterk sprit og dette har jo vært en kjenner på colaflasker rundt i bygdenorge i lang tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fotturer har jeg min miljøbensin på vanlige plastbrusflasker. Fungerer helt fint, ingen lekkasjer så langt. Merker flaska med svart sprittusj :wink: Restene etter turen (minst en full flaske) har ligget i måneder etterpå og er fortsatt like tett. Det geniale er jo at flaskene kan brennes underveis når de er tomme :D

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bensin på brusflaske har jeg brukt i mange år uten problem. Det som er irriterende er at den opptar det samme volumet i sekken helt til den er tom og kan brennes. Finnes det sammenleggbare "poser" man kan oppbevare bensin på? Da hadde det begynt å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har opplevd at pakningen i korken går etter noen dager med bensin på brusflaska.

Men selve flaska tåler det fint.

Veldig greit å kunne kvitte seg med volum ved å brenne/flatklemme flaskene underveis.

Du får fatt på plast flasker som tåler det fks labratorie utstyr (TPL-utstyr for noen)

Statisk elektrisitet er ikke noe problem. Jeg skal gladelig slippe en fyrstikk ned i en flaske med bensin.

Derimot skal en ikke søle for mye bensin i telt. Dampen legger seg lang bunnen av teltet og er rimelig eksplosiv.

Riktig. Det er bare på amerikanske filmer at bensintanker og beholdere eksploderer hvis det kommer en gnist eller hvis man skyter hull i beholderen.

Til og med helikoptere som bruker parafin eksploderer hvis de blir truffet av en riflekule eller lignende.

Vi lever faktisk i en helt annen virkelighet enn det som fremkommer på film. Et populært stunt på sikkerhetskurs for offshore arbeidere er faktisk å holde en flamme forran åpningen på en full bensinkanne.

Og hva skjer? Jo, det brenner en liten blå flamme forran åpningen på kanna, og den kan brenne i timesvis uten at noe annet skjer.

Men ikke prøv dette med en bensintank eller kanne som er tom eller nesten tom. Da kan det godt hende at det smeller.

Bensindamp i teltet kan være livsfarlig. Det er ikke så lenge siden vi kunne lese om en forferdelig ulykke hvor gass fra et kokeapparat hadde samlet seg i teltet, og når frokosten skulle lages så tok hele teltet fyr.

Jeg bruker stort sett bare parafin, eller Jet A-1 (helikopterdrivstoff) hvis jeg får tak i det. Parafin er ikke så lett antennelig som bensin og er derfor mye sikrere å bruke i telt eller snøhuler.

Men hvis du får parafinlekkasje i sekken og parafinen trekker inn i klær og eller mat, ja da er nok turen slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå brukt en farrisflaske til bensin som oppbevaring og til mange turer. Har enda ikke byttet pakning eller kork.

En fordel med flaskene som er gjennomsiktige, er at man kan merke på siden hvor mye det er igjen. "Har også tusjet den ihjæl med FUEL! BENSIN! BENZIN! og over alt annet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefale det - man blir bl.a. skrekkelig uvel av bensin 'fumes'? Opplevde det på 4wd tur sist i australia med 100l bensin og diesel i godkjente beholdere...(inni bilen - ikke å anbefale!)...det trengs kun en liten lekkasje (f.eks. innenfor teltet). Vanlig plast og lokk holder ikke dampen innenfor heller. Bruk heller egnet beholdere. Dampen er direkte farlig...

Edit - jeg snakker om vanlig blyfri bil bensin nå, som er ikke å anbefales uansett...men dersom man ikke får tak i Coleman eller 4-takts...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt miljø-totaktbensin stående på brusflaske i flere år (nb norsk, tykk flaske; ikke tynne f.eks. amerikanske). Det har gått aldeles fint. De norske brusflaskene er ekstremt solide og tette, jeg har ved flere anledninger brukt 1.5L flasker som trykktanker i hobbydingser som trengte trykkluft, og aldri hatt noe problem (10 bar).

Innvendingene mht forveksling av innhold skal man ta alvorlig. Merkingen må være slik at du ikke engang fristes til å ta feil, selv når du er sliten, våt og kald og det er bekmørkt og blåser vannrett sludd. Virkelig! Forvekslingsfaren er like ille dersom du har bensinen på f.eks. Alu-flasker, fordi slike også brukes til vann...

Selv har jeg opplevd at langvarig gnissing i pulken gnagde hull på SIGG og MSR aluminiumsflasker, men aldri på brusflasker... så jeg er brus-tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.