Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt tilgjengelige fra webshops i statene?


Bugge

Anbefalte innlegg

rei.com, backcountry.com, moosejaw.com, campmor.com er alle steder hvor man vha jetcarrier kan få seg telt som har fått veldig gode skussmål, men så godt som alt som er tilgjengelig er bygget opp rundt andre ideer enn de teltene som er vanlige her i Skandinavia. Jeg er vant til to-dukere med fortelt som er store nok til å romme tre sekker hvis teltet er oppgitt til å være tremanns - mens f.eks Bibler Awahnee som er oppgitt til å være et tomannstelt har ikke plass til sekkene. Helårs telt skal ideelt ha stormflapper slik som Helsport Trollspiret, Fjellheimen X-treme etc, mens dette er ikke vanlig på de amerikanske teltene. Sett at man kjøper et fortelt til Awahnee for å få sekkene unna været, så vil jo moderat vind kunne ta med seg mye snø inn og sterk vind muligens bli et problem siden hele greia fungerer som et seil! Og så selvfølgelig er jeg skeptisk til endukere med tanke på kondens om sommeren.

Fordelen med disse noe spartanske teltene er at de er veldig lette og perfekte for en som har lyst å flytte mye på seg uten å være redd for om det skulle bli litt ruskevær. Er løsningen å få sydd flapper på både telt og fortelt slik at man kan tynge det ned mot sterk vind? Hvor får man gjort noe sånt? Vil det være et tryggere valg å gå for europeiske todukere slik som Exped? De mangler jo forsåvidt også stormflapper.

Ikke det at jeg har tenkt meg på noen ekspedisjon, men det slår nesten aldri feil - hver gang jeg har vært ute på telttur har det blåst opp nok til at man lurer på om teltet er godt nok forankret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter med samme oppfatning som deg, Bugge. Amerikanerne lager mange telt hvor vekt er viktigere enn vindstabilitet og praktiske løsninger. Jeg liker ikke å anbefale eller advare mot produkter jeg ikke har erfaring fra selv. Jeg ser du lurer på om exped kan være veien å gå - den veien gikk jeg selv i fjor, og det har gitt meg mange gode netter i telt. Jeg har enda ikke hatt følelsen av at teltet skal kollapse av vind, selv om det har blitt brukt i storm styrke. Det at teltet ikke har stormklaffer, har jeg enda ikke savnet. På vinteren får man plassert teltet litt ned i snøen, slik at vinden ikke får tak under duken. Men jeg har faktisk vurdert å sy på noen klaffer selv. Det er fordi jeg muligens skal bruke det på grønlandstur om et par år. Men jeg skal bruke det et års tid til før jeg eventuelt gjør det.

Jeg vil anbefale deg orion extreme. Plass, planløsning, takhøyde, ventilasjon og stabilitet er fantastisk. Og hvis exped har klart å holde samme standard på resten av sortimentet sitt, kan du trygt også velge en annen modell.

Hvis du heller vil ha norsk, har jo helsport dokumentert gode telt. Både tusenvis av telteiere, tester og ekspedisjoner har jo testet helsports telt, så det er liten tvil om hva man får. Fjellheimen extreme 3 manns er romslig, med stort fortelt, og mange barduner. Det leveres med klaffer. Men da får du jo ikke benyttet deg av den latterlige dollarkursen nå til dags..

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et TNF ve-25 mod2008 med stormmatter kun på fortelt. dette teltet står UANSETT værhvis det er bardunert i henhold. vinden vil i verstefall bare "rase" igjennom teltet, men du kan jo bygge opp en snøkant rundt telt.dette funker jo på alle telt. forøvrig er det viktig å være klar over at produsentene (ihvertfall TNF) har forskjellige modeller for usa og europa, pga krav til brennbarhet. i usa blir teltet levert med en PU belagt nylon duk mens den i europa blir levert i ripstop silikonnylon som er MYE bedre. den er sterkere, lettere og tettere på en "riktig måte". PU belagt duk har gjerne en høyere vannsøyle, men duken blir svakere jo mere PU belagt den blir. får ikke fullrost TNF nok, dette er bra kvalitet som er lagd for å virkelig brukes. kevlar i bardunsnorer f.eks. Har hatt både TNF mountain25 og VE25.

det skal være mulig å få tak i europamodellen i enkelte nettbutikker over there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hvilke telt som har vært/er oftest på ekstreme ekspedisjoner, så tror ikke jeg det er noe farlig å velge et amerikansk telt. Jeg har i lengre tid lett etter et helårs telt, (finner ikke et brukanes, da jeg er for lang) og det er tre produsenter som jeg kan komme på i farten som har stormmatter som standard på teltene (Helsport, Vaude og ferrino). Selv ikke vår nabo i øst, hilleberg, bruker stormatter. På grunn av dette lurer jeg på om stormmatter egentlig er nødvendig, eller om man kan løse vindproblemet med å grave ned teltet og trekke ytterduken ekstra ned på den siden som er vindutsatt.

Det har tidligere vært en del tråder om å få påsydd stormmatter her på forumet, Helsport og hilleberg syr på sine egne modeller. Ellers tror jeg mange har vært nødt til å finne frem mors symaskin og sy de selv.

Angående størrelse på teltet er det en kjent sak at produsentene er glad i å ligge trangt! Slik at man ofte må trekke fra en person fra det som blir oppgitt i brosjyrer. Spesielt dersom man skal på vintertur.

Når det kommer til valg av telt er det jo den bruken/forholdene man skal utsette det for som bør være viktigste faktor ved valg av telt. Dersom man driver mest med turer til høye og luftige topper er kanskje et selvstående en-duks telt, uten fortelt tingen. De veier lite, står av seg slev på steinet grunn og får plass på selv de minste flater. Dersom man skal på tur over grønland med pulk er det mer naturlig å velge et større telt og kraftigere telt ettersom vekten spiller en mindre rolle.

Jeg tror at man vil bli fornøyd nesten uansett hvilken produsent man velger å kjøpe fra, så lenge de er kjent for kvalitet. Det er nok mere ting som hvordan teltet settes opp, om det har vinduer, gear-loft eller lagringslommer som skiller moderne telt, enn hvor mye vind de tåler.

Hilsen Mads

PS. Husk å ikke kjøpe et telt usett, skal du importere fra USA finn teltet i en butikk i Norge å be om å få prøve å sette det opp. Det er kun da man får et skikkelig inntrykk av teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke vår nabo i øst, hilleberg, bruker stormatter. På grunn av dette lurer jeg på om stormmatter egentlig er nødvendig,

Flott Mads !

Endelig noen andre som også stiller spørsmålstegn ved dette med nødvendigheten av stormmatter. Det later til å være en oppfattning om at stormmatter en absolutt nødvendighet for å kunne brukte telt vinterstid. Enda værre er at endel tror at de får et ekstremtelt bare de setter stormmatter på teltet sitt.

På et av mine telt er det stormmatter. De er riktignok ikke i veien for noe, men kan vel ikke si at jeg noengang har hatt bruk for dem, eller at det på noen måte har vært nyttig...

hilsen

1Rifms

(1. Ridder i foreningen mot stormmatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et av mine telt er det stormmatter. De er riktignok ikke i veien for noe, men kan vel ikke si at jeg noengang har hatt bruk for dem, eller at det på noen måte har vært nyttig...

telter mest om vinteren og har ikke hatt bruk for stormmatter, legger kun litt snø langs kanten.

men de kan selvfølgelig ha en funskjon, men som alt annet er dette kompromisser.

du får mer vekt, fare for at duken blir ødelagt ved innfestingen av mattene i sterk vind, samt adskillig dårligere ventilasjon. mattene er dessuten alltid tilstede, og det er jo en ulempe sommerstid.

det jeg derimot liker, er at forteltet har stormmatter( som VE25). TNF sine fortelt har uten stormmatter 15-20cm fra bakken til duken ( som gamle mountain25), og det oppleves litt luftig og rart.

man trenger ikke å åpne døra for å kikke ut........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg campa utenfor Riksgränsen i Sverige nylig i et Svalbard 5 sammen med tre andre. Vi glemte å grave ned den ene stormflappen, og mens vi som tok vinden seg opp til kuling i kastene, og snø var blåst inn i kriker og kroker i det som hadde ligget i forteltet. Ellers er stormflapper en billig forsikring mot av vind ikke skal ta tak og gjøre teltet ditt om til en paraglider om det blåser opp om sommeren. Det er mulig at forholdene i Troms og Finnmark gjør at stormflapper kommer mer til sin rett en lengre inn i landet eller i større skoger.

Exped Sirius Extreme ser for meg ut som et godt kompromiss mellom pris, funksjonalitet og vekt. Jeg har lest litt på nettet nå om å få sydd på flapper, og kom til å tenke på om det kanskje finnes noen metode for å kunne fjerne de? Eksempelvis vha glidelås og borrelås på samme måte som vindklaffer på jakker og bukser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg campa utenfor Riksgränsen i Sverige nylig i et Svalbard 5 sammen med tre andre. Vi glemte å grave ned den ene stormflappen, og mens vi som tok vinden seg opp til kuling i kastene, og snø var blåst inn i kriker og kroker i det som hadde ligget i forteltet. Ellers er stormflapper en billig forsikring mot av vind ikke skal ta tak og gjøre teltet ditt om til en paraglider om det blåser opp om sommeren. Det er mulig at forholdene i Troms og Finnmark gjør at stormflapper kommer mer til sin rett en lengre inn i landet eller i større skoger.

hvis du ikke glemmer å legge snø rundt et telt uten stormkanter klarer dette seg like bra i finnmarks vind..... ;) som du selv skriver, er ikke stormmattene til stort hjelp heller hvis du ikke tar deg bryet med spadejobben.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken på å ha muligheten til å ta av og på stormklaffer, men har problemer med å se for meg en god patent. Både borrelås og glidelås veier ganske mye og jeg ser for meg at man må ha ganske heavy duty borrelås for at stormmatten ikke skal løsne i kraftig vind. Dette vil også gjøre teltet stivere og vanskeligere å pakke.

Dersom man skal ha telt med stormmatter tror jeg det er enklest å lage en patent hvor man kan surre opp mattene de dagene man ønsker skikkelig ventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg campa utenfor Riksgränsen i Sverige nylig i et Svalbard 5 sammen med tre andre. Vi glemte å grave ned den ene stormflappen, og mens vi som tok vinden seg opp til kuling i kastene, og snø var blåst inn i kriker og kroker i det som hadde ligget i forteltet. Ellers er stormflapper en billig forsikring mot av vind ikke skal ta tak og gjøre teltet ditt om til en paraglider om det blåser opp om sommeren. Det er mulig at forholdene i Troms og Finnmark gjør at stormflapper kommer mer til sin rett en lengre inn i landet eller i større skoger.

Exped Sirius Extreme ser for meg ut som et godt kompromiss mellom pris, funksjonalitet og vekt. Jeg har lest litt på nettet nå om å få sydd på flapper, og kom til å tenke på om det kanskje finnes noen metode for å kunne fjerne de? Eksempelvis vha glidelås og borrelås på samme måte som vindklaffer på jakker og bukser..

Glidelåser på stormmattene ville gjort dem usansynlig tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er en lykkelig enduks bruker og har følgende svar:

1) Stormflapper treng du ikke på endukes telt siden det ikke kan forekomme at snø blåses inn mellom telt overseil - i sakens natur!

2) Det er en misforståelse at stormflapper er til å sikre telt - til det duger bare bardunering, evt nedgraving / lemur. Jeg (som også hatt telt med stormflapper) har vært i situasjoner hvor ellers godt nedgravde stromflapper ble renska for snø grunn.storm og hva er da vitsen?

3) Årsaken til at alle amerikanske telt magler stormflapper, uansett konstruksjon, er at at amerikaner (og stort sett resten av verden uten for Norge) benytter en annen måte å campe på. I USA vil en altid grave en 'trench' på ca 1/2 meter (D) og min 1/2 større end footprint og plassere teltet heri. Det er basis. Er det usikkert for storm forsterkes leiren med levegger. Dette gir en bomber, storm sikker leir. Stormflapper overflødigt!

Henleder samtidig oppmerksomheten på en annen amerikansk oppfinning til erstatning for teltplugger i snø - 'Snow parashutes' - som fallskjærmsliknende nylonposer som graves lett ned og som gir en meget sterk forankring. Se leverandører som Mountain Hardware, Expeed (OR), REI.

Kondens? Ikke noe problem!

Og endelig, til de som tviler på holdbarheten til endukstelt - Det er ganske vist bare en duk mellom deg og eølementene men denne duk er mye kraftigere end en hver av dukerne i dobbelt teltet og derfor meget slitesterk. Samtidig får du en telt som står stødig og med minimal blafring av duken fordi den ene duken blir hårdt spendt ut.

Det er samtidig men oppfatelse at enduler er sikre telt å fyre primus i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å kike litt på Nemo Tenshi som også er utlyst her under kjøp og salg (Grunnen til at jeg ikke gir noen lyd fra meg, Merom, er fordi at jeg ikke har planlagt noe kjøp i løpet av den nærmeste tiden, men venter litt til utpå våren). Jeg har lest litt rundt omkring på nett og føler meg litt betrygget på endukere nå. Nemo Tenshi er en enduker som har stormflapper på forteltet, sånn at det får en tradisjonalist som vil prøve noe nytt både i pose og sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man skal være klar over når man bestiller telt fra USA er behandlingen av duken som blir gjort der borte. De fleste statene krever at duken skal være behandlet med flammehemmer. Dette fører til to ting: økt vekt og redusert bruddstyrke.

Kjøpte i dag et Eureka Skylite SUL på sportsnett. Det passer meg perfekt til turer om sommeren når jeg er alene, men man kan skvise inn to om det trengs. Vurderte å kjøpe dette teltet fra Canada, men da var vekten brått 250g mer! I fjor kjøpte jeg et Bibler Eldorado fra USA og fikk et telt som veier over 300 gram mer enn det hadde gjort om jeg kjøpte det her. Sparte 4000,- på det så jeg overlever vektøkningen.

Spennede å se om teltet ellers holder mål. Mye mesh... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette skulle vært i en egen tråd, men er det noen som har erfaring med å droppe ytterduken på sommerstid, å bare kjøre innertelt? Har The North Face Mountain 25, og inbiller meg at det er litt overkill å bruke begge dukene på sommern...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt det samme mht til å droppe ytterduken, men er litt skeptisk til om glidelåsene til luftelukene i taket er vanntette. De ser ikke slik ut og jeg har heller ikke prøvd. Noen som har testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne.

På mitt mountain 25 telt er det nylon (?) "flens" som til en viss grad tetter glidelåsen fra utsiden. Hvis man har på godt med impregnering på disse vil jeg tro at vannet kansje pærler seg såpass at det ikke trekker gjennom selve glidelåsen. Jeg er mere skeptisk til om selve duken er vanntett. Kan jo forsåvidt ta hageslange-testen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flott om du tar hageslangetesten og deler med oss. Oppdaget forresten på Hardangervidda nå i helgen at innerduken må være relativt tett. Åpnet luftingen i taket på ytterduken helt om kvelden. Neste morgen viste det seg at det hadde snødd og blåst godt om natta slik at det var kommet en del snø oppå innerteltet. Siden dette var siste dag, været var dårlig og jeg følte for å ligge lenger i posen og lese bok, fyrte jeg bare opp primusen og lot snøen smelte. Ingenting rant inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.