Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrespor


Anbefalte innlegg

Annonse

Merkelig med et spor med 5 tær uten hælavtrykk. Jeg finner ikke noen overenkomst med bilder av spor av kjente dyr i fjellheimen.

Kan det var vært et menneske som har trykket sine bøyde fingere ned i snøen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo spor etter klør på bildet (altså kan du utelukke gaupe), for meg ser det ut som hund eller rev!

Du kan se spor etter klør også i gaupespor, særlig i hellende terreng - men her mangler den sentrale tredeputen. Skulle gjerne ha sett spormønsteret ellers, altså om sporene f.eks. lå på rekke etter hverandre, osv. Heller til fjellrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se spor etter klør også i gaupespor, særlig i hellende terreng - men her mangler den sentrale tredeputen. Skulle gjerne ha sett spormønsteret ellers, altså om sporene f.eks. lå på rekke etter hverandre, osv. Heller til fjellrev...

Glem gaupe, de sporene er myyye større enn dette, med en diameter nær telefonens lengde.

Dette er nok rødrev.

Den sentrale store tredeputen er mye mindre hos rødreven enn hos fjelllreven, og er oftest litt mindre enn tåputene,

og ligger (som også vist på bildet) bakenfor alle tåputene. Den typisk lille tredeputen på rødrev er meget klar i dette bildet.

Hos fjellrev er denne tredeputen større, mer trekantet, og ligger mer framskutt i poteavtrykket,

slik at den overlapper litt imellom de to bakre tåputene.

Slike avtrykk vil jo variere med underlaget, dyrets tyngde, gangart, fart og fartsretning (rett fram/sving),

og også om dyret går bratt opp eller ned. Så fasiter er umulig å gi.

Men utfra ovenstående bilde, er det størrelsen og plasseringen av tredeputen,

samt den innbyrdes plassering av tåputene som tilsier at dette er rødrev.

På snø vil også rødreven sprike litt ekstra med tærne for å øke bæreflaten,

og avtrykkene framstår da normalt litt rundere enn på fx sand eller bløt jord.

Merk ellers at hos fjellrev er forpoten tydelig større enn bakfoten, mens rødrevens alle fire poter er mer jamnstore.

I fin sporsnø vil man også kunne se at fjellrevfoten er mer pelskledt (bekranset/fylt av hår).

Fjellreven er jo også uhyrlig sjelden, mens rødrev finnes overalt i den subalpine sonen.

Så all sannsynlighet utfra utbredelse og antall tilsier også rødrev.

post-51-133474518223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eaa: Samme familie, litt større.

Ok, orre da.

Ikke så lett å gjette når man ikke ser selve fotefárene, og heller ikke vet hvor fast snøen er,

for å kunne vurdere hvor djupt fuglen normalt vil synke løssnøen.

For det påvirker jo både bredden på sporslepet, samt steglengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eaa: Lærerikt.

Kanskje jeg kan få hjelp til noen spor fra sist høst? På ca 700 meters høyde fløy en storfugl (orre?) opp foran meg, og en stund etterpå så jeg sporene på det første bildet, referansen er 30mm i diam. Et kvarter senere og 100 meter høyere, seilte ørna på det neste bildet opp fra fjellveggen til ve for meg. Er fremdeles ikke sikker på hvem av de to som er sporsetter, hadde trodd rov- og storfugl har mer ulik fot?

(ser at bildene har feil rekkefølge, forhåndsvisningen lurte meg)

post-4080-133474518535_thumb.jpg

post-4080-133474518541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at spora ikke stammer fra en rovfugl, men en hønsefugl.

Mener det er spor etter enn orrfugl. Spora deres kan bli inntil ca 7 cm, mens spora til tiuren kan bli opptil 10 cm lange. Dessuten er det sjelden tiuren oppholder seg over tregrensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan få hjelp til noen spor fra sist høst? På ca 700 meters høyde fløy en storfugl (orre?) opp foran meg, og en stund etterpå så jeg sporene på det første bildet, referansen er 30mm i diam. Et kvarter senere og 100 meter høyere, seilte ørna på det neste bildet opp fra fjellveggen til ve for meg. Er fremdeles ikke sikker på hvem av de to som er sporsetter, hadde trodd rov- og storfugl har mer ulik fot?

Definitivt orre.

Storfuglspor er markert større, røy 30-40% større, og tiur 50-70%.

Normalt finner du storfuglen i lavereliggende gammelskog, men en og annen slenger kan nok havne på 700 moh iblant,

særlig i frodig sør- og vestvendt lende med markert innslag av furuskog og lyngbotn (blåbær).

Mens orre derimot ikke er uvanlig å se langt opp i bjørkebandet.

Rovfuglspor er sjelden å se på bakken.

Det skjer stort sett rundt åte/fallvilt, eller der rovfugl selv har slått et bytte.

Men selv da kun i korte tråkk rundt åtet, aldri "vandrende" sporslep over noe distanse, som jo er vanlig etter hønsefugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har helt rett, tar av meg hetten. Tanken om "Rovfuglspor er sjelden å se på bakken" var jeg inne på sjøl óg, og gjorde at jeg helte mot orra. Alltid kjekt å støte på dyrelivet på tur, tar det med på kalenderen etterpå, en sommerfugl på Hjørnet (men bare der) blir også nevnt. Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt å støte på dyrelivet på tur, tar det med på kalenderen etterpå, en sommerfugl på Hjørnet (men bare der) blir også nevnt.

Husker det var mye sommerfugler langs toppegga på Lindbergtind på vår tur dit 15.04.07.

Gud vet hva de gjør så høgt, og så tidlig.

Ref: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påsken var vi i Femundmarka og min mann som gikk 10-20 meter foran meg så en bjørn. Vi gikk videre i motsatt retning av det bjørnen gikk i. Vi har tatt bilder av sporene. Omtrend like store som en mann med skonummer 45.

Jeg synes det var merkelig at bjørnen hadde kommet ut av hiet allerede, men i sporboken vi har, kan det stemme at bjørnen kommer ut når det fortsatt er mange meter snø rundt hiet. Det hadde vært veldig varmt dagen før.

Linda

post-1807-133474518728_thumb.jpg

post-1807-13347451873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om jeg kan få trekke veksler på ressurser på forumet enda en gang:

Vil tro disse bildene alene gir for lite informasjon til å avsløre sporsetter, men kanskje med følgende tilleggsinfo?:

Morgenen 30. mars 2005, tror det var fjerde påskedag det året, ca 1 km SØ for Bødalsetra i Stryn/Loen (målet mitt var enten Lodalskåpa eller Brenibba). Klokka var ca ni om morgenen etter en frostnatt, så sporene er nok satt dagen før, ihvertfall. La dessverre ikke ut referanse, men sporene var litt kortere enn str 8-hand (voksen), men mener de var litt bredere enn en hand framme. Det var skare da jeg gikk der, og ingen andre spor (hverken skispor eller skospor) i nærheten, tror hund kan utelukkes? Retningen var relativt fast og målbevisst så lenge jeg kunne følge den, videre SØ.

post-4080-133474524931_thumb.jpg

post-4080-133474524941_thumb.jpg

post-4080-133474524949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å tyde bildene, men det er nok jerv. Typisk for den er det målbeviste sporet som går rett fram, nesten som om den går på kompasskurs. Blåne etter blåne, helst med vinden fra siden. Slik bruker den sin utmerkede luktesans til å finne bytte eller åtsler hundrevis av meter unna. Hvis sporet plutselig bryter rett til siden, er det helst lukten av mat (eller tispe) som lokker..

post-3430-133474524958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.