Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av kjeler/panne


stromhaug

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man få vaska ut av feltpanna og kjelene på tur?

når man lager mat i panna blir den jo svart i bunn, men det kommer bort når jeg vasker det i maskinen hjemme. men man har jo ikke med seg maskinen på tur. har ikke prøvd flere dagers tur enda men man blir vel mer kreativ hvis lengre tid du er borte.

hvordan gjøre rent best mulig?

edit: er oppi panna der maten er jeg mener, ikke under panna:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en panne og kjeler som ikke er teflonbelagt kan man skrape de rene med steiner og tørke av med mose og lyng. Hvis du er på en hytte er det som regel noen zalodråper og oppvaskbørste å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holdt på å teste idag, stekte snurring på bålet da vi var på skoletur i går.

la panna i vasken med varmvann og hadde i litt zalo, og skrubba med en sånn vaskekost som er på de fleste kjøkken.

fant da ut at jeg kan koke litt vann i panna, og ha på litt zalo og ta med meg en liten kost. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid er det jo bare å bruke sand/grus fra bekken-elva-vannet du camper ved! (ikke så lurt med teflon belagte ting)

Snø og lange negler vinterstid ;)

Har som flere her nevner, en liten plast skrubb liggende i kjelesettet, den veier bare noen få gram.

zalo og lignende brukes bare hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ved bruk av Stekepanner bør mann aldri bruke zalo eller fettløsende midler, og dette er fordi at fjerner du alt fett vil pannen tørke ut og mat vil brenne seg fast mye lettere neste gang. Skyller du pannen med vann og en klut/papir( eller noe som ikke riper opp panna) vil den få ett beskyttende lag som gjør det vanskeligere å brenne ting fast.dette må selvfølgelig gjøres fra den er ny. Skulle du evt brenne noe fast så er det beste å koke ut med litt vann dette vil da løse fordi panna har smørning i seg. Det lønner seg da etter utkoking og smøre panna med litt olje etter vask og tørke bort det som er overflødig. Koker du ofte ut panne med sauser og gryter ( retter med veske bør du også ha litt olje/fett i den etter bruk) Uansett hvilket belegg du har så unngå å lage riper i panna da det vil bli lettere og sette seg fast i riper. Dette eren regel som også hører til i hjemmet.

Så følger du dette vil det nok bli mange gode retter uten svidd bunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.