Gå til innhold
  • Bli medlem

bil på tur


mrskaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har selv brukt hiace til turbil, den var innredet som verktøybil så noe umiddelbar løsning på det har jeg ikke. Men min erfaring var at det er ideelt å bruke bakdøra som tak og ha kokeplass i bakre del av varerommet, slik at du kan stå å kokkelere uten å regne bort.

Kommer litt ann på om du har lang eller kort utgave,varebil eller kombi. skal du ligge i en kort en så trenger du vel hele lengden, mens en lang en vil gi deg mulighet til å ha hundebur framme mot framsetene, og ha full sengelengde allikevel. Er det marginalt med plass kan det kanskje lønne seg å bygge bur til hundene framfor å kjøpe noe som ikke passer.

jeg tror jeg ville satset på å ha dobbel dørk i bilen, med seng oppå og hundebur helt oppe under taket, da må du enten lage en tilkomst til bura eller løfte bikkjene opp.Med dobbel dørk får du masse stueplass som ikke påvirker de andre funksjonene i varerommet.

ville også prøvd å få en teltløsning(presenning) i forbindelse med ei av dørene slik at du har plass til å stå oppreist og kle på deg osv. Har du skyvedør på begge sider kan du montere en hylle/ skap i passelig høyde og bruke den som kjøkken.

Montering av hyller og lignende kan gjøres enkelt ved hjelp av popnagler og hyllevinkler. kryssfiner er bedre å jobbe med enn spon.det er også avstivninger og stålbjelker i varerommet som du kan utnytte til bæring.

Lykke til og God ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis vi fester 2 tauliner på ene langsiden av bilen (i bakken) den siden vi ikke bruker som dør (har skyvedør på begge sider)

også fester dem til en presening ca midt oppå bilen og ned på den siden med "utgangsdøra" så det blir som et fortelt, det må vel funke?

tenkte jeg skulle tegne det opp, for det var verre å forklare.. men har ikke paint her :D

Noen som har noen andre forslag til "fortelt" gjene med bruk av presening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er på rett vei, det er mulig å ha to/tre stenger til å støtte opp presenningen slik at det blir ståhøyde under hele.

Gamle stålstenger fra et slitent telt eller noe lignende brøytestikker burde funke, men må tåle litt vekt av vann og vind.Om man monterer en stopper på toppen av stanga så kan man bruke de hulla som allerede er i presenningen til feste og sette en bardun fra tuppen og ned i bakken.Lurt å lage stengerne litt lavere enn bilen så renner vannet av( evt sette de litt på skrå når det regner)

Har du takstativ så er det jo enkelt å feste presenningen på taket. evt over taket for feste på motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men skistativ har vi ikke :lol: derfor tenkte jeg å legge dukten fra topen av bilen med tau..

Hvordan får man opp stålstengerne inntil bilen da?

eller mente du fra bakken og opp i preseningen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente fra bakken til presenningen.

Slik at presenningen blir liggende nesten flatt ut fra biltaket, Kanskje ett par meter eller så.Alternativt kan presenningen gå videre fra stengerne og ned i bakken. Men da blir det litt mer plunder å støtte opp på midten.

Tauverk og noen solide plugger, evt stein som du finner kan være forankring for presenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. det må vel fungere det :lol:

da var det bare innredning av bilen igjen da :D

lurer på om vi skal ta med en tynn madrass og legge på gulvet, som vi bare kan rulle sammen og legge "bort" om dagen (hvis det regner) og sette frem klapp bord og klapp stoler baki.. eller om vi skal bygge noe greier baki der... ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fant en tegning på bil med presening.. de svarte rundingene er enten plugger eller stengre..Det røde er bilen og det blå er presening som sitter fars i bakken el. på ene siden og som et fortelt på den andre siden.. noe slik bør vel fungere til sommersbruk en uke på tur..

post-4023-133474520523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg taktelt i høst og dette er helt topp, kan anbefales på det sterkeste.

http://www.campingsport.no/taktelt/taktelt.asp

Disse var utrolig morsomme. Ante ikke at det fantes sånt lenger. Mine besteforeldre kjørte rundt med en lignende konstruksjon på 70-tallet Mulig de hadde det på 60-tallet også. 8) Tror enda at det henger i garasjen hjemme hos faren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da gikk ikke den ideen som det skulle :) .. vil ha preseningen tettere i sommer, da jeg trur vi må ha dørene åpne for å få sove inni der... :wink: .. kanskje bruke presening over bakdøra istede da(som går oppover) .. da blir det jo et større rom bak der.. som vi kunne satt hundene (bura) ut i om natta..

hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.