Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnerutstyr


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei :D

Er det noen i dette forumet som kan gi meg noen tips om greit og rimelig utstyr til min første "ordentlige" fjelltur med overnatting?

Jeg må starte helt fra bunn, og det gjør et innhogg i min økonomi!

Jeg trenger ikke telt, det har mitt turfølge.

Jeg trenger sovepose, sekk og ytterbekledning som duger i fjellet. Min regndress (Nordheim, 300 kr!) duger vel ikke!!!

Holder det med en sekk på ca 60 liter? Hvordan er McKinley sine sekker?

Er kjempeglad for tips, hverken min turvenn eller jeg har så mye greie på dette med utstyr,vi har gått bare korte turer.

Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Nina, her vil du sannsynligvis få en drøss med tips fra mer eller mindre erfarne utstyrsslitere. Det mange av dem har til felles er at de har brukt lang tid på å finne frem til hvilket utstyr som passer godt for DEM. For min egen del har jeg brukt 12-15 år på å finne ut hvilket utstyr som passer godt til mitt bruk. En type bruk som sannsynligvis skiller seg drastisk fra toppsamlere i Jotunheimen og hytte-til-hytte vandrere i Rondane.

Vær fornuftig mtp på hvilket utstyr du TRENGER og hvilket utstyr som er kjekt å ha. De er ikke sikkert du må ha ei fullblods goretex jakke til 5000,-. Det kan hende at ei lignendes jakke til 1500,- gjør akkurat samme nytte for din del.

Mitt tips vil være å kjøpe utstyr som er funksjonelt og godt - det trenger ikke å koste flesk. Hør på dem som har erfaringer fra forskjellig utstyr over lang tid. Ikke dem som skryter av goretex jakka som funka "så bra" på forrige sommers hytte-til-hytte tur...

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nina.

Så fint at du skal ut på tur :D:):D

Mitt beste tips må være at bruk litt penger på ordentlige sko. Gode sko er VIKTIG!! Ellers er det mye rimelig og bra utstyr der ute. Stormberg er et meget godt alternativ når det gjelder bekledning. Rimelig og robuste klær.

Når det gjelder valg av sekk, er Mckinley et ok alternativ, kanskje enda bedre er G-sports "billigmerke" Fjellsport. Jeg har selv en god gammel Fjellsport på 80 liter, som har vært brukt i opptil 7 døgn i fjellet uten særlige problemer.

Angående soveposevalg, så holder jeg meg til Helsport, fordi jeg har gode erfaringer med dette merket. Finnes rimeligere merker som helt sikkert er fullt på høyde. Sørg bare for å finn en komforttemperatur på posen som passer deg og ditt bruk. Tro meg, det er kjedelig å ligge å fryse en hel natt!!

Husk det som Gjest her skriver, finn utstyret som passer deg og ditt bruk. Enkle turer med en overnatting eller to krever ikke all verden. Finn utstyr som passer deg, dine krav og din lommebok. Finn sko som passer DINE føtter, sekk som passer DIN rygg, klær som passer DITT bruk. Vær kritisk, får du ikke ordentlig hjelp og veiledning i butikken, gå til neste.

Kjempemasse lykke til og god tur :D:D:D

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går på fjellet i Norge om sommeren, så trenger man ikke Goretex. Goretexklær er veldig bra, men veldig dyre. Anorakk o.l. som man har liggende og slenge på loftet er mer enn bra nok. Er den slitt, ser man også mer erfaren ut :D Hvis det regner trenger man en eller annen form for regntette klær. Det du har er sikkert bra nok.

Støvler derimot er sinnsykt viktig. De må være passe stive og passe til føttene dine. Hvilket merke som er best for deg må du prøve deg frem til selv. Bruk mye tid i sportsbutikken og prøv en hel haug forskjellige par. Ikke vær fornøyd før du er helt sikker. Gå heller i en annen butikk og prøv der.

Sovepose må man jo ha. Tåler den omtrent 5 minus, burde den holde. Tror ikke merke betyr allverden. Liggeunderlag er faktisk nesten like viktig som posen. Thermarest er en av flere ting som funker. Ikke spar på dette punktet.

Til sist et lite hjertesukk:

Mange "nybegynnere" planlegger å gå fra hytte til hytte, eller fra sted til sted og bære meg seg telt. Hver sin smak selvsagt, men vurder istedet og bo flere dager på et sted (Turtagrø - Leirvassbu - Spiterstulen) og gå dagsturer på topper istedet. Det gir mange fordeler.

- Man slipper å slepe med seg 15 - 20 kilo med tung sekk.

- Man slipper å investere i telt, diger sekk, kokeapparat, liggeunderlag osv sånn til og begynne med.

- Turene blir mer varierte (fjell er jevnt over mer spennende enn dal)

- Og man får tørket klær, sko og seg selv hver dag, man får dusjet blir servert mat og kan tilbringe de sene timer i baren mens man planlegger morgensdagens topp.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for tips!

Gode sko har jeg da jeg har gått i fjellet i mange år, men bare korte dagsturer. Salomon Goretex som er inngåtte!!!

Min frustrasjon er at når jeg kommer inn i en butikk kommer de alltid frem med DYRT utstyr som jeg MÅ ha. Ender opp med at jeg går derfra!

Hører på dere at det er veldig individuelt hva som er bra for den enkelte, så jeg får satse på at det jeg kjøper blir bra for meg. Får stole på min kvinnelige intuisjon.... :D

Ellers tror jeg at jeg tar sjansen på å kjøpe McKinleysekken som er nedsatt 500 kr pga at det er fjordårsmodell!

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Liten kommentar til panda.......jeg akter ikke å dra på BARE telttur eller fra hytte til hytte, men en kombinasjon.

Helt enig i at dagsturer fra et utgangspunkt er greit, da får man i tillegg med seg turen i baren også....

Hva er vel bedre enn en iskald pils etter en fjelltur :D:)

Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei panda.

Du nevner Thermarest liggeunderlag. Fåes de kjøpt i vanlig sportsbutikk eller er det postordre/spesialbutikk?

Er ikke det helt store utvalget der jeg bor skjønner du!!!

Det kribler etter å komme seg ut nå :D:)

Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina, hei :D

Det viktigste er ikke at det er thermarest, men at det er en eller annen madrassvariant som er 3-4 cm tykk (helst) og blåser seg opp av seg selv. Man må også kjøpe et reparasjonssett da slike greier kan punktere (skjer veldig sjelden, men når det skjer er det alltid veldig ubeleilig).

Finnes mange andre liggeunderlag som er bra, men også mange som er litt for harde, litt for tunge, litt for små eller isolerer dårlig. Et triks er å bruke to stykker, men det blir tungt igjen da.

Den SUVERENE leverandøren av utstyr er Oslo Sportslager. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(engelsk tastatur, alfabetet slutter paa Z! :D )

Maa ikke faa helt sjokk! Noen legger mye vekt paa utstyr. Kort summert saa koster komfort, og det finns mengder med ting man ikke trenger.

Men viktigst er sko! Alfa Walk Queen, Crispi Besseggen, og Scarpa er bra.

Sekk: Her er det mye, alt for mye! Naar du kjoeper sekk, saa proev den skikkelig ut i butikken. Fyll sekken, saa du kjenner hvordan sekken er naar den er tung og full.

Regntoey: En lur ting man kan gjoere her er aa ta paa seg det man allerede har av utstyr og gaa ut naar det regner. Og se om det taaler en skvett. Husk at man kan bli gaaende i timesvis i regn. Saa legg til det i vurderingen etter den lille testen. Om man ikke gaar for det gamle sydvest-og Co, maa man nesten regne med at det koster 1000 kr for en jakke, og like mye for en bukse aa holde regnet ute. Gore-Tex er ikke et must, men utvilsomt bra. Ellers er det fine plagg som ikke er aller verst aa ha paa seg naar det er pent vaer. Plagsomt aa skifte klaer om vaeret er skiftende.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det var mye rare tips. Man trenger ikke regntøy til mange tusen kroner. Finnes billige og lette greier for 300-400 for helt sett i de fleste sportsbutikker. Bra nok det!

Goretex er ikke regntøy. Det er nesten vanntett, men regner det lenge nok så blir man våt. Men det er veldig lett og fleksibelt og funker bra under de fleste forhold. Problemet er at goretexklær er veldig dyre. Har man noe annet som funker er det ingen vits å investere i goretexklær til mange tusen.

Synes tipset om støvler er litt rart også. Hvorfor akkurat disse støvlene ? Har du erfaring med de selv ? Hva gjør de bedre enn andre støvler ?

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Delvis enig Panda. På meg funker imidlertid ikke billig, tett regntøy. Mye svette og ikke-pustende plagg er en dårlig kombinasjon. (Regntøyet mitt kostet likevel ikke over tusenlappen :) ).

"learning by doing" var det en som skrev på en annen diskusjon. Bedre kan det ikke sies. Prøv det man har før man vurderer å kjøpe noe nytt, funker det så er det greit. Finner man ut at det ikke var tilstrekkelig til bruken, så kan man evt gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror det var jeg som skrev "learning by doing" på en tidligere tråd. Derfor må du ikke regne med å ha det mest optimale utstyret første turen. Som jeg skreiv lengre opp, så tar det gjerne flere år før man er noenlunde sikker på at man har funnet utstyr som passer til sitt bruk!!

Lykke til igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Nina.

Du ber om tips til rimelig utstyr til din første fjelltur. Det er ikke så enkelt som det høres ut.

Som en generell regel trenger du bedre/dyrere utstyr jo høyere til fjells du skal, og jo lenger turer du skal på. Med andre ord, skal du på korte og mindre krevende turer i lavfjellet vil kravet til utstyr reduseres tilsvarende.

Fjellet utgjør jo en viss risiko, og du bør ha utstyr som gir deg en viss trygghet mot elementene, i første rekke dårlige værforhold. Dersom du skulle ha uflaks kan du få både tåke, sludd og kuling på fjellet selv midt på sommeren. Jeg har som yngre hatt to nær-døden-opplevelser på snaufjellet, begge gangene hadde jeg typisk ”rimelig”og utilstrekkelig utstyr. Disse opplevelsene lærte meg respekt for fjell og uvær.

Etter som jeg ble eldre og fikk bedre råd har jeg satset på membranplagg (gore-tex etc) fra topp til tå, inkludert hansker og fjellsko, og det har jeg ikke angret på. Å være kald er ille nok, og være kald og våt er atskillig verre. Min erfaring er at dette er plagg som er svært vanntette, slitesterke og kan brukes til mye mer enn kun fjellbruk.

Jeg har ikke kjøpt de dyreste merkene og jeg har ligget unna de moteriktige & rådyre ski/snowboard/klatre-klærne, siden mitt bruk er mer generelt lavintensitets friluftsliv (gåing, padling, sykling etc). Helt billig får du ikke membranplagg, men litt bør det vel koste å være tørr og trygg?

Telt/soveposer; sjekk ut siden til for eksempel Helsport, www.helsport.no de har utstyr fra campingplassbruk til ekstrembruk. Om du ser på deres modeller i midtskiktet (Pro-serien) vil du finne mye bra utstyr til tresesongs bruk.

På støvelsiden, samme tankegang; de må være tilpasset ditt bruk. Korte lette turer med lett sekk kan omtrent gås i joggesko, tung sekk og vanskelig terreng krever tyngre og stivere støvler. Kanskje halvhøye trekkingsko eller lette fjellstøvler kan være et fornuftig sted å starte.

Så hvor skal man egentlig begynne utstyrsjakten uten å blakke seg? Kanskje du kan gjennomføre den første turen med lånt kokeapparat, sekk, telt og underlag og se hvordan det funker? Uansett, begynn ”friluftskarrieren” med kortere turer, prøv flere tur-områder og tur-måter, så vil du snart se hvilke utstyrsbehov du har.

Litt forenklet kan fjell-liv plasseres på en skala mellom prestasjonsfokusering og nytelsesfokusering. Den siste typen turer handler gjerne mye om sosialt samvær, gode værmeldinger, late dager med korte dagsturer fra fast teltbase, og rikelig med god mat og drikke. I utstyrsvirrvarret er det viktig å huske at også lette turer med lav macho-ranking og lite utstyrsfokus kan gi herlige friluftsopplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"I utstyrsvirrvarret er det viktig å huske at også lette turer med lav macho-ranking og lite utstyrsfokus kan gi herlige friluftsopplevelser!"

Godt sagt Bårdsen!!

Turene som ofte har gitt meg de største opplevelsene, er de turene hvor utstyr er lite prioritert og hvor avstandene ikke er særlig imponerende. Jeg har desverre en liten følelse av at en del ønsker å gjennomføre de råeste og lengste turene slik at de har noe å skryte av når de treffer sine likesinnende. Hvis de i tillegg kan legge på litt skryt av hvor velfungerende alt utstyret i mange 1000-kroners klassa har vært, så har de scoret høyt på macho-rankingen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp minst mulig !

Sjekk lista til DNT (se linken)

Se hva du har, bruk det og spør kjente om å få låne resten.

Du vil da trolig sitte igjen med ei ganske kort liste over det du må ha i tillegg.

Forutsetningen er da at du har sko som passer, samt ullundertøy eller super og en god sekk.

Billig regntøy greier seg til det meste og er i tillegg ofte lett !. Prøv det i dusjen før du bestemmer deg !

http://www.turistforeningen.no/codeland/stat_wear.asp

GOD TUR ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fraråder deg å kjøpe en McKinley sekk i norge, det som er tatt inn i norge av McKinley er kun de billige seriene. Reklamasjonsprosenten er høyere enn den skal være på sekker, mange sliter med å få sekkene til å sitte skikkelig på ryggen, sjekk at den sitter på ryggen slik den skal! En sekk som sitter litt feil på din rygg er ikke god å bære over lengre tid! Dersom den som hjelper deg i butikken ikke klarer å svare deg skikkelig på det punktet spør om å få snakke med en som kan svare på det! Ikke handle på tidspunkt da alle andre handler, da det ofte fører til at betjeningen er mer opptatt, valg av riktig sekk er viktig... Kjøper du en god sekk vil du ha den mange år, de fleste har nok liggende en GAMMEL norrøna eller bergans sekk - som er "like fin som da den var ny" - selv om det har skjedd en del på "sekkefronten" de siste årene 8)

Holder meg selv til norrøna når det kommer til valg av sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McKinley sekk

Hei Nina !! Du har ovenfor fått mange gode og fornuftige råd som jeg i det alt vesentlige kan slutte meg til.

Når det gjelder sekk så tror jeg at du trygt kan kjøpe en McKinley dersom den sitter rimelig godt på ryggen din og ellers er et godt kjøp. Som nybegynner trenger du vel ingen "ekspedisjonssekk" ?McKinley er så vidt jeg vet et tysk kvalitetsprodukt og jeg brukte en NcKinley som jeg lånte av en venn i fjor høst på en ukes tur over noen (mindre) topper i Alpene. (Sparte vekt på Ryanairfly ved ikke å ta meg egen sekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans, Norrøna, Northface og gudene vet hva de heter alle merkene holder ekspedisjonskvalitet. De er schvindyre og mye mye bedre enn noen av oss egentlig trenger. Det samme kan sies om det meste folk kjøper av turutstyr i dag. Det er svindyrt og mye bedre enn de fleste av oss trenger.

En sekk er en pose man går med på ryggen. Oppi den ligger det man synes man trenger på fjellet. Det er bare TO ting som er viktig med en sekk:

1. At den er god og behagelig å gå med

2. At man får plass til det man vil ha med seg.

I tillegg er det kjekt med et regntrekk, men det går greit med noe plastposegreier også.

Grunnen til at det finnes en myriade av sekker på markedet er at folk ser forskjellige ut. Har man en lang atletisk og vakker kropp som f.eks jeg har, må man ha en sekk som passer til det. Andre som har kortere, bredere og sikkert like vakre kropper, trenger en sekk som ser annerledes ut. Derfor er det teit å diskutere om det ene merket er bedre enn det andre. De er mer enn bra nok alle sammen.

Den andre faktoren er hva man har oppi. Kjøper man en 80-90 liter har man mer enn nok. Blir det for lite, kan man la donaldpocketen ligge hjemme, eller nøye seg med bare en bunad eller noe. Noe særlig mer enn dette klarer man uansett ikke å bære på i dagesvis.

Det kan forøvrig være greit med to sekker: En stor til overnattingsturer og en liten til toppturer (blodgiversekker er akkurat passe store og funker fint).

Håper ingen bryter sammen i krampegråt over at undertegnede har litt bestemte meninger om enkelte ting. Det er ikke vondt ment. Derimot er jeg rett og slett temmlig lei av endeløse diskusjoner om Marmotjakker er mer vanntette en Patagonia eller om Bergans lager bedre sekker enn Norrøna. Tror enkelte sitter litt for mye med nesa i utstyrskataloger, og kanskje burde tatt seg en tur på fjellet istedet....

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ute etter rimelige og gode dresser er lowe alpine et godt alternativ, også på sekkene....

Men etter å ha jobbet i fjellsportsbutikk i et par år, er det et merke som gjelder; arc`teryx. Vi har solgt merke i 7 år, å enda ikke opplevd at en kunde kommer inn døra misfornøyd, vi har heller til dags dato ikke hatt èn reklamasjon på 7 år!

Når det gjelder sekker er det mange som kjøper king size; 100L+.

Og stort volum fører som regele til en tung bør...! Derfor, kjøp heller en 95 liter(arc`teryx bora95), holder jo i massevis! blir dett for lite burde du kanskje gå gjennom pakklista de en gang til...:!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei,

jeg har ikke lest alle innleggene, men jeg har et behov for å få sagt dette: Jeg har hatt en McKinley sekk i noen år nå. Ca. 7 tror jeg. Den har de siste par årene blitt brukt på turer med ca. 20 kg. oppakning. Jeg SKAL kjøpe ny sekk! Etter første turen i fjor var jeg ikke i stand til å sove på venstre side pga skuldersmerter. Av alle produkter jeg noen gang har eid må dette være det verste! Nå skal det sies at dette var en 100L sekk og noen år gammel. Mye kan ha skjedd siden den ble lagd, men jeg har ikke råd til å ta sjansen på det en gang til, jeg vil derfor være klinisk ren for produkter av dette merket. Kanskje ikke veldig rasjonelt, nei. Men men. Ingen har vel noen gang sagt at mennesker er lure.

Selv vurderer jeg bergans som jeg finner rimelig og rikelig utstyrt til prisen de krever.

Håper du finner noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.