Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS, med eller uten kart???


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en GPS, men vet ikke helt hva slags...

Tenker først og fremst at den skal fungere litt som nødutstyr, -når tåka ligger tett, vinden har nådd kuling, mørket kommer sigende og du aner ikke hvor du er, men når en anskaffer seg noe så dyrt, blir det vel også litt for dumt at den stort sett skal ligge i sekken....

Mitt spørsmål er da: Har en mye bruk for kart på GPSen? Kart og kompass vil en jo ha med uansett.....

Blir jo ganske mye dyrere med GPSer med kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal denne dingsen bare ligge i sekken da?

Med innebygd kart og kompass er den jo ganske bra

Ta imot GPS som den kjekke lille tingen som den er

og du kan ha det ganske så trivelig på tur uansett vær

Følg dine spor og lag deg en rute

da får du en triveligere tur når uværet først er ute!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nødutstyr er det bedre med GPS uten kart fordi de ofte har lengre batterilevetid enn GPS med kart. Papirkart og kompass bør man ha med uansett, det er ikke forsvarlig å stole blindt på at elektronikken fungerer. Man må også kunne navigere med kart og kompass, og det blir man flinkere til jo mer man øver.

Jeg bruker min GPS (uten kart) for å finne posisjonen min hvis jeg er litt usikker hvor langt jeg er fra en hytte for eksempel. Koordinatene til hyttene man har tenkt å gå til kan man legge inn som veipunkter før man drar på tur. Ellers er det veldig enkelt å se på et papirkart hvor man er ved å plotte inn UTM-koordinatene som GPS-en viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, som rent nødutstyr bør du prioritere batterilevetid og lavest mulig brukerterskel.

Dersom du er ørlite grann teknologifiksert, vil du nok synes kartvisning er gjevt. Det har også helt klart en nytteverdi. Men kartvisningen blir veldig begrenset i forhold til papirkart, der du ser både detaljer samtidig som du beholder oversikten.

Selv har jeg en GPS med kartvisning, men uten kart. (Overtok GPS, og gadd ikke betale flåeripriser for topo-kartet). Jeg går aldri uten papirkart, og savner det ikke på GPSen.

Til posisjonsbestemmelse bruker jeg den militære broren til UTM som heter MGRS. Dette ER UTM, men der de største siffrene er angitt med bokstavkode. Jeg taster kun inn to siffer for kilometerrute - de blå tallene på kartet - pluss hundremetring (valgfritt). Hundre meter tilsvarer om lag nøyaktigheten i avlesning av papirkart med kompasslinjal. Godt nok for de fleste formål, i hvert fall for meg... Og da har jeg kun 6 siffer å holde styr på.

Viktige veipunkt, nødhytter etc. bør selvsagt legges inn på forhånd. Men det gjelder jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man anvender GPS mottaker som nødutstyr, som nevnt tidligere har sine begrensninger, trenger man ikke ha den påslått hele tiden slik at den kontinuerlig forbruker batteristrøm. En Garmin eTrex Vista HCx har 25 timers driftstid på ett par AA batterier, forutsatt at man ikke setter baklyset på for ofte på skjermen. For i underkant av kr 2.000 kan denne kjøpes fra USA, inklusive et 2 gb minnekort, nå også med europeiske inklusive norsk språk i menyene. En eTrex Legend HCx er noe rimeligere i innkjøp. Venture og Summit HC er enda rimeligere. Se forskjellene på disse, De nye Garmin eTrex modellene Venture HC, Summit HC, Legend HCx og Vista HCx

Det er tilstrekkelig med en GPSm uten kart, men du verden så praktisk det er å ha en med kart, i farger. Det gir mange flere bruksmuligheter. GPSm som sikkerhetsutstyr, nei, den kan streike til tross for særdeles god driftssikkerhet, og da må man ha magnetkompass og papirkart og kanskje også utstyr for å overnatte på uønsket sted, inklusive proviant. GPSm er en sikkerhets- og navigasjonsassistent, uten garanti for kontinuerlig oppetid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPSm er en sikkerhets- og navigasjonsassistent :P

hehe, stiligt.

Har selv garmin etrex legend hcx, uten digitalt kompass og høydemåler. Som vista har.

Genial gps, med fargeskjerm og kart. SYK batteritid, iforhold til dei 3 andre gpsene eg har hatt oppover åra. Står 25timer på den og, men trur den bruke mindre enn vistaen. Men du kan jo skru av alt det digitale greiene på vistaen, så du ende på legend modellen ca i bruk.

Det så er fint med garmin, dei har nesten data-kontakt på alle modeller. På magellan må du opp midt på treet, eller dei beste for å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps uten kart.....kommer aldri på tale.

Skal en navigere mot et punkt, så må en først finne posisjonen på kartet.

Deretter må det legges på gps, så kan en da tilslutt navigere mot målet(i dårlig vær, regn eller snø så er det en dårlig

løsning)

Ved å bruke gps med kart så flytter en bare musepekeren til målet en skal til, trykk enter, så gå til. Enklere

kan det ikke bli.

De som sier at gps uten kart er enkelt, har neppe prøvd gps med kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med GPS uten kart er vel at man legger inn veipunktene før man starter.... Jeg har i dag GPS uten kart, men jeg savner kart. Samtidig ser jeg problemet med dårlig batterikapasitet. For et par helger siden seilte/gikk jeg fra Hallingskeid til Finse. Turkameraten hadde med GPS med kart, men batteriene var dårlige så vi endte opp med å bruke kart/kompass som jeg hadde med. Erfaringen var at det var veldig vanskelig å gå på kompasskurs når sikten er så dårlig at man ikke vet om man går opp eller ned. Vi trakk kontinuerlig mot høyre. P.g.a. skiseil var det heldigvis raskt å komme tilbake til den delevis stakete ruta. Min gps skulle bare være backup, så den lå i pulken - der det var kaldt. Fulle (oppladbare) batterier var derfor helt tomme...og vi fikk ikke brukt den som tiltenkt. Jeg hadde heller ikke lagt inn veipunkter. Det å styre med veipunkter i kulda tar for lang tid - man blir for kald: ruta må planlegges på forhånd (hjemme eller i telt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen skriver at de oppladbare batteriene de anvendte gikk tom for strøm når de ikke var i bruk. Det gjør de, i løpet av 2-4 uker. Men så til en teknologisk oppdatering. Sanyo eneloop går ikke tom på kort tid. De holder i ubrukt tilstand på det meste av kapasiteten i godt over ett år og fungerer også bra i streng kulde. Lithium engangs batterier fungerer perfekt i særdeles streng kulde.

Min personlige mening, ja, i dag er tilbudet på GPSm med kart stort og til en rimelig penge. Kjøp GPSm med kart.

Følgende guide inneholder informasjon om batterier, Bruk, funksjoner og dynamisk konfigurering, Garmin eTrex og GPSmap GPS mottakere, se Del 33, Batterier, strømforsyning.

Jeg og de jeg kjenner kjøper Garmin GPS mottakere fra GPSDiscount. I løpet av den tiden vi har gjort det, nå i 4-5 år, har vi ikke opplevd feil på en eneste GPSm, dvs kvaliteten er upåklagelig. Prisen ved kjøp hos GPSDiscount blir under 2/3 av pris fra norsk forhandler, alt inklusive. Eneste forskjellen på kjøp i utenlandsk nettbutikk er at leveringstiden blir ca 1,5 uke mot 1-3 dager fra norske butikker. Garantitiden fra GPSDiscount er vel ett år. Skulle man være uheldig, har det vist seg at Garmin England primært erstatter GPSm uten omkostninger, i praksis, selv om de ikke utbasunerer dette, sekundært etter en fast pris per modell uansett årsak til feil. Jeg har tilgode å oppleve noen fortelle at Garmin ikke har vært raus på dette området. Summa summarum, ingen hensikt i å kjøpe sådan GPSm i Norge, bare dyrt.

Hva ville jeg kjøpt i dag, fortrinnsvis en eTrex Vista HCx med 2gb MicroSD minnekort, men eTrex Legend HCx er også ypperlig. GPSmap 60CSx og 60Cx er vel legendariske eller begynner å bli. Alle nevnte modeller har tilnærmet lik funksjonalitet, så og si like praktisk sett.

Nå har både US og europeiske relativt nye modeller fra Garmin norsk og andre europeiske språk i menyene pga firmware forandring siste måned. Norske brukermanualer kan leses og lastes ned fra Garmin nettsted. God påske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder batterier og kulde fungerer det bra å holde de varme med kroppsvarme. Det enkleste er å ha GPS-en i en lomme i jakka eller buksa. Hvis man ikke har mulighet til det kan man ta ut batteriene og legge de i en liten plastpose som man oppbevarer i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en ca 4 år gammel Garmin med kart. Er ikke alltid jeg gidder å skaffe karta for et område, og jeg syntes det er litt smått og skralt (skulle gjerne prøvd en av de nye med fargeskjerm) Men...det jeg ofte tar stor glede i, er å se hvor langt jeg har gått, hvor fort jeg går osv. Også er det jo til tider kjekt å se når sola står opp/ned, samtidig måneforhold osv. Ellers så blir den kun brukt til å finne ut hvor i pokker jeg er når det er så bra vær at jeg bare går og går uten å følge med på kartet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar..skjønner at det kan være kjekt med kart..

Kikket på eTrex Legend HCx, http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=kelkoo&utm_medium=prissokmotor&sku=68088&site=3

her til kun 1500 kr. Noen som vet om en kan få den noe særlig billigere i utlandet?

Og hvordan er det med kart? Følger det aldri med? Det lille jeg har fått inntrykket av er at det er særdeles dyre greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar..skjønner at det kan være kjekt med kart..

Kikket på eTrex Legend HCx, http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=kelkoo&utm_medium=prissokmotor&sku=68088&site=3

her til kun 1500 kr. Noen som vet om en kan få den noe særlig billigere i utlandet?

Og hvordan er det med kart? Følger det aldri med? Det lille jeg har fått inntrykket av er at det er særdeles dyre greier...

Den du refererer er ikke en etrex Legend HCx, det er en Legend Cx. Du får en eTrex Legend HCx fra GPSDiscount.com for ca kr 1.724 alt inklusive, utregnet med dagens USD-kurs. HCx er en nyere modell enn Cx, bl.a. med mer følsomt chipsett for satellittmottak, per dato det beste chipsettet Garmin anvender. Jeg ga eTrex Vista HCx til mine barn. Min eldste datter brukte den som fotgjenger med veinavigasjon produkt City Navigator Europe NT 2008 i Oslo sentrum, og den fungerte bra til tross for at høye bygninger stengte for sikten til de fleste satellittene.

Det følger ikke med kart, med unntak av et innbygd basekart som ikke har noen praktisk verdi. Du må anskaffe kart, Norge topo pro, BlueChart sjøkart, City Navigator veikart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen skriver at de oppladbare batteriene de anvendte gikk tom for strøm når de ikke var i bruk. Det gjør de, i løpet av 2-4 uker.

Det var nok kulda som tok knekken på mine. Jeg klarte ikke å slå på GPS'en, men den batteristanden var tilbake på topp-nivå da gps'en hadde blitt varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen skriver at de oppladbare batteriene de anvendte gikk tom for strøm når de ikke var i bruk. Det gjør de, i løpet av 2-4 uker.

Hæh? Så fort? Jeg går ut fra at du har praktisk (les: bitter) erfaring med dette?

Jeg har aldri opplevd at mine NiMh batterier har vært tilnærmet tomme etter 2-4 ukers lagring. Jeg mener å ha lest at NiMh batterier mister om lag 10% av kapasiteten per måned (selvutladning), noe som stemmer bedre med mine erfaringer. Jeg bruker en blanding av biltema og energizer batterier, kapasitet 2500-2700 mAh. Men - det skal sies at jeg ikke har systematisk testet kuldeegenskapene til disse batteriene.

Nå skal jo NiMh tåle klattlading ganske bra også. Med en smart lader er det er jo kjapt å sikre seg at lagrede batterier er fulladet før bruk. Kanskje det er grunnen til at jeg ikke har hatt problemer så langt... :?:

Sanyo eneloop går ikke tom på kort tid. De holder i ubrukt tilstand på det meste av kapasiteten i godt over ett år og fungerer også bra i streng kulde.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Så fort? Jeg går ut fra at du har praktisk (les: bitter) erfaring med dette?

Jeg har aldri opplevd at mine NiMh batterier har vært tilnærmet tomme etter 2-4 ukers lagring. Jeg mener å ha lest at NiMh batterier mister om lag 10% av kapasiteten per måned (selvutladning), noe som stemmer bedre med mine erfaringer. Jeg bruker en blanding av biltema og energizer batterier, kapasitet 2500-2700 mAh. Men - det skal sies at jeg ikke har systematisk testet kuldeegenskapene til disse batteriene.

Nå skal jo NiMh tåle klattlading ganske bra også. Med en smart lader er det er jo kjapt å sikre seg at lagrede batterier er fulladet før bruk. Kanskje det er grunnen til at jeg ikke har hatt problemer så langt... :!:

Takk for tipset!

Du har et praktisk poeng der, vanlig NiMH bør fullades før tur etter at de er lagret en tid og har fått lavere ladenivå grunnet strømlekkasje. Jeg har det med å glemme å lade tidsnok før turer. 2-4 uker er kanskje ikke standard for full selvutlading, tar vel litt lenger tid med gode batterier, men kan hende mine 4-5 år gamle NiMH har blitt litt spesielle, begynner å trekke på åra. Sanyo eneloop er klar til bruk selv etter lengre tids lagring så de gir meg anledning til å være glemsom. Etter å ha brukt eneloop ett par år ser det ut til at de har beholdt sin kvalitet mhp kapasitet og selvutlading :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en GPS med kart er som å se på et papirkart gjennom en dorullkjerne. Alternativt må man zoome ut, slik at opplevelsen blir som å gå på tur med NAFs veibok :P Bruker en liten Foretrex (201?) som først og fremst forteller meg hvor jeg er. Kart GPS'en lå hjemme i masse år før jeg ga den bort til broren min. For meg passer det best å gjøre kartorientering på kart. Dessuten er GPS'er uten kart billigere, har bedre batterikapasitet og finnes i fysisk mindre utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en GPS med kart er som å se på et papirkart gjennom en dorullkjerne. Alternativt må man zoome ut, slik at opplevelsen blir som å gå på tur med NAFs veibok :lol: Bruker en liten Foretrex (201?) som først og fremst forteller meg hvor jeg er. Kart GPS'en lå hjemme i masse år før jeg ga den bort til broren min. For meg passer det best å gjøre kartorientering på kart. Dessuten er GPS'er uten kart billigere, har bedre batterikapasitet og finnes i fysisk mindre utgaver.

Helt utrolig at en kan komme med så mye piss på en gang :P Du har ikke sett mange gps`er med kart når du kan si at det blir som å gå med Naf veibok, eller se igjennom en dorull(se bildet, topo)

Og at din Foretrex kan fortelle deg hvor du er, er jo bare tull(se bildet, Foretrex), men hvis du har et kart som kan hjelpe deg, så er æ enig.

Den gps uten kart som har lang batterikapasitet er en Garmin 60, men den er like stor som en 60CSx.

En Foretrex 201 har en batterikapasitet på 15 timer, det er det samme som min 60CSx som har kart, m/fargeskjerm. Selvfølgelig er en gps uten kart billigere, men du verden hvor kjedelig(sammenlign bildene)

post-1089-133474518117_thumb.jpg

post-1089-133474518119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja...her ble det litt varmt :D

Det jeg sier er at jeg og mange andre foretrekker å bruke et papirkart til orientering, og GPS-en som et støtteverktøy, nettopp fordi dette gir både bedre oversikt og lengre batterilevetid. Det er med respekt å melde slettest ikke pisspreik.

En Fortrex eller en hvilken som helst GPS gir deg alldeles utmerkede kartkoordinater, og forteller svært så presist hvor du er på papirkartet..... og det er med respekt å melde ikke en gang i nærheten av å være tullprat.

Mitt poeng var og er det fortsatt, at dersom man foretrekker å navigere etter papirkart så gir faktisk en enkel 'Explorist 100' uten kart mange fordeler (en pris på kr 800 for å ta det enkleste)

Dorull og NAF-bok - joda dette er spissformuleringer, sikkert litt sleivete også - der kan vi være enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvem kjøper god gammaldags TV med billedrør idag, når man får 40' LCD/Plasma TV for 5' spenn??????????

Hvis noen vil ha kun en "koordinat-gps" (magelan 315 el hva den nå heter) gratis, så si fra!

Vet ik om den funker, har ligget i bildørlomma ubrukt siste 4-5 år.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvem kjøper god gammaldags TV med billedrør idag, når man får 40' LCD/Plasma TV for 5' spenn??????????

Hvis noen vil ha kun en "koordinat-gps" (magelan 315 el hva den nå heter) gratis, så si fra!

Vet ik om den funker, har ligget i bildørlomma ubrukt siste 4-5 år.... :D

He he, kjøper ikke akkurat gammel tv, men kjøpte en "ny" gps til min datter som da var 14 år, hun var veldig ivrig med min.....da en

Garmin 60Cs.

Fikk kjøpe her i bygda en billig Garmin Etrex Summit som er uten kart, og trodde det skulle bli en grei gps til henne på Geocaching jakt.

Men det var ikke mye hun brukte den før hun overtok min på turer :? Var altfor tungvint å bruke for en jente på 14, det tok jo all glede fra henne.

Så her ligger en Summit i skapet å støver ned :lol:

Bandit: Var ikke vondt ment :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et meget bra kompromiss, har Nokia 6110 med Garmin mobile xt og topografiske kart. Har ikke testet hvor lang batterilevetid det er på denne (har ikke klart å bruke opp batteriet på de turene jeg har vært på), men det er mer enn nok hvis du er fornuftig med bruken.

Dvs, at man navigerer med kart og kompass til vanlig (burde aldri kun stole på en gps alene), og hvis/når man går seg bort så kan man slå på telefonen og finne ut hvor man er.

Da har man jo både telefon og gps i ett.

Og skal mene på at denne løsninga ikke koster noe særlig mer enn en "midt på treet" gps.

Er meget fornøyd med mobilen som gps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvem kjøper god gammaldags TV med billedrør idag, når man får 40' LCD/Plasma TV for 5' spenn??????????....

Tja.....Lars Monsen for eksempel :) (har sikkert masse rart, men definitivt observert med Explorist 100). Forøvrig en interessant analogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.