Gå til innhold
  • Bli medlem

Kystfiske nær Sunndalsøra - Trondheim


gremlin

Anbefalte innlegg

Som fattig fjellbonde fisker jeg for det meste småørrett i innlandet, men har lyst til å ta en tur i mer kystnære strøk og fiske småsei og torsk! Er det noen brukbare steder i rimelig nærhet for meg f.eks Sunndalsøra - Trondheim som kan anbefales???? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småsei får du overalt, du trenger ikke å oppsøke, du blir oppsøkt... Smøla er et glimrende utgangspunkt for havfiske. Du har ikke lyst å tulle deg på vestsida av Smøla uten bekjente ombord, pga mye skjær og grunner, små endringer i havstrømmen rundt disse kan lage både fall og bråttsjø. Veidholmen, Hopen/Sætran er i alle fall greie utgangspunkt med båtutleie.

Smøla er også fin ut på høsten når auren står "tett" oppover vågene, da trenger du ikke båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo egentlig bare sette kursen ut mot kysten og slå deg ned hvor som helst langs fjorden. Sei og torsk er det mulighet for de fleste steder. Og lyr også. Og prøver du med agn kan mye rart dukke opp.

Området rundt Krifast (bruene ut til Kristiansund) er et populært område for matauk. Spesielt pop er det å fiske fra flytebrua. Sei er vanligste fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er klart Smøla, Hitra og Frøya må jo være brukbare!! Har jo vært der, men aldri fiska.

Det vesle jeg har bedrevet av kystfiske er på sporadiske ferieturer i Nordland - men det er litt langt å reise på en helgetur.

Er i utgangspunktet ikke så intr., i fiske fra båt, bare fra land. Det er ikke ment som noe matauk heller, bare en variasjon fra småørretten her i Kvikne.

Hva benytter dere av snøre dimensjoner og slukvekter på slikt fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva det fiskes etter og hvor det fiskes. Jeg bruker mest fireline 0,17 med fortom på ca 0,30 og sluker opp til ca 40g. Mange vil sikkert foretrekke litt grøvre utstyr, noe som kan være lurt hvis stedet det skal fiskes på er dypt, eller med mye strøm.

Dette er selvsagt også avhengig av fiskemåte. Det hender også jeg bruker søkker på 150g for å kaste større agn langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å stå på bryggekanten i Ålesund og fiske torsk? Torsken er like gjerne 8-10kg som den er 3-4kg. Meierikaia i Ålesund sentrum blir brukt, torsken gyter rett i den smale Borgundfjorden. Har ikke sett noe voldsomt med aktivitet ut på fjorden så langt, vet ikke helt hvordan det ligger an i år. 40-60 grams sluk er fin til slikt fiske fra kai + en klepp. Så må du ned en stige for å ta fisken :-)

Svigern sin rekord fra dette torskefisket er 36kg, riktignok var dette ikke i selve Borgundfjorden men likevel. Med meg bet det på 3 stortorsker på samme snøret, en på pilken og på begge gummimakkene. Festet på ripa som stanga var festet i knakk rett av, hele driten holdt på å gå til bunns. Men med litt innsats (og hjelp) gikk det bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gremlin,

Uten å "kuppe" tråden - jeg foretrekker faktisk ørretfiske - selv om fisken ofte ikke er så stor - framfor all verdens store torsker, lyrer etc., og har hørt at det ikke bare er småørret i traktene rundt Kvikne. Var der en snartur i fjor (relativt tidlig på sesongen) med henblikk på å fiske noen tjønn på fjellet jeg har hørt gode rapporter fra (sydfjellet mot Oppdal/Folldal), men måtte snu er stykke oppe i en allerhelvetes bratt bomvei med masse lausgrus fordi bilen ganske enkelt ikke kom lenger, så jeg tok med fluestanga til elva i stedet, med noen steikfisker som resultat. Men har ikke gitt opp Kviknefjella, omtalte bomvei skal visstnok bli enklere å forsere senere på sommeren, har jeg hørt?

Det går en vei inn til samme område fra litt nord for Oppdal, men den er visstnok ikke åpen for almenheten????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Yardbird, du synes veien var bratt?? ja det stemmer nok det, men den er fremkommelig utpå sommeren (juli-august og utover) etter att det har tørket opp litt. Går utifra att dette var veien til Innerdalsmagasinet. Dette er i det området vi kaller Kvikne vestfjell.

Du kommer til noenlunde samme område fra Innset i Sør Trøndelag. Eller via Orkelsjøene i Oppdal. Lengre å gå da!!

Sjøl så fisker jeg oftest på andre siden av bygda, Kvikne Østfjell og deler av Forollhogna nasjonalpark. Y-tjønn området i sør og nordover til Litje og Store Hiåsjø anbefales. Og joda mye stor ørrett (2 - 6 kg) er blitt tatt i Kviknefjella opp gjennom årene,( riktignok ikke av meg )

Det er jo over 70 fiskevann her, alle med ørrett - noen få med røye. Så mulighetene er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.