Gå til innhold
  • Bli medlem

Behovet for soveposetrekk i sekk med soveposerom?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ruller soveposen bare inn i en søppelsekk og stapper den nedi soveposerommet, det har vært nok hittil.

Hvis det er minusgrader hele tiden trenger man strengt tatt ikke noe trekk, men jeg synes det er greit å være på den sikre siden i tilfelle det blir mildvær. En søppelsekk veier ikke all verden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søppelsekk veier ikke all verden heller.

Og du får vanntette pakkposer som ikke veier stort mer, men som tåler endel mer juling!

Om sommeren ligger altid posen vanntett pakket. Sekken tar inn vann, og som alltid renner vannet ned og samler seg i bunnen. Ikke helt praktisk å ha soveposen der ubeskyttet. I allefall ikke dunposen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller? :wink:

Du mener selvfølgelig stapper :wink:

Jeg stapper soveposen i sitt originale kompresjonstrekk, som er langt fra vanntett, og det legger jeg i en søppelsekk og ruller den sammen før jeg legger det hele i soveposerommet i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du får vanntette pakkposer som ikke veier stort mer, men som tåler endel mer juling!

Om sommeren ligger altid posen vanntett pakket. Sekken tar inn vann, og som alltid renner vannet ned og samler seg i bunnen. Ikke helt praktisk å ha soveposen der ubeskyttet. I allefall ikke dunposen...

Joda, er klar over det med pakkposer, men da tar det hele så mye plass at jeg ikke får det ned i soveposerommet i sekken min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo en smal sak å presse luft ut av vanlige pakksekker også? Jeg får i allefall komprimert klærne og soveposen min ganske godt i mine Sea Line stormsack på 10 og 20 L, som ikke veier mer enn rundt hundre gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea to Summit kompresjonstrekk med event membran er gode greier. Har eit som eg har brukt til Ajungilak Denali Arctic'en min. Den er på 21Liter. Kjøpte eit trekk til 30liter(det største) og er glad for det. Trengte plassen når ein står å skal stappe ned i på vinteren. Komprimerte ned til ca 1/3. Dritbra!!! Fekk den svære posen ned i rommet på sekken.

Sidan det er vantett med membran slepper eg søppelpose, samt at lufta blir pressa ut porane. Var skeptisk, men det funka utmerket. Selger dei på www.sportsnett.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut expeds vanntette poser med kork. Da kan du presse ut lufta av posen for du setter på korken - helt genialt!

Tipper du får plass da...

Men hva skjer når man får hull i korken eller noe blir ødelgat i korken. Vips så kan både vann og luft komme inn og plutselig kan man ikke superkomprimere posen mer. Dessuten er posene svinedyre iforhold til andre uten ventil. Hvor mye er man villig å for å komprimere noen cm3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer når man får hull i korken eller noe blir ødelgat i korken. Vips så kan både vann og luft komme inn og plutselig kan man ikke superkomprimere posen mer. Dessuten er posene svinedyre iforhold til andre uten ventil. Hvor mye er man villig å for å komprimere noen cm3.

Prisene er ikke så avskrekkende, de ligger på linje med andre poser. (200-300 kr)

Korken er veldig enkelt konstruert, og har ingen fiksfakse dibbedutter som lett blir ødelagt. Selvfølgelig er det en risiko for at den på en eller annen måte slutter å fungere, som med alt annet turutstyr. Man får faktisk komprimert ut veldig mye luft i forhold til vanlige poser. Jeg har flere "vanlige" og en exped 20L med kork. Det er ikke tvil om hvilken jeg liker best!!!

Resultatet av kompakt last, viser seg i bærekomforten. En volumiøs sekk med tyngdepunkt langt ute fra ryggen er aldri god å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.