Gå til innhold
Aalstad

Drømmelett sekk på sommeren

Anbefalte innlegg

Jeg mener man kan fjerne nødprovianten. Vet godt hvor kjørt man blir uten mat, men er likevel mer skeptisk til at kombinasjonen ekstra klær/sovepose/liggeunderlag kan bli i kaldeste laget. Soveposen bør etter min mening holde ned til ca O grader (EN-konf), spesielt når en har et liggeunderlag fra Jysk. Min erfaring er at du kan tåle ganske mye kulde og lite mat så lenge en ikke fryser for mye når en sover.

Hvilke klær en har på kroppen avgjør selvfølgelig om ekstraklærene blir for kalde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går jo alltid an å kutte noen gram til på jakka. Men hvor går grensa mot sikkerhet? Jeg har selv Hagløfs Oz, en GTX Paclite jakke på 175g (M). Hetta er ok. Den mangler stramninger på armene. Slitestyrken er helt sikkert elendig. Den er lagd i et ripstopmateriale. Likevel den er den mest pustende GTX-jakke jeg har prøvd. Holder man seg unna krattskogen holder den vel en del turer før sekken sliter stoffet ned.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lista di ser fin ut den, men jeg savner forslag til hva du har på deg Aalstad. Ekstraklær i sekken og soveposes tykkelse er avhengig av hva du har på deg. Det er også stor forskjell på turer der en følger sti og ikke går så langt, og de gangene man er våt, sulten og går til en er helt utslitt (tenker mest på tykkelsen på soveposen din).

Et forslag er å bytte ut fleecegenseren med dungenseren Klattermusen Liv på 290g (væravhengig). Jeg hadde også byttet ut fleecehanskene med et par vindvotter av GTX (vet ikke hvilkene som er lettest på markedet, mine veier 130g), eller tatt dem med i tillegg. Ullvantene til Arcteryx veier 30g, og jeg liker dem bedre (spesielt ved fukt). Jeg ville også hatt med en eller flere vanntette pakkposer. Tatonka Medium på 75g vil ta klær og sovepose greit. En vanntett kartmappe ser jeg også på som viktig for sikkerhet. Ortliebs standard på 70g er fin. Du skriver også at Platypus 1l veier hele 90g, min veier 30 (fantastisk produkt). Som hodelykt vil jeg anbefale Black Diamond Eos på 30g (til telt og kartlesning i "mørket"). Solbriller og krem (f.eks. Novis Vær og Vind på 25g) er også must. Nøkler, penger, DNT-kort, og mobil har de fleste med, og de er greie å ha i en vanntett pakkpose (en standard lommebok og penger blir fort 500g). Også har vi dopapiret da (alle gjør ikke som Monsen).

post-3635-133474517335_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.