Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunposer og fukt


Anbefalte innlegg

Det er mange som har planer om å kjøpe seg dunpose, og mange som har ymse erfaringer med dunposer. Det er en utbredt oppfatning at dunposer ikke tåler så mye fuktig miljø. På min siste lange tur var det veldig fuktig og ikke mulig å tørke posen på 4 dager uten at jeg opplevde noen problem med fukt eller at posen skulle kollapse eller miste isolasjonsevnen.

Er det noen som har erfaring med dunposer som har kollapset i fuktig vær; det være seg kondens eller generell fukt? Det kunne også vært spennende å vite om det er noe forskjell på de forskjellige typer dunpose. Min SirJoseph Looping duger i hvert fall veldig godt. Det eneste jeg har å utsette på den er at det fort blir stygglukt av den - da må jeg levere den til vaskeriet for vask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller ikke at det er noe problem med dunposer og fukt. Jeg har brukt dun i ca 30 år og 2 ganger har posen vært våt men da på grunn av kraftig regn og ryggsekk som ikke holdt tett(posen var ikke forsvarlig pakket det innrømmer jeg)

Men med poser der ytterstoffet er såkallt vanntett/vannresistent/pustende har jeg merket at de lettere blir fuktige av kondens. Det er lettere å "trykke" ut kondensen hvis stoffet ikke er belagt eller har membran.

Varmen og komforten en dunpose har synes jeg er uovertruffen. Det er bare å prøve!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også flere leverandører som kommer med poser som har vanntett ytterstoff. Jeg har fått tak i en pose fra med det, men har ikke fått prøvd den enda. Kanskje i påsken? :)

I dag prioriterte jeg padling:

20080309tur8.jpg

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min dunpose i to vintre og er veldig fornøyd. For et par uker siden sov jeg 3 netter på rad i telt i dunposen og hadde ingen fuktproblemer. Neste helg reiser jeg på tur til Sarek og skal da sove 10 netter i telt, så jeg er spent på hvordan soveposen blir etter 10 dager. Jeg har en dampsperre liggende hjemme i skapet men den har jeg aldri brukt. Det er jo en del ekstra vekt hvis man skal ta den med, og det er sikkert veldig ukomfortabelt.

Jeg tror jeg skal ta med lakenpose for å ha inni dunposen, da kan den ta opp litt fukt. En lakenpose kan lett tørkes i teltet når man fyrer primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Interessante bemerkninger andben kommer med ang. "vanntett" ytterstoff! Men det gjelder vel likegodt dunposer som synetposer? Kommer til å tenke på at noen også har kommentert islag på innsiden av yttertrekket. Dette er vel samme problem. Merk også at alle skallplagg vil slites, og derfor ikke fungere lenger etter en stund. Forhåpentligvis vil det si at de mister "vanntett"egenskapen, og ikke pusteegenskapene!

Ellers anbefaler jeg følgende lenke:

http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000028.pdf

Der har de gjort en skikkelig test av div. soveposer, og konklusjonen ang. fukt og dun er vel verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.