Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett vintersovepose


Gjest Chev.

Anbefalte innlegg

Gjest Chev.

Er på utkikk etter en superlett vintersovepose som bør kunne brukes ned til minus 25 grader C.

Posen skal brukes i telt. Til nå har jeg brukt poser med syntetisk fyll, men kanskje dun kan være aktuelt. Ligger på gode underlag. Er sikker på at jeg hadde valgt dun hvis det ikke var for svakheten overfor fukt. Soveposen må egne seg til lengre turer og tåle godt å bli møkkete og røff behandling (orker ikke dille med utstyret mitt selv om jeg nok burde vært flinkere til det).

Jeg er 185 cm. høy og med vanlig bredde, men har en smule klaustrofobi så jeg liker ikke for trange poser.

Takknemlig for tips. Denne gangen er det kombinasjon av lav vekt og komfort ned til minus 25 som har prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ajungilak Altitude 5-season bør vel dekke dine behov. 2,15 kg. EN komfort ned til -26. Ytterstoff som tåler en støyt. "lillebroren", Altitude Winter fikk best i test på friluftsliv.no. Skal visstnok tåle veldig mye før den kollapser. Men den er dyr som fy: 6800

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Altitude winter. Det er ytterst sjelden jeg ligger i temperaturer under 20 minus, i så fall kler jeg heller litt på meg inni posen. Den har EN komfort ned til -20 og veier 1,9 kg. koster 6000.

Du stiller krav til lav vekt og slitesterkt ytterstoff. Husk at det er kun tre ting som utgjør vekta på en sovepose: ytterstoff, fyll og innerstoff. De letteste posene, har tynt ytter/innerstoff og dun med veldig høy kvalitet (750-900). En pose med slitesterkt stoff, veier derfor noe mer.

Det kan være lurt å velge en pose med et stoff som hindrer fuktgjennomslag inn til dunen.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil ha det lett kan følgende poser være aktuelle:

http://www.upandunder.co.uk/eshop/catalogue/testbs.asp?Manufacturer_ID=447&Activity_ID=27&Description_ID=24

Altså Tundre Pure -20 eller Pure and Dry -20. Jeg har Pure -20 og den veier ca 1225 gram. Blir det kaldere bruker jeg dunjakke over eller inne i posen.

Ved minusgrader puster ikke et ytterstoff av den vanntette sorten, les membran eller coating, noe særlig.

Som vent tidligere: Er posen lett vill ikke den være super slitesterk. Enkelt og greit.

Andre alternativ er Rab Quantum 800, 1300gram.

Hvis det å veie under 2 kg er lett så er jo Marmot Col en bra pose.

Skal man absolutt ha en vanntett pose kommer det noe som kanskje virker i løpet av våren. Crux kommer med dunposer med eVent ytterstoff. www.crux.uk.com

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Tusen takk til Aalstad og andben for konkrete tips! Jeg vet jo at man på dette området, som alltid ellers, ikke kommer utenom kompromissene. :lol:

Nå har jeg fått noen konkrete tips som jeg skal vurdere nærmere sammen med synspunktene fra de andre soveposetrådene her på forumet.

Takk for gode tips og vurderinger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han polske leverandøren som var fremme her tidligere? Ikke sikkert det er så dumt...

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11349

Jeg har ellers selv fått sansen for flere lag med sove poser. Silke innerst, dun i midten og tynn fiber ytterst for de kaldeste nettene. Er ganske kjekt om man på samme turen har stort temperaturspenn. F.eks. på høye fjell eller trekking i høyden der man ofte starter i tropene og ender i "kulden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Jotunheimen, lidt tung (2,7 kg), men den også syntetisk. Jeg husker komfort-temp som -30.

Syntetisk fyld vs. dun, det her jo hver sine fordele.

Men jeg har ligget i den i -25 uden problemer, har ikke frosset i den på noget tidspunkt.

Den har i øvrigt en meget slidstærk "bund" og burde kunne fåes lidt billigere i dag (brugt?).

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Takk også til Kjiver ig Jacob for kommentarer.

Jeg har sett den polske leverandøren. Kanskje er de rimeligere på pris også i tillegg til mye flrksibilitet i produksjonen?

Har fra før brukt Ajungilaq Tyin 5-sesomngers og Isbjørn Jan Mayen (uten glidlås). Varme og robuste soveposer og OK på turer med pulk. Men som flere andre på forumet her er er jeg blitt mer og mer opptatt å redusere vekten slik at man kan ha det levelig også på lange turer med sekk. Det er egentlig en "smal sak" å ha det fint på lange turer i stabilt vintervær (litt bråkjekk her :D ). Men det som jeg syns er mer utfordrende er lengre turer som krysser flere fjellområder og dalene i mellom, særlig hvis dette skjer i vårløsningen med vekselsvis våte og kalde forhold i fjellet og med barmark i dalene mellom, eller senhøst med ustabilt førvintervær.

Jeg ser egentlig dette som en utfordring jeg burde bli flinkere til å håndtere, og det er altså motivasjonen denne gangen for finne en sovepose som kunne passe.

Så langt tror jeg kanskje sovepose fra Western Mountaineering, eller Tundra Pure er mest aktuelt. Er litt redd for at de aktuelle soveposene fra RAB er litt trange?.

Takk for alle tips! :lol:

Følger ellers med på alle lettvekter-trådene her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Har sjekket litt mer og kommet til at kanskje Looping-serien fra Sir Joseph kan være aktuell. Ser jo også at posene fra WM er litt i dyreste laget. Det er bra med turutstyr av høy kvalitet selv om det koster. Men det får jo være grenser? :lol:

Har også lest testene på friluftsliv.no: Utstyrstester (de ulike testene ligger nedover på høyre side), og der får jo både Looping- og Koteka-posene fra Sir Joseph en anbefaling.

Jeg kommer til å sende en e-post til Kårvatn Fjellutstyr for å høre om priser og leveransetider.

Er det noe ytterligere jeg burde tenke på før jeg bestiller Sir Joseph Looping 900? :)

Igjen, takk for alle innspill. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du studert data'ene for Looping?

http://www.sirjoseph.cz/produkty/looping.htm

Jeg har Looping 500, og har brukt den ned godt under minus 25° uten problem. Mulig jeg er varm.. jeg er vel det.. men Looping 900 har ekstremgrense på minus 40,6°. Dette kan kanskje være i overkant? Looping 500 er i en litt annen prisklasse men har en ekstremgrense på minus 23. Dette er på grensen av hva jeg vil kalle en vinterpose - derfor jeg bruker upgrade bag'en over.

Har vasket posen og spensten er like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport raudfjorden som går ned til -25, og er fornøyd med den. blanding av dun og kunstfiber og har en pris på 2100 og en vekt på 2,4. Prisen er veldig vennelig, plassen den tar er lik som en helt vanlig sovepose, og vekten er behagelig. Samt selve posen er behagelig å ligge i. Vil vel anbefale den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.
Jeg har Looping 500, og har brukt den ned godt under minus 25° uten problem. Mulig jeg er varm.. jeg er vel det.. men Looping 900 har ekstremgrense på minus 40,6°. Dette kan kanskje være i overkant? Looping 500 er i en litt annen prisklasse men har en ekstremgrense på minus 23. Dette er på grensen av hva jeg vil kalle en vinterpose - derfor jeg bruker upgrade bag'en over.

Har vasket posen og spensten er like fin.

Takk for det Kjiver. Så raskt på spec'ene hos Sir Joseph. Joda, det er vel mulig at Looping 500 holder, selv om jeg er litt pyse om natta. Skal vurdere det og sjekke litt mer.

Takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen er det kombinasjon av lav vekt og komfort ned til minus 25 som har prioritet.

Dersom du skal ha det komfortabelt ned til 25 minus tror jeg du kan glemme Looping 500. Å se på ekstremgrensene er meningsløst. Jeg tror Looping 1200 med en komforttemperatur på -26 grader vil være et bedre valg for slike temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Dersom du skal ha det komfortabelt ned til 25 minus tror jeg du kan glemme Looping 500. Å se på ekstremgrensene er meningsløst. Jeg tror Looping 1200 med en komforttemperatur på -26 grader vil være et bedre valg for slike temperaturer.

Takk for innspillet :lol: Joda, kan se det. Men av og til må også jeg innse at verden består av kompromisser, og i Norge (hvor jeg er på tur) er det sjeldent mange døgn på rad (nå for tiden) med - 25 C. Så mulig jeg tok litt for hardt i innledningen. Men jeg fryser litt lett om natten så jeg tror også kanskje at Looping 500 er i tynneste laget som vinterpose for meg.

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha det komfortabelt ned til 25 minus tror jeg du kan glemme Looping 500. Å se på ekstremgrensene er meningsløst. Jeg tror Looping 1200 med en komforttemperatur på -26 grader vil være et bedre valg for slike temperaturer.

Sier du det ut i fra egen erfaring eller? Dette er gåsedun av svært god kvalitet. Dette med måling av ekstremtemp har vi vel diskutert før, men en Looping 1200 er laget for å brukes på Everest - noe overkill for norsk vinter synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det ut i fra egen erfaring eller? Dette er gåsedun av svært god kvalitet. Dette med måling av ekstremtemp har vi vel diskutert før, men en Looping 1200 er laget for å brukes på Everest - noe overkill for norsk vinter synes jeg.

Ja, jeg snakker ut fra egen erfaring. Jeg har en Marmot Helium EQ med med nesten de samme spesifikkasjonene som Looping 500(-9 grader). Denne posen har dun av beste kvalitet (850+ quin). Jeg ville ikke drømme om å bruke denne posen i 25 minus. Når jeg nevnte Looping 1200 var det fordi Chev etterlyste en poste som kunne holde han komfortabel ned til -25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Svært viktig:

Du nevner at du vil bruke soveposen på lengre turer hvor det veksler mellom mildt/fuktig klima og kaldt klima.

Dette burde gjøre at du tenker deg vel om før du kjøper dun! Hvis du skal være mer enn en uke på tur om gangen er mitt inntrykk at dun ikke lenger duger, spesielt hvis det er fuktige forhold.

Som konkret forslag vil jeg anbefale Mountain Equipment Moonwalker, enten IV eller V. Du sa du var 185: dobbeltsjekk at du ikke er for lang for standard lengde, da disse posene er svært korte.

Forresten: hvis du må opp i ekstra lang lendge på ME Moonwalker V, så sparer du ikke så mye i vekt sml. med Helsport Raudfjorden, men så er Moonwalker V varmere enn Raudfjorden.

Ett tips jeg kommer på: Velg en medium varm dunpose innerst, og en medium varm syntetpose ytterst. Da kan du spare vekt, samtidig som du kan bruke kun den ene når du er i dalen og det er varmere, og dunens langturproblemer blir antagelig minimalisert. Pass da på at yttertrekket i dunposen (som du da bruker innerst), puster svært bra mer enn det er vanntett. Så får du heller være litt ekstra forsiktig når du ikke bruker syntetposen, eller bruke syntetposen i dalen fremfor dunen. oi: dette løser vel problemet fint: la dunposen ligge når det er varmt og fuktig, så blir den ikke fuktig, og da funker den når du kommer opp på fjellet igjen. Evt. bruk anledingen til å tørke den. Nå bare tenker jeg høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.
Svært viktig:

Du nevner at du vil bruke soveposen på lengre turer hvor det veksler mellom mildt/fuktig klima og kaldt klima.

Dette burde gjøre at du tenker deg vel om før du kjøper dun! Hvis du skal være mer enn en uke på tur om gangen er mitt inntrykk at dun ikke lenger duger, spesielt hvis det er fuktige forhold.

Mange takk for innspillet. Dette er jo nesten det første innlegget i denne tråden som er litt skeptisk til bruk av dun under såpass skiftende forhold. Fint å få med disse synspunktene/rådene.

Ett tips jeg kommer på: Velg en medium varm dunpose innerst, og en medium varm syntetpose ytterst. Da kan du spare vekt, samtidig som du kan bruke kun den ene når du er i dalen og det er varmere, og dunens langturproblemer blir antagelig minimalisert. Pass da på at yttertrekket i dunposen (som du da bruker innerst), puster svært bra mer enn det er vanntett.

Interessant forslag, skal vurdere dette. Men det skal vel noe til at dette ikke blir tyngre enn en enkel pose? Dessuten også kanskje litt mer volum? Ville det likevel blitt enklere å gå for en syntetisk pose på en slik tur, slik jo du selv er inne på ovenfor?

Uansett takk for nyttige innsoill. Skal ta dette med videre i vurderingene. Jeg kan jo også prøve meg litt frem ved å anskaffe en sommerpose i dun og teste ut denne sammen med en syntetisk 3-sesongers jeg allerede har. Skal se litt på dette. Takk for innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Chev.

Hei igjen :)

Er ikke avgjort ennå! Har egentlig lyst på både Katoteka 290 og Looping 900, men syns jo at det blir litt vel mye for soveposer :)

Får se ... kanskje tester jeg ut noe så tradisjonelt som Helsport Spiterstilen (995 gram / 1.700 kr.) som en tresesongers og utsetter valget av vinterposen til høsten kommer :D

.... Men er ikke avgjort ennå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

du gjør nok lurt i å bruke god til på å tenke deg om!

 

Observerer for øvrig at du tenderer mot dun. Det tror jeg i det store og hele er et godt valg! Det viser i hvertfall at du har gutts :wink:.

 

Jeg tillater meg likevel å repetere meg selv: Pass på hvis du skal på lengre turer hvor temperaturen stadig varierer rundt null, og det generelt er fuktig. Du risikerer rett å slett å få isklumper i dunen... Vurder å bruke dampsperrepose i slike tilfeller. Martin skriver noe svært fornuftig i følgende tråd: http://www.fjellforum.no/forums/topic/8869-lakenposertil-bruk-i-dunpose-som-dampsperre/.

 

Men jeg skal ikke overdrive denne risikoen heller. Hvis temperaturen stortsett holder seg enten under eller over null burde det ikke være noe problem.

 

Nå skal jeg ikke repetere meg fler ganger. Igjen lykke til med valget :)

Endret av steingrd
Fikset gammel lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjøpte denne MontBell dun posen: http://www.backcountry.com/store/MTB0043/MontBell-America-Inc-UL-Super-Stretch-Down-%23EXP-Hugger-Sleeping-Bag-20-Degree-Down.html . Har hatt en del netter i den men ikke av de helt kalde. Reklamen sier -29 men det er reklamen. Det jeg virkelig liker er hvordan posen flekser med bevegelsene man gjør, aldri mer låser jeg meg fast i posen. Vekten er også grei, 1,7 kg i den lange modelen som jeg på 190 bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Takk for oppmuntringene :wink:

Neste tur lenger enn en helg blir med kano over Hardangervidda sammen med en kompiss i juli :) Kommer til å ta det med ro, fiske mye og bruke ca 25 dager. Gleder meg veldig! Valget for sommerpose blir ihvertfall tatt innen da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.