Gå til innhold
  • Bli medlem

kombinasjon av liggeunderlag....


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har prøvd eller kan tenke seg om feks Ajungilak, EVA Lux/bamse i kombinasjon med Ridge Rest kan være en ide? Tenker da å få vekten lavest mulig samtidig som komforten skal være bra siden ryggen ikke er helt som den skal... Kombinasjonen skal brukes sommer som vinter. Skulle tro en fikk et bra konsept med tanke på komfor og kuldegjennomgang til under 1 kg? Hvem av liggeunderlagene skal i såfall ligge nederst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de siste årene brukt en kombinasjon av InsulMat luftmadrass og et 10 mm cellfoam underlag. Insulmaten er ca 6 cm og virkelig behagelig. Cellfomen brukes ved bålet, og under Insulmaten om natta ned til ca 0 grader. Den samlede vekta er rundt 1 kg.

Denne kombinasjonen har også utvidet bruksområdet for min 3 sesongers dunsovepose med kort glidelås, i og med at luftmadrassen virker "svalende", slik at posen kan brukes i varmere vær enn med et isolerende underlag. Ved temperatur under 0 grader, når kulden kommer krypende, legges cellfoamen øverst.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hardbarka fjellfant" med kun lyng under og bjørkeris over er ikke helt meg (må vel innrømme at det aldri har vært det heller :D ).

I telt : stort sett 20mm luftliggeunderlag + Z-rest på toppen -> Brukbart mykt, varmt og rimelig sklisikkert.

Det er 5 grunner til at det ble slik:

1) litt kranglete rygg på hardt underlag

2) opplevde at ett luftliggeunderlag punga på en vintertur, hadde ikke backup eller bøtesaker, brr...

3) Z-rest er veldig lett å ta frem ved pauser og tåler hardthendt behandling (glør, barnåler, kvist...)

4) Z-rest kan skjæres til og brukes til gnagsårforbinding og spjelk ved brudd.

5) Ved toppturer fra etablert basecamp er Z-rest lett og praktisk å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av InsulMat luftmadrassene er det du bruker?

Jeg bruker en med bare luft, en eldre modell som jeg kjøpte for en billig penge på Magasinet.no for flere år siden. Har ikke brukt denne kombinasjonen på vinteren.

InulMat finnes også fyllt med et materiale á la Thermarest, slik at isolasjonen blir bedre. Denne, evt kombinert med en tykkere cellfoam egner seg nok bedre om vinteren.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.