Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg, Nallo/Unna


mortwe

Anbefalte innlegg

Jeg skal muligens til USA til høsten og den lave dollarkursen og et generelt lavere prisnivå gjør det fristende å kjøpe friluftsutstyr der borte. Strengt tatt så har jeg ikke behov for et nytt telt ettersom jeg har et relativt nytt Fjellreven Akka 3 pers., men jeg kunne godt tenkt meg et lett telt til sommerbruk. Har sett litt på Nallo 2 og på Unna. Begge er lette, hhv 2,1 og 2,0 kg, men Nallo er litt større. Noen som har erfaringer med disse? Hva ville dere ha valgt?

Med dagens dollarkurs så ville teltene koste hhv. 2715 kr og kr 2460. Betydelig billigere enn her hjemme altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Unna i en årrekke, og er svært fornøyd. Min aktivitet er i hovedsak padling, og da er det kult med et telt som står på egenhånd. Nallo er vel større, men er ikke selvstående. Nå har de kommet med en modell som heter Asoulo som også er selvstående, men i tillegg har et lite fortelt. Denne skal jeg forske på i sommer... Sammen med en Tarp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Nallo 2 i årevis og er meget fornøyd. Har brukt teltet om vinteren med vind opp til liten storm, noe teltet taklet uten problemer. Takhøyde og lufting setter bregrensninger i hvor godt teltet fungerer om vinteren.

Fordeler:

- Relativt god plass. Plass til 2 voksne, og en 40kg hund i forteltet.

- Stødig konstruksjon som tåler vind og vær svært godt

- God lufting i barmarkssesongen (om vinteren fungerer ikke fotluftingen bak)

- God plass, også til utstyr i forteltet

- Super åpning med tre ulike muligheter, gir fantastisk utsikt og er lett å komme inn og ut av (jeg skjønner ikke folk som kjøper GT-utgaven av Nallo)

- Lett

Ulemper:

- At teltet skråner en vei gjør at man bare kan sitte oppreist nær teltåpningen, og det gir bare plass til at en person sitter.

- Man kan bare ligge en vei (en liten helling nedover gjør at man sover dårlig, og "puter" hjelper ikke alltid)

- Duken bak blir ikke helt stram (Se bildet, muligens en feil på mitt telt)

- Teltet krever minst fem plugger for å stå greit, og bør også baruneres opp

Jeg har ikke selv testet Unna, men har brukt Tarra som har en ganske lik størrelse innvendig. Jeg synes personlig at små kuppeltelt blir noe små å komme inn i og ut av, og at de blir litt klaustrofobiske. Jeg bruker Nallo mye alene, da har man meget god plass, både til deg selv og utstyr. Det går fint å fyre i teltet.

post-3635-133474516396_thumb.jpg

post-3635-133474516401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.