Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelige fjellstøvler for en som hobbygåer


danhan2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt meg på et par fjellturer i sommer, blant annet Bukkelægeret og Surtningssui, men jeg har ikke noe å gå i bortsett fra joggesko. Vil gjerne ha tak i et par fjellstøvler. I og med at jeg går ganske lite i fjellet i forhold til mange av dere her inne, vil jeg ikke legge for mye penger i fjellstøvlene. Jeg trenger ikke de aller beste skoene, bare et par som er behagelige og ellers greie nok.

Har dere noen støvler å anbefale i prisklasse max 1500,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dette er veldig vanskelig og svare på, for føtter er veldig forskjellige. Når det gjelder sko, og du ikke har egne erfaringer, så må du lytte til andre. Derfor er det viktig at du oppsøker forretninger som KAN sitt fag, og som har egne erfaringer. Jeg har svært gode erfaringer med Crispi støvler, men det er ikke sikkert at det samme gjelder for deg og dine egne føtter. Derfor er det viktig at du får de riktige rådene mht til støvler, og ikke for mye synsinger. Vær klar for at du kanskje kan tjene mye på og gå litt vekk fra kun pris, og heller se på det som virkelig betyr noe den dagen du står der med blødende gnagsår. Det smerter mer enn noen hundrelapper. Jeg kan anbefale sportnett.no. Crispi Bessseggen omlag 2000 kroner :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke støvler som passer for deg er vanskelig å si noe om. Ingen ting av turutstyr er mer personavhengig enn støvler. At støvlen passer godt på din fot er selvfølgelig viktigst. Noen tips:'

- Pris og kvalitet henger oftest sammen. Kvaliteten på de fleste støvler er god. Det betyr at du kan gå noe ned i pris. Hold deg likevel til produsenter som lager et bredere utvalg av fjellstøvler.

- I de fleste butikker selger de de dyreste og tyngste støvlene til vanlige vandrere. Jeg vil påstå at de fleste går med alt for tunge støvler. Kategorien "fjellstøvler" passer best for de som ønsker et par med lang levetid, støvler som passer til å gå med tyngre sekk, som passer til flere dager i ur, og som er meget vanntette osv. Slike støvler har en stiv såle.

- Har du lett for å tråkke over, eller blir generelt lett sliten i anklene kan kraftige støvler være lurt.

- Goretex i støvlene gjør dem mer vanntette i noen månders bruk, men gjør dem også tettere. Det er absolutt ikke nødvendig, men er vanskelig å unngå.

Alternativene til tyngre fjellstøvler betegnes ofte som markasko eller lette fjellstøvler. Disse støvlene har også et bredere bruksområdet, f.eks. som vinterstøvler. Noen eksempler finner du her:

http://www.oslosportslager.no/subcategory/7783/7783.html

Jeg har selv god erfaring med Asolo Fugitive (som også har vunnet mange priser) og Scarpasko generelt (de passer meg). Om ikke lenge vil utvalget av billigere, men gode støvler, komme til mange sportsbutikker på "salg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det på denne måten. Om du bruker litt mer på støvler enn du kanskje har tenkt får du en bedre tur. Støvlene går ikke i stykker om de ikke brukes mye, så dermed kan de vare i mange år. Stell pent med dem etter hver tur, og oppbevar dem på et fornuftig sted. En fuktig kjeller er for eksempel ikke bra...

Men som agno skrev, støvler er en individuell greie. Noen modeller passer som støpt til noen, mens de er et mareritt for andre. Du må nok gå til en fagmann for hjelp. Kan anbefale både sportsnett og sportslageret.

God tur!

Edit: noen skriveleifer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da må jeg nok legge litt mer penger i dette. Får vel ta meg en tur til Oslo og oppsøke et par butikker som virkelig kan dette. Har noen en beskrivelse av hvor i Oslo anbefalte butikker ligger, og når evnt. salget starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er veldig aktiv fjellvandrer er forsvarets feltstøvel alfa m77 tingen. disse får du for litt under 1000lappen. Jeg ser på meg selv som en meget aktiv fjellvandrer og turgåer og har ennå ikke klart å bli missfornøyd med mine, selv om at det står langt dyrere fjellstøvler i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å sjekke bruktmarkedet. Veldig mange støvler kjøpes i feil størrelse og brukes kun noen få turer. Da kan du får høy kvalitet til lav pris. Sjekk finn.no, turistforeningen.no eller legg ut en annonse her på forumet. Prøv gjerne noen nye sko i butikken først og finn ut hvilket støvler som er aktuelle.

Uansett bør du gå noen kortere turer med skoene før du drar til fjells for å danne et inntrykk av om du trenger å ta forholdsregler for å unngå gnagsår etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du i størrelse? Jeg har en del støvler stående som er til salgs. 1 par i stl 43 ( Scarpa Nepal Pro) og et par 43,5 (La Sportiva Glacier) Selges billig.

Ta kontakt hvis interessert på PM.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anna alternativ er at du ser på Ecco eller Crispi sko eller støvler som tåler tereng, men samtidig er fornuftig til å gå på veg.

Jeg kjøpte meg noen lave eccostøvler her i høst, egentlig for å gå etter veg.

Disse er jeg så fornøyd med, at jeg tror alfasrøvlene får hvile i sommer.

Det finnes heldigvis endel sportsbutikker som har peiling.

Kona kjøpte Crispi, passa foten hennes bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet en del klær på Prima villmark da jeg bodde i Oslo.

Fikk med meg en rekke gode tilbud.

De hadde bl a tilbud (50%) på Varg fjellstøvler i lengre tid.

Jeg angrer meg for at jeg ikke kjøpte dem. Hadde kommet på ca 1200,-

Du kan jo få med deg villmarksmessa i Lillestrøm: 27.-30. Mars.

Ser at Prima Villmark er representert der :?

http://www.prima-villmark.no/

http://www.villmarksmessen.no/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en lett fjellstøvel /markastøvel som arbeidsstøvel og turstøvel i noen år. Skoen er kjøpt på Felleskjøpet, Heter Gronell, har noe dem kaller Sympa-tex, sikkert en billig Gore-tex variant. Den er lett og passer mine bein godt. Slitestyrken er middels, men prisen er svært passelig. Ca. 800-900 kr.

Jeg sliter sko svært fort i jobben og har funnet disse som jeg syns gjør en brukbar jobb. Skoene er italienske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjøpt lowa flere ganger, men de rakner etter max 3 mnd. Er forøvrig gode å gå i. Har også kjøpt mange typer rimelige sko, men syns sålene er tynne og harde. Ikke særlig gode å gå i og vanskelige å impregnere.

Sist kjøpte jeg Berghaus, en halvhøy type. Dameskoen er mørk blå, mens herreskoen antakelig var mørk grønn. Noe slags lær. Ikke så mye sømmer, gummifront, god demping og god støtte men såla blir fort stiv i sterk kulde. Har brukt de mye i all slags terreng og vær, og har vel gått nærmere ti mil på truger med de. Skoene er veldig gode, de beste jeg har hatt av denne typen. Har ikke trukket vann selv om jeg har impregnert de mindre enn alle andre typer sko jeg har hatt. Storfornøyd, jeg. Første gang jeg har kjøpt sko som ikke går i stykker etter noen mnd. Crispiskoene var også gode, men disse var hakket bedre, syns jeg da. Husker ikke prisen, men de lå vel på et medium nivå. Ikke de billigste, men heller ikke de aller dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.