Gå til innhold
  • Bli medlem

Stryken-Sognsvann på ski


svas

Anbefalte innlegg

Hallo,

Hvor lang tid tar denne turen? Er en helt normal og habil skigåer og tenker i utgangspunktet å ta med sekk med sovepose og kokeutstyr så jeg kan overnatte. Feks starte tirsdag ettermiddag og gå til det ikke går mer og etter overnatting fortsette til Sognsvann på onsdagen. Er det en for kort tur for 1,5 dager? Hvordan er føret på denne strekningen, trenger jeg kart og kompass eller holder det med Skiforeningens skilter?

Mvh

svas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver ikke stresse med halvannendags tur her. Ved normale snøforhold, er det en flott skitur du fint kan gå på en dag. Turen blir litt ekstra stas med en overnatting i telt. Skiforeningens løypekart over Nordmarka klarer du deg fint med. Skiforeningen har skiltet veldig bra i hele Nordmarka, så du kan klare deg med skilt. For sikkerhetens og oversiktens skyld, er det alltid ekstra trygghet med kart og kompass. God tur ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå med tursekk altså så lett som mulig kan nok turen bli litt kort.

Hvis du tar med øks, sag, spade og litt god mat for å lage på bål så tror jeg nok att turen er god nok.

I forige uke var føret greit er litt i tvil ved Sognsvann kanskje du skal gå opp til holmenkollen større

sjans for å kunne gå på ski hele veien der.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent tre mil og passe for en dag synes jeg. Tvilsomt føre rundt Oslo selv om det har snødd litt for et par dager siden. Vær forsiktig over vannene, det er sikkert luguber is noen steder.

Kart er lurt fordi det er mange skiløyper og lett og surre litt. Skiltingen er ikke alltid like presis heller. Kompass klarer du deg vel uten tror jeg, men det er jo greit å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryken -sognsvann kan fint gåes på en dag. Tar du en liten rundtur kan du legge inn en overnatting.Sognvann har dårlige forhold nå så hold deg i høyden.

Ellers er jeg enig med panda. kart er et must i nordmarka. Det går mange løyper på kryss og tvers og skilting er heller dårllig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er fine forhold i marka nå, frem til i dag har det alle fall vært tørrsnøføre i de indre og høyere områdene. I størsteparten av området du vil passere er det ca 80 cm snø. Det er imidlertid raskt mindre snø når du kommer ned i lavlandet, helt nede ved sognsvann er det nok ganske snaut. Et problem du muligens vil støte på hvis det blir mildvær er at det kan være mye overvann på Hakkloa, i så fall kan det være greit å ha et kart for å finne ut hvordan dette vannet kan omgås. Bekymrer du deg for at turen skal bli for kort er det mange muligheter til å ta flotte avstikkere i nærheten av løypa Sognsvann - Stryken, hvis du liker å gå litt utenfor løype anbefaler jeg en tur til Oslos høyeste punkt Kirkeberget, som har en fantasitisk utsikt, det samme gjelder også Kikuttoppen, som er noe lettere tilgjengelig da det er merket løype helt til toppen, herfra kan du områdene fra Moss til det sørlige Valdres fra et og samme sted! Sistnevnte topp er dessuten omtalt som en av Norges flotteste skogtopper tindesamleren i Thommesens bok "Kremen av topper", sikkert mange her på forumet som kjenner hans bøker og vil si seg enige i at en omtale her er en svært god referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.