Gå til innhold
LadyA

bål & overnatting

Anbefalte innlegg

Veldig bra radiosugge!

Det nederste bildet ditt er vel en god illustrasjon av det jeg snakker om, nemlig ei avkappet grein som har grodd inn i stammen og som regel løsner ved bearbeiding.

per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager radiosugge men jeg tror du tar feil.

Jeg har bearbeidet mye tømmer hvor en DØD kvist (grein) sitter innkapslet i planken men på grunn av at den er død så vil den ikke gro sammen med treet etter hvert som det vokser. Derfor blir det en løs plugg som løsner i saga eller når en høvler og som regel med et himlandes smell. Hvis greina kappes så nerme stammen som mulig så vil ikke det bli en så stor løsplugg, den vil gro helt inn, og emnet er dermed mere anvendelig, mindre skade mao..

Det er helt sikkert noen der ute som kan fortelle dette bedre enn meg og eventuellt korrigere for feil i min tolkning.

Når det gjelder tørrkvist fra gran og furu som nesten alltid finnes ned mot bakken på de større trærne så har jeg alltid foretrukket disse. Furua er den beste i og med at den er lett å brekke av og "feitest". Kan ikke skjønne at dette er noe en ikke kan gjøre. Av og til finner en jo også mye tørre nedfallsgreiner fra furu som er fin ved. Når jeg tar baret på grana så tar jeg bare en avgreining ytterst på greina for da dør ikke greina og en unngår tørrkvisten som gror inn i stammen. Poenget er altså at greina må ikke dø.

Når det gjelder hva som grunneieren er interessert i så er det i hovedsak tømmeret av gran og furu, og til vedhogst først og fremst bjørk og andre løvtrær. I tillegg noen andre tresorter allt etter hva skogen har å by på.

Ble litt upedagogisk fremstillt dette, men jeg tror det er forståelig nok.

Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skulle liksom være en spøk dette, men skjønner jo at noen kan misforstå litt.

Det er klart at primusen må være med hvis en går sommers tid og når det ellers ikke finnes vegetasjon å ta av i leirområdet.

Det som ligger bak denne notisen min er noen opplevelser jeg har hatt sammen andre ikke fjellvante som har dratt med seg "SEKK" med ved når skogen er full av ditto. Poenget er også at en tar med seg minst mulig i sekken når en skal på overnattingsturer. Da kan det være greit å slippe allskens opptenningsutstyr når naturen er full av det som skal til.

Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes mer enn nok av tørrkvist og greiner for å lage bål. Trær er overhodet ikke nødvendig. Så lenge en tar tørrgreiner og ikke skader treet, så angår dette neppe grunneier. Bruk bålvett selv om det er innenfor lovlig periode. Det kan være utrolig tørt i terrenget selv på vinters tid. Særlig på sørlandskysten.

Husk: det er "juks" å ta med tennveske, papir, og ved når en er på tur i fjellet.

Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.