Gå til innhold
  • Bli medlem

bål & overnatting


LadyA

Anbefalte innlegg

overnatting og båt tenning nå på vinteren?.. er det lov? kan man det overalt eller må det være i stats-skog?

Hva med grunneier? må man spørre dem om lov til å campe å fyre på? (bål) :)

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mer enn nok av tørrkvist og greiner for å lage bål. Trær er overhodet ikke nødvendig. Så lenge en tar tørrgreiner og ikke skader treet, så angår dette neppe grunneier. Bruk bålvett selv om det er innenfor lovlig periode. Det kan være utrolig tørt i terrenget selv på vinters tid. Særlig på sørlandskysten.

Husk: det er "juks" å ta med tennveske, papir, og ved når en er på tur i fjellet.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Husk: det er "juks" å ta med tennveske, papir, og ved når en er på tur i fjellet.

Juks i forhold til hva?

Pleier ikke ta men noen av de ovennevnte elementer, men skjønner allikevell ikke hvordan det er juks? I forehold til hvilke regler og normer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle liksom være en spøk dette, men skjønner jo at noen kan misforstå litt.

Det er klart at primusen må være med hvis en går sommers tid og når det ellers ikke finnes vegetasjon å ta av i leirområdet.

Det som ligger bak denne notisen min er noen opplevelser jeg har hatt sammen andre ikke fjellvante som har dratt med seg "SEKK" med ved når skogen er full av ditto. Poenget er også at en tar med seg minst mulig i sekken når en skal på overnattingsturer. Da kan det være greit å slippe allskens opptenningsutstyr når naturen er full av det som skal til.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle liksom være en spøk dette, men skjønner jo at noen kan misforstå litt.

Det er klart at primusen må være med hvis en går sommers tid og når det ellers ikke finnes vegetasjon å ta av i leirområdet.

Det som ligger bak denne notisen min er noen opplevelser jeg har hatt sammen andre ikke fjellvante som har dratt med seg "SEKK" med ved når skogen er full av ditto. Poenget er også at en tar med seg minst mulig i sekken når en skal på overnattingsturer. Da kan det være greit å slippe allskens opptenningsutstyr når naturen er full av det som skal til.

Per

Første turen jeg hadde med svoger hadde han med 4 sekker med ved, jeg var ny forelsket å turde ikke si noe

etterhvert har vi brukt det vi har funnet i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter siste tur, da jeg ikke klarte å tenne bål like under tregrensen med selv hvit sprit, har jeg tenkt å ha med noen tennbrikker. Alt var jo søkkvått etter flere dagers regn og under 2 meter snø, men kanskje det eller tyri-ved eller noen never hadde gjort tingen. Ellers google det, masse nyttig - alt fra sanking av dvergbjørk, opptennings-midler osv. Våt bjørk midt i vinteren tenner ighværtfall ikke! Selv med tørre grankvister i tillegg..sanking er ikke lovlig men allmennsloven sier visst noe annet- så lenge grunneieren kunne ikke rimelig hatt bruk for det så er det greit...

Cookie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har gådd mye på fjellet og har alltid klart å få bål.

Er stadig plasser å lete.

Tørt ved og annet kan en finne inni tetteste skogen, under steiner, berghyller og andre hulrom.

Klyv neveren hvis den er våt, ofte er den ikke våt tvers igjennom.

"tørre" stokker og vedstykker kan klyves og smi fliser av til bål.

Bare en leter så finner man, kan ta tid av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med SRX, når jeg går tur har jeg alltid fått til et bål. Men jeg slet litt en gang det hadde vært tåkedis rundt null i flere dager, og allt var dekket av et centimeter-tykt islag.

Et tips for å skille tørr ved fra fuktig om vinteren. Brekk eller sag over en gren, og kjenn etter med tørre lepper på bruddflaten. Føles den iskald er veden rå, er den ikke det er veden tørr. Når du prøver deg fram så skjønner du ut hva jeg mener.

Selv om jeg for meg selv kan sette min ære i å ikke bruke hjelpemidler, så gjør jeg ikke det når jeg har med andre, særlig unger. Bedre å få fyr og bålkos i en fei med tennbriketter enn at far skal bevise at han er Rambo og klarer seg på en fyrstikk uten noe annet enn sanket ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overnatting og båt tenning nå på vinteren?.. er det lov?

Om du skal brenne båter må disse være av ubehandlet treverk, sommer som vinter.

Lakkerte og oljede trebåter, plastbåter og glassfiberbåter må deponeres på et godkjent gjenvinningsanlegg. 8)

Foreslår at du heller finner noenlunde tørt treverk i skogen; en båt blir fort tung i snøen. Bare et lite tips.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal brenne båter må disse være av ubehandlet treverk, sommer som vinter.

Lakkerte og oljede trebåter, plastbåter og glassfiberbåter må deponeres på et godkjent gjenvinningsanlegg. 8)

Foreslår at du heller finner noenlunde tørt treverk i skogen; en båt blir fort tung i snøen. Bare et lite tips.. :D

HEHEHEHE :P

pleier alltid å tenne båt på skogstur jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at følgende regler gjelder:

Når du skjærer av granbar, kvister så la min 10 cm stå igjen på stammen. Dette for at det ikke skal blir sorte kvister i treet når det brukes til panel eller lignende.

Alt av tørrbusker/skadde trær er lov og ta.

Andre busker kan også tas hvis f.eks de står fornærme hverandre.

Det er lov og rydde litt rundt på plasser som blir brukt til telting - slik at de ikke gror igjen.

Det beste er og ta med en stor nok sag slik at du kan velge fritt hvem tre du ønsker. Tursager er bare for sommerturer der hvor det ikke har vært mye folk. En god sag er 30" Bacho. En god kløveøks er også fint Fiskars 1400 anbefales.

Tur uten bål = bare trimm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at følgende regler gjelder:

Når du skjærer av granbar, kvister så la min 10 cm stå igjen på stammen. Dette for at det ikke skal blir sorte kvister i treet når det brukes til panel eller lignende.

Alt av tørrbusker/skadde trær er lov og ta.

Andre busker kan også tas hvis f.eks de står fornærme hverandre.

Det er lov og rydde litt rundt på plasser som blir brukt til telting - slik at de ikke gror igjen.

Det beste er og ta med en stor nok sag slik at du kan velge fritt hvem tre du ønsker. Tursager er bare for sommerturer der hvor det ikke har vært mye folk. En god sag er 30" Bacho. En god kløveøks er også fint Fiskars 1400 anbefales.

Tur uten bål = bare trimm!

Der tror jeg du strøk til eksamen!

Hvor mye kvist som skal stå igjen vet jeg ikke, så der kan jeg ikke stryke deg.

Tørre og skadde trær kan du ikke ta.

Det er ikke din jobb å avgjøre om to trær står for nærme hverandre, så der har du også feil.

Om du har lov til å rydde teltplass? Tja, det spørs nok på hva du mener med å rydde...

Til slutt: Stor sag? Har du tenkt å hugge ned trær som er store nok for en hel vinter, eller holder det om du har ved til et bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er og ta med en stor nok sag slik at du kan velge fritt hvem tre du ønsker. Tursager er bare for sommerturer der hvor det ikke har vært mye folk. En god sag er 30" Bacho. En god kløveøks er også fint Fiskars 1400 anbefales.

Vi er på turer og brenner bål flere ganger i uka hele året. Vi bruker bare tursag, og det fungerer helt utmerket.

Trær på opp til 20 cm i diameter går greit.

T.o.m. sønnen min på 10 år boltrer seg med en tursag sommer og vinter :wink:

De er små og kjekke å ta med seg på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du strøk til eksamen!

Hvor mye kvist som skal stå igjen vet jeg ikke, så der kan jeg ikke stryke deg.

Tørre og skadde trær kan du ikke ta.

Det er ikke din jobb å avgjøre om to trær står for nærme hverandre, så der har du også feil.

Om du har lov til å rydde teltplass? Tja, det spørs nok på hva du mener med å rydde...

Til slutt: Stor sag? Har du tenkt å hugge ned trær som er store nok for en hel vinter, eller holder det om du har ved til et bål?

Du verden så strenge "vi" var da :wink:

Hva er det egentlig du mener man har lov å brenne? Fingrene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! (+ et og annet liggeunderlag... :) )

Man har vel ikke lov til å brenne noe som skogeieren kanskje, muligens vil ha selv?

Ja da er det i tilfelle ikke vits å diskutere hva slags sag man trenger ha med.

Bare å fylle sekken med ferdig kappet ved :wink:

Jeg går for å ta ned tørre trær og kvister.

Det er penere når vi drar, og grunneieren kommer neppe til å savne dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager radiosugge men jeg tror du tar feil.

Jeg har bearbeidet mye tømmer hvor en DØD kvist (grein) sitter innkapslet i planken men på grunn av at den er død så vil den ikke gro sammen med treet etter hvert som det vokser. Derfor blir det en løs plugg som løsner i saga eller når en høvler og som regel med et himlandes smell. Hvis greina kappes så nerme stammen som mulig så vil ikke det bli en så stor løsplugg, den vil gro helt inn, og emnet er dermed mere anvendelig, mindre skade mao..

Det er helt sikkert noen der ute som kan fortelle dette bedre enn meg og eventuellt korrigere for feil i min tolkning.

Når det gjelder tørrkvist fra gran og furu som nesten alltid finnes ned mot bakken på de større trærne så har jeg alltid foretrukket disse. Furua er den beste i og med at den er lett å brekke av og "feitest". Kan ikke skjønne at dette er noe en ikke kan gjøre. Av og til finner en jo også mye tørre nedfallsgreiner fra furu som er fin ved. Når jeg tar baret på grana så tar jeg bare en avgreining ytterst på greina for da dør ikke greina og en unngår tørrkvisten som gror inn i stammen. Poenget er altså at greina må ikke dø.

Når det gjelder hva som grunneieren er interessert i så er det i hovedsak tømmeret av gran og furu, og til vedhogst først og fremst bjørk og andre løvtrær. I tillegg noen andre tresorter allt etter hva skogen har å by på.

Ble litt upedagogisk fremstillt dette, men jeg tror det er forståelig nok.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og funnet ut at jeg har nok lært litt feil. (Har lært dette av en gammel skogskar - trolig for gammel!

http://www.skogkurs.no/Resyme/1/res1.html

Grønnkvisting

Kvisting bør utføres når diameter i brysthøyde er ca 7-10 cm. Etter kvisting skal minst 50 % av stammen ha grønn krone. Når diameteren er 7 - 10 cm, og trehøyden bare er 8 meter eller lavere, må den første kvistingen stoppe før 4 meter. Kvisting opp til 4 meter vil gi god lønnsomhet, men ofte vil det lønne seg å kviste opp til 5 meter eller mer ved andre kvisting.

Grønnkvisting bør utføres på ettervinteren og våren og avsluttes når sevjen begynner å gå. Furu og eik kan i regelen tåle grønnkvisting hele året, men dersom grove greiner skjæres av om høsten og det lages barkflenger, kan det bli råte og misfarging i sårene.

Bruk sag eller saks, aldri øks ol.

Sett aldri igjen kviststumper. Greina skal sages eller klippes av så nær greinkragen som mulig, uten å skade kragen.

Lag ikke sår i treets bark, bast eller ved.

Grønnkvisting bør utføres før greina er 20 - 25 mm tykk.

Tørrkvisting

Tørrkvisting kan utføres hele året, på alle treslag, uten risiko for at dette forårsaker sårråte. Forutsetningen er at det brukes sag eller kvistesaks. Tørrkvisten kan bare slås av dersom det kan gjøres med hendene uten redskap, stokker ol.

Hvor lenge tørrkvisten sitter er avhengig av treslag og kvisttykkelse. Tørrkvisten sitter lengst på gran, furu, eik og bøk og råtner raskere på bjørk, osp og or.

Det er ikke påvist at det er forskjeller i tørrkvistens holdbarhet mellom tørre og fuktige strøk, eller av at bestandet er plantet eller er en naturlig foryngelse.

SAGSNITT.gif

Slik skal greina skjæres for at såret skal bli minst mulig, overvoksningen gå raskt og risikoen for råte reduseres.

kvistet1.jpg

Kvistet gran ved riktig diameter.

kvistet2.jpg

Kvistet furu ved for stor diameter%7Boption%7D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.