Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsliste..


LadyA

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til utstyrsliste for turer.. vi er heelt ny på dette og skal begynne å gå turer til våren..

Hva trenger man til en overnattingstur?

*1 natt.. i skogen /på fjellet..

**2 netter i skogen / på fjellet..

noen råd & tips motas med STOR takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i denne fasen mange feiler.

For dårlig utstyr, ikke kunnskap nok etc. etc. gjør at mange som forsøker seg på vinter-tur får en svært ubehaglig opplevelse. I mange tilfeller blir det med det ene forsøket...

Jeg vil fremheve 3 ting:

1) ha god nok sovepose

2) ha gode nok liggeunderlag. JA, det er i flertall !

Uten disse 2 punktene på plass blir turen svært ubehaglig. Dette kan man til en viss grad sikre seg ved å følge nøye med på punkt 3

3) Ha en god primus, og lær den så godt at du tør bruke den inne i teltet ! Blir det for ille så vær våken og fyr natta igjennom... Dessuten får man anleding til å tørke ting...

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å fraråde deg å dra på tur. Når man først gjør tingene riktig så er ingenting så bra som å sitte trygt og varmt i teltet på høyfjellet når kuling, snø og kuldegrader hyler på utsiden.

Nydelig å tenke på at hvis man gjør en eneste feil så er konsekvensene at man faktisk kan dø !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å fraråde deg å dra på tur. Når man først gjør tingene riktig så er ingenting så bra som å sitte trygt og varmt i teltet på høyfjellet når kuling, snø og kuldegrader hyler på utsiden.

Nydelig å tenke på at hvis man gjør en eneste feil så er konsekvensene at man faktisk kan dø !

Hehe.. neida.. du gjorde ikke det.. men vi driver å handler inn utstyr nå.. så har vi ikkeno av det vi trenger enda.. og det tar sin tid å kjøpe inn 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det et par ting som er viktigere å legge litt ekstra vekt på (Og spandere noen ekstra kroner på) når man skal handle inn turutstyr. Det er sekk som er god å bære, og sko som er gode å gå i. En vond sekk kan gjøre en tur ganske ubehagelig, det samme kan vonde sko gjøre. Hvis sekken sitter godt, og skoene er behagelige, kan jeg være rimelig våt og sliten før jeg trekker inn årene:)

Husk å lufte beina ofte. På pausene tar jeg alltid av meg på beina, knar dem, og lar de puste litt. Jeg er tross alt ganske avhengig av at føttene fungerer midt på fjellet.

Det er også viktig å ha varm nok sovepose/underlag, og et telt som tåler de værforholdene man utsetter seg for.

Hvis man skal kjøpe kun det beste/dyreste (selv om disse to ikke alltid henger sammen) på markedet, blir fort sekken med innhold ganske dyr. Det er kanskje smart å spare inn litt penger på klær, sokker, lue, hodelykt, kjele osv. Det kan man jo alltids oppgradere litt og litt senere, hvis man føler behov for det.

God tur!!!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir VELDIG dyrt 8) så vi tenkte først å kjøpe gode sko, selv om vi ikke skal gå sååå mye..

(har mest tenkt å ta noen helgeturer og dagsturer)

så tenkte vi litt på telt, men vi har noe familietelt som sikkert holder i starten.. (ikke på fjellet da, bare i skogen)

så kanskje noen gode soveposer & liggeunderlag etterhvert..

Blir vel litt småhandling i tillegg hvis man kommer over noe bra..

Tenkte vi skulle kjøpe med oss et spritkjøkken vi da.. bare så vi hadde noe kokekar og slik..

26-491_l.jpg

-Stormkjøkken, 9 deler

Av aluminium. Vekt: kun 0,9 kg. 2 kasseroller, kaffekjele, stekepanne, vindskjerm, brenner (regulerbar med skrulokk), håndtak og bærerem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aalstad har et godt poeng her. Kjøp skikkelig sekk, sko, sovepose og telt med en gang.

Det ender gjerne med at man kjøper seg skikkelig utstyr uansett, og da sitter man fort med dobbelt av alt.

Sokker, luer, snøspader, lykter og andre typer accessories etc. er greie å oppgradere / anskaffe etterhvert.

Dessuten er det ikke så farlig om man har det litt jævli når man vet at det er varmt i soveposen uansett ...

Du får bare gi lyd om du trenger tips om konkret utstyr !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi prøver på det, men det vi har fra før får duge inntil vi får råd til nytt. :)

men ny sekk hadde vært greit å hatt på tur snart da.. men som sakt så skal vi ikke ha med oss så mye og planen til høsten er å kjøpe pulk til hundene så vi trenger den kun til sommer halvåret ++..

-vil ikke bruke såå altformye på sekk, siden det ikke kommer til å bli lange turer vi skal ut på heller.

Noen som har noen tips på bra sekk?

Det hovedtingene (større ting) vi må ha med på helgetur er ihvertfall :

*sovepose

*liggeunderlag

*stormkjøkken

*regnjakke

*telt

hmm.. men det tar vel ikke såå stor plass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaltfor liten til overnattingstur! Du bør ha minst 65 liter! På vanlige helgeturer kan jeg fort fylle opp min 85L Osprey Aether uten at jeg verken pakker tungt eller unødvendig - og det gjelder også på sommeren. Spesielt hvis du skal ha med telt så vil du fort slite. Jeg har vært på telttur med en sekk på 40l, men det lot seg kun gjøre fordi det var snakk om veldig dyrt ultralett utstyr midt på sommeren når det var varmt nok til at jeg ikke trengte ekstra klær. Som hytte-til-hytte-sekk vil den kanskje duge, men det er ikke rare greiene du får med deg i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Virker ikke som du, som meg, vil bære unødvendig tungt og heller kunne "surre uhindret" rundt i naturen :) Jeg gikk for Osprey fordi de skal ha god komfort samtidig som de ikke er så dyre sammenlignet med f.eks Arcteryx. Osprey Ariel

( http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=752 ) koster 2198,- og har thermofit-belte som gjør at den passer deg som et skudd, og mange instillingsmuligheter for å finne rett posisjon og komfort. Dette er ikke en sekk for bører som kryper over 20kg skulle jeg tro. Jeg har Eather (herreutgave av samme sekk) og har fått høre at den funker supert opp til 25kg. Ariel og Aether er ganske så lette tursekker selv om de ikke er "ultralight".

Jeg kan desverre ikke uttale meg om andre tursekker i dette segmentet, men jeg brukte mye tid på å lete rundt på nettet og snakke med folk, og kom til slutt fram til at Aether var den som passet mitt kompromiss best: komfortabel, lett men allikevel robust og stor nok til å ikke bli et problem på "ordentlige" turer. Jeg liker å være forberedt på alt, men ikke å drasse rundt på så mange kilo at jeg mister rekkevidde eller ikke gidder å gå. Derfor har jeg valg utstyr som er litt lettere, men fremdeles solid og ikke så lett at det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra utstyr er best, men om man er helt grønn på det med tur og natur vet jeg ikke om det er så smart med utstyr i superklassen. Det tar litt tid med prøving og feiling før man vet hva man har bruk for.

For turer i sommerhalvåret fungerer nesten alt, legg bare ikke ut på manndomsprøven første gang! Støvler er det eneste jeg synes man skal legge mye penger på. Viktig for bena, og om man ikke drar på mer enn den ene turen har man allikevel alltid bruk for bra støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil anbefale er å ta det du har når du/dere drar ut på første tur.

Ikke dra så langt, men kun for å prøve det dere har.

Lag deretter en liste over ting du savner/trenger å bytte ut.

Det har jeg gjort og jeg bytter stadig til noe nytt ekstra når jeg drar på tur. Listen over praktiske nye ting blir stadig lenger.........

Enig i det som er sagt her mtp at du trenger en viss basispakke, men det trenger ikke vær utstyr til flerfoldige tusen kroner.

Her må man stikke fingeren litt i jorda og tenke på hvilke ambisjoner man har med sin utøvelse av friluftslivets gleder.

Jeg er ingen ekstrem utøver, men liker å kose meg ute på alt fra ukes turer til et par timer.

Så mitt utstyr er satt sammen av noe dyrt og noe billig, rett og slett ting som fungerer for meg.

Det er vel det som er viktig - Prøver å ikke falle helt inn i utstyrsfrek kategorien, men ser at det er lett og kanskje nødvendig dersom man er nok ute :)

Uansett; ha noen flotte turer og kos dere ute 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til det som blir sagt her 8) Jeg har noe dyrt, noe billig (men ingenting overfløding, og ingenting tungt :) ) men det er ting som passer meg på en måte som gjør at jeg ubekymret legger av gårde for en dag eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg på de som kom før meg; kjøp skikkelige sko! Disse kan man også få mye glede av med å gå korte dagsturer etter jobb (gjerne et par ganger i uka derosom man har tid, og det finns terreng i nærheten). Viktig å ha trent litt balanseog styrket ankler før man legger ut på 2-3 dagerstur (dersom man er helt fersk i gamet)... Kan anbefale Crispi Nevada eller Scarpa Ladakh (avhengig av hva slags fot man har).

Vil anbefale å kjøpe en liten og lett gassbrenner til sommer/høstbruk. Disse veier tilnærmet ingen ting, og når man kjøper skikkelig vinterutstyr senere (multifuel, bensin), kan den fremdeles brukes på senere og kortere sommerturer istedenfor å drasse rundt på det tunge multifuelsettet. Tror MSR pocketrocket vil fungere bra.

Denne får man bl.a. på sportsnett til 500.-

msr_pocketrocket_isopro.jpg

Er man par på tur (eller forholdsvis gode venner) kan man fint dele èn kjele med mat. Da behøver man ikke kjøpe noe dyrt kokesett initielt. Kjøp gjerne en kjele på 1-2 liter, så får man gassboksen + brenneren nedi kjelen.

Er man to stykker klarer man seg fint med sekker på rundt 60ltr for en helgetur i telt. Selv går jeg og kjæresten med sekker på 45 ltr for turer med telt, men det innebærer en del lett, og desverre dyrt, utstyr... Prøv dog gjerne å komme under 10-12 kg hver.

Uansett, lykke til - og kos dere glugg ihjel! :)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Osprey Luna 70L (Damesekk)? Sportsnett.no for 1645. Halv pris.

Evt Arcteryx Bora 62 L (også damesekk) på oslosportslager til "superpris": 2000,-

Begge kjente og gode merker på tilbud. Kan jo være verdt en titt?

Exped sirius extreme 2-mannstelt er også på tilbud (oslosportslager) til 3000. Det er nok et telt med god nok kvalitet til å bruke på høyfjellet.

Jeg har exped orion extreme som har samme duk, barduner og stenger, men en litt annen konstruksjon. Det tåler snøstorm.

Du kan jo sende en melding til "Zabel" som nylig kjøpte Exped Andromeda Extreme som jo er det samme teltet, men med større fortelt. Kanskje han har noen erfaringer å dele?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år har vi med oss noen nye på tur (2 til 3 dager), vi sier da att de skal bruke det de har av utstyr

det har i løpet av 20 år alderi blitt problemer.

Det sprit kjøkkenet som du har sett på kan fint brukes ned til -5`c , ett kjempe fin begynner sett.

På fjellet kan man bruke "sommer" telt hvis man går fra hytte til hytte og slår opp teltet i nærheten av

hyttten slik att man kan søke ly hvis nødvendig.

Man trenger ikke det dyreste utstyret til å begynne med, finn ut om dere trives med friluftslivet

og kjøp etterhvert.

Min erfaring er att det dyreste utstyret holder fra 3 -5 år så må det bytttes ut, det holder ikke så

mye lenger selv om det koster mange tusen kroner ( hvis det blir brukt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.