Gå til innhold
  • Bli medlem

Mot Forsvarets bygging av trasseer midt i Renaelva


t-nielsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Støttes ikke på generelt grunnlag.

Nå kjenner jeg ikke denne saken, men du nevner basseng - Trening i evt. basseng blir ikke like realistisk som i en elv.

Alle kaster vi tonnevis med søppel, men INGEN vil ha søppelfylling i sitt område. :-D

På samme måte registrerer jeg at protester mot Forsvarets inngrep ofte har størst oppslutning i nære lokalmiljø. Ser at du har fått signup fra et spredt geografisk område, men jeg vil fortsatt ikke støtte dette oppropet

Vi må ha et kompetent Forsvar for å bevare råderetten over dette vakre landet vårt, og da må vi ofre noe, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha et kompetent Forsvar for å bevare råderetten over dette vakre landet vårt, og da må vi ofre noe, dessverre.

Hæ? Med dagens forsvar, så ville vi vel kanskje klart å holde igjen i 10-15 minutter om en stormakt bestemte seg for å angripe.

Og, forsvaret har vel ikke på generelt grunnlag vist seg som veldig kompetente, har de?

Hva med å bevare den vakre naturen vår som den er i stedet for å ødelegge som de gjør i Rena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes ikke på generelt grunnlag.

Nå kjenner jeg ikke denne saken, men du nevner basseng - Trening i evt. basseng blir ikke like realistisk som i en elv.

Alle kaster vi tonnevis med søppel, men INGEN vil ha søppelfylling i sitt område. :)

På samme måte registrerer jeg at protester mot Forsvarets inngrep ofte har størst oppslutning i nære lokalmiljø. Ser at du har fått signup fra et spredt geografisk område, men jeg vil fortsatt ikke støtte dette oppropet

Vi må ha et kompetent Forsvar for å bevare råderetten over dette vakre landet vårt, og da må vi ofre noe, dessverre.

Hei Lagfører!

Dette er ikke en protest mot Forsvaret generelt, eller en protest mot at forsvaret skal få trene. Jeg er også for et effektivt og godt Forsvar i Norge, men enkelte ganger må vi la naturen komme foran potensielt gode treningsmetoder. Hvis ikke lokalmiljøet og brukerne av utsatt naturområde sier i fra, hvem skal gjøre det da..?

Av de samme grunner til at jagerflygere ikke kan bombe ekte flyplasser her i landet, bør vadetrening med panservogner og amfibiebiler foregå på plasser som ikke volder stor ødeleggelse for natur og nærmiljø. Jeg har selv vært i kavaleriet på Setermoen, og kan ikke se at trening i basseng eller kunstige kanaler skal være et dårlig treningsalternativ.

Jagerflyveren må trene på slike angrep av flyplasser i flysimulatoren, og vognkomandør/vognfører kan trene på "vading" i basseng/kanaler eller deler av elver som ikke har så stor sårbarhet. Årsaken til protesten i Rena, er at Vadetrasseéne skal legges midt i det viktigste gyteområdet for fisken i en av Østlandets viktigste og mest sårbare elver.

Da Rena leier ble etablert, ble det gitt lovnader til daværende Ordfører om at Renaelva skulle forbli urørt. Dette er ikke overholdt, og er således et brudd på den tilliten lokalbefolkningen og kommunen ga Forsvaret for at de skulle få etablere seg med leir, treningsområder, skytefelt etc..

JA til Forsvaret på Rena, men NEI til ødeleggelse av Renaelva!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det mange "ett innleggs-postere" her, men dere (? no phun intended) holder en saklig tone, så det skal jeg også forsøke å gjøre.

Hæ? Med dagens forsvar, så ville vi vel kanskje klart å holde igjen i 10-15 minutter om en stormakt bestemte seg for å angripe.

Og, forsvaret har vel ikke på generelt grunnlag vist seg som veldig kompetente, har de?

En smule satt på spissen kanskje, men jeg må dessverre si meg langt på vei enig.

Og nettopp derfor er det viktig at vi ikke innskrenker mulighetene til de få troppene vi har igjen.

Det er mye "delvis" kompetanse rundt i Forsvaret ja, men mange av soldatene som trenes i Rena og omegn er faktisk blandt de mest kompetente i verden. Det er ingen overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke lokalmiljøet og brukerne av utsatt naturområde sier i fra, hvem skal gjøre det da..?

Av de samme grunner til at jagerflygere ikke kan bombe ekte flyplasser her i landet, bør vadetrening med panservogner og amfibiebiler foregå på plasser som ikke volder stor ødeleggelse for natur og nærmiljø.

Hei,

Jeg har overhodet ikke noe imot at folk engasjerer seg og protesterer, det er nødvendig i et demokrati.

Mitt innlegg var på samme måte for å vise mitt syn i 'saken'.

I mine øyne blir ikke bombing av flyplasser og kjøring i elv (selv om det finnes utsatt fiskebestand der) en helt relevant sammenligning.

Har aldri vært på Setermoen, men tviler ikke på at dere hadde meget gode anlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Støttes ikke på generelt grunnlag.

Nå kjenner jeg ikke denne saken, men du nevner basseng - Trening i evt. basseng blir ikke like realistisk som i en elv.

Alle kaster vi tonnevis med søppel, men INGEN vil ha søppelfylling i sitt område. :)

På samme måte registrerer jeg at protester mot Forsvarets inngrep ofte har størst oppslutning i nære lokalmiljø. Ser at du har fått signup fra et spredt geografisk område, men jeg vil fortsatt ikke støtte dette oppropet

Vi må ha et kompetent Forsvar for å bevare råderetten over dette vakre landet vårt, og da må vi ofre noe, dessverre.

+1

Støttes absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også støttet oppropet. Ser selvsagt behovet for at forsvaret skal trene, men hvis de må være akkurat her, må det gå an å ta visse hensyn.

Eller kanskje treninga kan legges utenfor landets grenser? SV (som vanligvis ikke har stor troverdighet i forsvarspolitiske saker) foreslår jo å samordne forsvaret i Norge, Sverige, Finland slik at hvert land er hovedansvarlig for hver sin våpengren. Dersom dette organiseres og avtalefestes på en fornuftig måte, kan blind høne ha funnet et korn og forslaget ha flere positive elementer.

Men det er klart - dette forutsetter sannsynligvis at Norge følger sine nordiske naboer inn i EU. Akkurat det tror jeg neppe har vært noen ønsket bi-effekt fra SVs side - eller er aversjonen mot og frykten for å bidra til utviklingen av et europeisk fellesskap i ferd meg å svekkes, etterhvert som partiets museumsvoktere får mindre å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.