Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil - noen som har prøvd den?


gremlin

Anbefalte innlegg

Tilbrakte litt ventetid på ei sportsforetning idag, og ble stående å fikle med en "jetboil" - selger lovpriste selvfølgelig produktet, og det var like før jeg hang på kroken!!

Interesant produkt, men nå vel hjemme kom jeg til å tenke på att dette systemet hadde bittesmå gassbokser... er det mulig å benytte vanlige primusbokser, eller er man nødt til å ha de originale jetboil boksene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en forleden dag. Jetboil lager egne små gassbokser som passer oppi kjelen sammen med brenneren, men det er mulig å bruke vanlige bokser også. Jeg kjøpte den fordi den er kompakt, lett, rask og bruker lite gass. 0,58 kg med kjele, brenner og gass er ikke dårlig. Pga god varmeveksling mellom brenner og kjele (såkalt "fluxring" under kjelen) utnyttes mer av gassens varme, og man kan ta med mindre gass på tur. (En liten boks skal etter jetboils egne utsagn holde til å koke opp 12 liter vann - har ikke testet dette)

Ulempen er at flammen har dårlig spredning, så hvis du vil bruke brenneren på f.eks. en stekeplate, blir det veldig varmt i midten. Kjelen som følger med er heller ikke veldig stor (0,5 liter om gangen), så å bruke denne til å varme vann til mange mennesker kan bli litt tungvindt.

Men det går ann å kjøpe en stor kjele hvis dette er aktuelt. Den er forholdsvis dyr for å være brenner, men så får du jo med kjele også.

Jeg kommer til å bruke min jetboil hovedsaklig på vår/sommer/høstturer hvor vi er to eller solo. Kort sagt er det et veldig bra produkt mtp volum, vekt og hurtighet. Så hvis du veier pro's tyngre enn con's - løp og kjøp! Hvis du ofte har med steikeplate ut i skogen, og freser i gang gourmetmåltider på denne er kanskje noe annet bedre.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Da stemmer mine antagelser, det var i første rekke dette med gassboksene for forvirret meg! Tror neppe jeg kan få tak i originale jetboil bokser hvor som helst her ute på landsbygda..... men kan jo hamstre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JetBoil er et kjempeinteressant produkt.

Min meget turinteresserte far på 66 år, fikk en slik av oss i

gave for et år siden.

Han har brukt Trangia med gass i en del år, og ble kjempefornøyd

etter første testtur med Jetboil.

Varmeveksleren som gir høy utnyttelse av gassen, samt den isolerte

koppen, er kjempesmart, spesielt for brukere som stort sett bruker

Real og "rett i kroppen" på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har hatt en Jetboil litt over ett år, som han har tatt med på en del turer vi har hatt.

Den er veldig kompakt og tar liten plass i sekken. Den koker vannet rimelig kjapt (3-5 min) og er ypperlig til dagsturbruk.

Tror gassboksene holder en del kok :)

Han ble litt plaget med tenneren i sommer, men tror den ble i orden etter litt justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker og jetboil, og det er til koking av vann for havregrøt og real turmat. Har også smeltet snø med den, og det går fint når man har stor gassboks. Anbefaler wok-panne (sånn rund), for da kan man koke vann til ris, ha risen i koppen og la den trekke, mens man wokker resten av maten. Pannen gir også helt fin varme, det som skal stekes mest ligger nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, Jetboilen er en sikker turkammerat når jeg skal på kortere turer alene eller med en venn.

Har hatt den over 2 år nå, og bruker den flittig.

Den brukes til koking av vann til turmat, kakao og supper. Den er gjerrig på gassen, noe som gjør den egnet på lengre turer også.

Det geniale formatet gjør at jeg foretrekker den framfor Dragonflyen med mindre jeg skal svinge steikepanna.

Men jeg har gått over til vanlige gassbokser da de originale er små og dyre i forhold.

En stor beholdet gjør brenneren litt stødigere også.

Her er et bilde av alt som passer oppi kokekoppen.

Fyrstikkeska er med for å gi en pekepinn på størrelsen til utstyret.

Jetboil%20%282%29~0.jpg

Alt sammen oppi, og så på med gummilokket.

Hendig som bare det.

Kan trygt anbefal denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.