Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbjørn Jan Mayen kontra Ajungilak Tyin 5-sesong


vidaroslo

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette har vært diskutert på forumet tidligere, men jeg vurderer å kjøpe Isbjørn Jan Mayen eller Ajungilak 5 season sovepose. Er det noen som har erfaringer eller synspunkter ?

Lurer også på om noen har sett Isbjørn Jan Mayen i forretninger i Oslo?

Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Jan Mayen.

-stor(volum)

++vaaaaarm

-dårlig fungerende kompresjonstrekk

+"anti-skli" på undersiden

+generellt en stor pose, god plass

Brukes bare på turer hvor det er kort vei å gå, er som sagt en stor/tung pose å drasse på.

Tok vel 4 dager før jeg hentet den på posten (og fikk med en fashy penn :) ).

Anbefales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som foreløpig har bidratt:-)

Dette svaret (se under) fikk jeg fra produsenten vedrørende spørsmål om frakt og hvor jeg eventuelt kan kjøpe soveposen....Er fremdedeles usikker, erfaringer og synspunkter er fremdeles ønsket...

Mail fra produsenten:

Vi selger nå kun direkte fra oss. Porto og oppkravgebyr er inkludert i prisene. Leveringstid for øyeblikket er ca. 2 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Drar fram en gammel tråd.

Har planer om å kjøpe meg en god vinterpose. Valget står mellom Isbjørn Jan Mayen, Isbjørn Barents og Ajungilak Tyin 5-seasons.

Isbjørn bruker jo som kjent en egen temperaturskala (SINTEF). Hvordan er denne i forhold til EN-skalaen? Har noen erfaringer med både Jan Mayen og 5-seasons, sånn at man kan sammenlikne? Og tilsvarer Isbjørns "veil. nedre temperaturgrense" ekstremtempen til EN?

Bjørnøya oppgis med komforttemperatur -14 grader og nedre grense -30. Dette blir vel kanskje ikke godt nok? Eller hjelper det nok med ullundertøy osv?

Jan Mayen har komf. -22 og nedre grense -40. Monsen skriver at den "holder mål ned til -30 grader". Da er den nok varm nok til meg og. Har et håp om å kunne bruke posen også i den kalde delen av høsten. Blir denne da for varm, eller hjelper det med glidelås? Tenker da mest på den på 70 cm.

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. temperaturratingen til Isbjørns sovepose fikk jeg dette til svar på en mail jeg sendte til isbjørn for en stund siden: "Komforttemperaturen er et snitt av hva 6 menn og 6 kvinner tålte under testing hos Sintef. Alle forsøkspersoner lå da iført kort truse og finnlandshette."

Tilgi meg om dette er helt på bærtur, men jeg har forstått det slik at EN-skalaen er basert på at forsøkspersonen ligger med heldekkende undertøy og lue, så for meg virker det som om isbjørn er konservativ når det gjelder temperaturen, altså at de har god margin på grensene de setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan støtte opp om isbjørn sine soveposer. Jeg har selv jan mayen med glidelås;

http://www.isbjorn.no/janmayen.html

Romslig, varm og robust pose. Har sovet ute i -28 grader med posen (iført balaklava og langt ullundertøy). Ikke noe problem!

Hvis du har glidelås går det også fint å bruke den sen høst og tidlig vår.

Prisen er helt ok. Problemet er som nevnt over at slike poser krever sitt av volum og vekt... Lenge leve pulken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jens e, når du sier at det går fint å bruke den høst og vår, snakker du om den den modellen med 70 cm glidelås, eller den med to glidelåser? Har den med to stykker glidelås helt ned (så den kan brukes som dyne)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den med to glidelåser. Det er altså to lag med glidelåser utenpå hverandre (hvis den beskrivelsen er mulig å forstå). De går helt ned. Jeg synes det gir veldig gode reguleringsmuligheter.

Den matcher selvsagt ikke dunposer når det kommer til vekt og volum, men til gjengjeld trenger man ikke være så bekymret for at den blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Skjønner forklaringen din. Takk for svar!

Nå er en Jan Mayen med to glidelåser bestilt fra Isbjørn! :)

Har du et mål på posen når den er komprimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det stod hos "Isbjørn" at personlengden var 195cm, er selv ca 180cm noen som har peiling på om den vil kunne passe meg, eller vil jeg få alt for god plass i bunn av posen.

Egne erfaringer settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 186 og den passer meg ganske perfekt vil jeg si, føler jeg ikke har mer enn jeg trenger...

Hvis du er 180 så har du jo totalt 15cm til overs 15/2=7.5, dvs at du har (om målene stemmer helt 100%) 7.5 cm i hver ende til overs, se på et måleband og du vil se at det ikke er spesiellt mye.

Husk at når du står og måler høyden din så er fotbladene dine ganske vinkelrette i forhold til foten, vil tro at du ikke ligger slik når du sover?. Dessuten når du snørper ijen soveposen i toppen så vil du nok også kunne "fjerne" noen cm.

Med andre ord, tror ikke du vil slite spesiellt med de ekstra centimetrene.

Vil du ha skreddersydd sovepose så kan vel isbjørn ordne det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 186 og den passer meg ganske perfekt vil jeg si, føler jeg ikke har mer enn jeg trenger...

Hvis du er 180 så har du jo totalt 15cm til overs 15/2=7.5, dvs at du har (om målene stemmer helt 100%) 7.5 cm i hver ende til overs, se på et måleband og du vil se at det ikke er spesiellt mye.

Husk at når du står og måler høyden din så er fotbladene dine ganske vinkelrette i forhold til foten, vil tro at du ikke ligger slik når du sover?. Dessuten når du snørper ijen soveposen i toppen så vil du nok også kunne "fjerne" noen cm.

Med andre ord, tror ikke du vil slite spesiellt med de ekstra centimetrene.

Vil du ha skreddersydd sovepose så kan vel isbjørn ordne det for deg.

Da kan mye tyde på at det blir en Isbjørn pose på meg, takker dimex for gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd ut Jan Mayen soveposen fem ganger, var -25 på det kaldeste og sov bare i boksern. Soveposen er god og romslig og holder det produsenten lover.

Den er litt tung men mister jo ikke effekten hvis den blir våt, slik som dun gjør.

Passer supert til mit vinter/vår/høstbruk, bruker da selvsagt pulk om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå fått Isbjørn Jan Mayen i hus(så vidt, den er svær!) Fikk den kortet ned med 10 cm uten tillegg i pris, er svært godt fornøyd med servicen hos Isbjørn. Veier 3 kilo og tar en del volum, men du verden hvor varm den er. Ser på dette som et ekstremt godt kjøp, nok en gang all honør til Isbjørn for god service.

Glede mæ te vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.