Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellelader til elektrisk utstyr


geirbergmann

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over Solio charger som man kan lade det meste av småelektroniske ting som mobiltelefon, mp3spiller, kamera ol.

se test: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=10606&highlight=solio

Er dette noe dere kunne være interessert i å kjøpe hvis det blir litt lettere tilgjengelig enn bare i en macbutikk? (Tror det er bare der du får kjøpt det i Norge) Er det no marked for det i Norge?

Ønsker tilbakemeldinger da jeg vurderer å forhandle dette i Norge hvis det kan være et interessant produkt for turgåere ol.

Jeg vil da prøve å få det ut i sportsbutikker, telebutikker ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte en slik sak fra ett firma som kalte seg "Soldialog Scandinavia" - i Stavanger, for noen år siden!

Kinesisk produkt.

Det eneste jeg har oppnådd med den var å kortslutte en ericsson telefon!!

Men lommelykta på vidunderet er ok.....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Svoger kjøpte en slik nå og hadde den med på siste ukes tur,funka det for å lade mobilen

slik att vi kunne bruke den som radio, men den hadde ikke noe stativ til feste den ved lading

bare en sugekopp for å feste den til vinduet hjemme.

Altså er den beregnet for å lades opp hjemme og holder til 2 ladinger i skogen litt for dårlig

syntes jeg.

Burde hatt ett stativ og noen stropper for å festes på sekken da først blir det ett produkt for å

lades opp i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røsk ut den sugekoppen, den er ikke til noe annet enn vinduslading uansett. I leiren finner du en fin pinne/kvist som passer inn i hullet, og bruker den til å støtte opp Solio'en slik at den ligger mest mulig 90 grader mot sola. For å feste den på sekken brukte jeg ganske enkelt en strikk.

Men en slik Solio, i likhet med de fleste andre bærbare (og ikke slepbare) solcelleanlegg egner seg selvfølgelig bedre på sørligere breddegrader der sola tar litt mer enn her i Norge. Jeg hadde stor glede av min i hele fjor sommer, og den holdt meg med strøm de 9 ukene jeg var på tur, selvom det var tider da sola ikke akkurat skinte!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røsk ut den sugekoppen, den er ikke til noe annet enn vinduslading uansett. I leiren finner du en fin pinne/kvist som passer inn i hullet, og bruker den til å støtte opp Solio'en slik at den ligger mest mulig 90 grader mot sola. For å feste den på sekken brukte jeg ganske enkelt en strikk.

Men en slik Solio, i likhet med de fleste andre bærbare (og ikke slepbare) solcelleanlegg egner seg selvfølgelig bedre på sørligere breddegrader der sola tar litt mer enn her i Norge. Jeg hadde stor glede av min i hele fjor sommer, og den holdt meg med strøm de 9 ukene jeg var på tur, selvom det var tider da sola ikke akkurat skinte!

H.

Jeg har selv nettopp anskaffet denne, og driver med testing. Har du prøvd den vinterstid?

Det lille jeg har prøvd virker som sola er for svak og lading av batterier tar veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så ivrig at jeg løp avgårde og kjøpte en i dag!!! Nå ligger den til lading... Dette skal bli så gøy!

Egentlig var jeg på utkikk etter en liten vindmølle for å lade mobilen på tur, siden jeg argumenterer hardt for deres estetiske verdier i alle diskusjoner jeg kommer med i. Er det noen som vet om liten, bærbar vindmølle? F.eks som jeg kan feste på sykkelstyret?

Tenk så kult å kunne være selvforsynt med mobil-strøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så ivrig at jeg løp avgårde og kjøpte en i dag!!! Nå ligger den til lading... Dette skal bli så gøy!
Heldig du som har sol så sent på kvelden :wink:

Det er funnet opp portable vindmøller... Fant flere på nettet .. Men det krever sikkert en del vind, men det skulle ikke mangle om du bruker det på sykkelen..

http://www.nifindia.org/secondaward/details/innovators/9satyanarayana.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var jeg på utkikk etter en liten vindmølle for å lade mobilen på tur, siden jeg argumenterer hardt for deres estetiske verdier i alle diskusjoner jeg kommer med i. Er det noen som vet om liten, bærbar vindmølle? F.eks som jeg kan feste på sykkelstyret?

I min ungdom fantes det noe som het "dynamo" på sykkelen. Kanskje du kan få tak i en sånn? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde meg mange erfaringer med Solio i sommer - 46 dagers tur i Canada. Den virker, men trenger sol for å lade, i overskyet vær lader den lite. Den må også være vendt rett mot sola hele tida. I løpet av den nevnte turen fikk jeg ladet den fullt opp en gang. Men så var jeg nødt til å fore enkelte av de elektroniske remediene med strøm praktisk talt daglig også. Har brukte den til å lade opp mobil, satelittelefon, fotoapparat og videokamera.

Den store fordelen med denne laderen, foruten vekt og størrelse, er det innebygde batteriet. Dermed kan du ta med deg ekstra strøm, og er ikke avhengig av å lade batteriet i f.eks. fotoapparatet når sola skinner, men kan gjøre det i teltet om natta. Ellers så er den robust og tålet en støyt. Det er ei lita lampe på Solioen som viser om det er nok lys til at den lader.

Konklusjonen blir at den virker definitivt, men lader litt seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.