Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger noen turtips til tur i sør-norge/vestlandet i slutten av April 2008.


Alsaker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg og en kammerat skal ut på tur i slutten av April. Vi har satt av en uke.

Ønsker egentlig å unngå snø, men skjønner jo at det blir svært vanskelig om ikke umulig på denne årstiden. Eller tar jeg feil?

Håper noen kan komme med noen fine turforslag.Vi ønsker å bo mest mulig i telt, og med minst mulig folk. Har dessverre veldig liten kunnskap om steder sør for Nordland.

Mvh.

André Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å svare på ang snømengder. Generelt er det lite snø ytterst på kysten under 700-1000m i slutten av april, men det er stor forskjell på fjellsider som vender mot sør og vest vs nord og dels øst. Værvendte fjellrygger er tidligst snøfrie. På nordvestlandet er det ikke uvanlig at det kan komme store snøfall i hele april, spesielt over 4-500m. Lenger sør på vestlandet må andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April kan være en ullen måned. Bjørnstjerne Bjørnson valgte seg april - men det sies at det var fordi andre diktere hadde brukt opp de andre månedene.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale høyfjellet på ski. Et alternativ er øyhopping i f.eks. Boknafjorden eller på Sunnmøre. Det er mange flotte øyfjell, men noen lang marsj uten å se folk med telt på ryggen blir litt verre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for tips.

Det er mye mulig vi belager oss på ski. Noe som for meg egntlig ikke er noe problem. Så kom gjerne med tips om fine steder å gå ski også.

Vi drar i fra stavanger med buss/tog. Så har ikke tilgang på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dere ski så hold dere vekke fra kystnære strøk, april er verken eller i ytre strøk, kan møte alt mulig av føre. I indre strøk er det stort sett bare skiføre i april. Snøgrensen de siste årene har vel vært sånn rundt 300m i snitt tipper jeg, lavest nordvendt og høyest sørvendt. Jeg har hytte på 485moh, sørvendt i indre strøk på Sunnmøre, fra ca månedskiftet april/mai er det bare flekkvis igjen med snø der.

Hvilke skiturer er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Saken er den at jeg har rett og slett ikke så mye peiling selv på hvor vi skal gå. Har søkt litt å funnet en del, men tenkte det var godt å få informasjon fra folk som virkelig har peiling:)

Det jeg egentilg leter etter er ett tips til en rute, ett sted hvor det kunne være fint å gå, ennten barfot eller på ski, På sørlandet, eller Vestlandet.

TAkk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gå en del turer (uten ski) i de laveste områdene i Rogaland i slutten av april. Det er , om snøen går tidlig. mulig å f. eks til Stavanger turistforenings hytter Blåfjellenden, Støle og Vigleiksdalen.

Men da må turen starte nede i dalen å gå opp - for Støle og Blåfjellenden er dette en 6 timers tur.

Dalførene inn til disse hytten (og Røssdalen) er verdt et besøk.

Min første langtur om våren har de siste årene gått i begynnelsen av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ski, vet jeg ingenting om.

Men hvorfor ikke Hardangervidda? I april er det mulig håp om at været er sånn noenlunde og.

Se bilder fra en tur i samme tidspkt som dere planlegger å reise i:

http://www.turistforeningen.no/haugesund/article.php?fo_id=5018&ar_id=11334

Tror det beste man kan gjøre er å ta utgangspunkt i noen av områdene dere allerede har lest om. Kjøpe et oversiktskart og planlegge en tur ut i fra det. Ta hensyn til det de andre har skrevet om snøgrensen (ca 300 m) og bestem dere for øyhopping eller fjellet m ski. Ville belaget meg på ski, telt og toppturer med T skjorte i strålende vær :)

PS: Om dere fisker ville jeg heller tatt med fiskestang og oppsøkt lavere fjellvann, kystnære vann og fått fatt i storørreten når isen går, solen varmer og fjærmygg og annet snop klekker :):D Skulle gjerne hatt en uke fri i den beste perioden for fluefiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje problem å finne skiføre på Vestlandet i april. Dei finaste skiturane går eg i mai, men då blir det

mest toppturar.

Utanom Hardangervidda, er Stølsheimen eit flott område. Her er det ikkje vanskeleg å gå samanhengande ei veke.

Mange hytter i området, om du ikkje vil ha med telt. Fleire område å starte frå: i øst frå Vikafjellet,

frå sør i nærheita av Voss, eller frå vest i Romarheimdalen.

Nord for Sognefjorden kan du finne samanhengande område frå Balestrand/Høyanger over Gaular-

fjellet, og vidare mot Jølster.

I Sunnfjord er det fine skiforhold i området mellom Jølster, Førde, Naustdal og Gloppen. Og lenger vest

rundt Ålfotbreen, men dette området er litt meir kupert. Kan òg nemne Breheimen som er eit flott område

for skigåing i april, gjerne med ein avstikkar til Jostedalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk nok en gang. Må si jeg virkelig har fått bedre svar enn jeg hadde forventet.

Vi har snakket og diskutert litt, og vi har sett mer og mer på Finse - Haukeli. Ser ut som en fin tur.

Så linken du ga Fjellfanten, og det så utrolig bra ut. Så det var en litt kortere tur enn Finse - Haukeli. Vil det normalt være noe problem med snø helt til Haukeli i denne perioden? Vi har satt dato for tur. 18 - 25 april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk nok en gang. Må si jeg virkelig har fått bedre svar enn jeg hadde forventet.

Vi har snakket og diskutert litt, og vi har sett mer og mer på Finse - Haukeli. Ser ut som en fin tur.

Så linken du ga Fjellfanten, og det så utrolig bra ut. Så det var en litt kortere tur enn Finse - Haukeli. Vil det normalt være noe problem med snø helt til Haukeli i denne perioden? Vi har satt dato for tur. 18 - 25 april.

Har flere ganger gått Haukelisæter-Hellevassbu på ski i mai/juni uten problem. I vinter har dette området fått mye snø, så det blir nok ikke annerledes i år. Siste bakkene ned mot haukeli kan være snøfattige, men det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Kan anbefale Frafjordheiene. Dere kan f.eks. ta båt fra Stavanger til Fløyrli og starte med de omlag 4.000 trappetrinnene opp på fjellet. Herfra er det fint å gå til Langavatn, videre via Blåfjellenden til Sandvatn. Herfra kan man f.eks. gå til Børsteinen, og så videre ned den noe luftige nedstigningen (kan være litt sleipt når det er vått) ned til Lysebotn for å ta båt tilbake til Stavanger.

Gikk denne turen om sommeren for noen år siden og kan anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått sommerstid fra Haukeli til Dyranut som omtrent er lik rute som fra Finse-Haukeli, fin tur det! Men jeg anbefaler like mye ruten Ustaoset-Rauhellern-Stordalsbu-Helberghytta (via Juvikfjell kanskje)-Rjukan. Har mange bilder fra turen om du vil, her er en liten rapport fra den turen, gikk også da 1. maihelgen i stekende sol, skikkelig opplevelse. Anbefaler å bruke hyttene på vidda, men telt går sikkert bra også. Link: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8929&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.