Gå til innhold
  • Bli medlem

reinskinn + liggeunderlag, pelsen opp eller ned?


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

henvender meg til seriøse reinskinnbrukere (samer og andre med tilsvarende erfaring).

Hvis man skal bruke reinskinnet oppå ett annet liggeunderlag, skal hårene fortsatt ligge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pelsen skal ligge ned for minst varmetap. Reinen har pelsen ut. Dette er en logisk forklaring. Men det er sellfølgelig mer behagelig og ha pelsen opp.

Forklaringen på at reinen har pelsen ut og ikke inn er vel at om pelsen/hårene hadde fyllt allt "tomrommet" mellom tarmer, magesekk, andre organer og slikt innenfor huden ville isolasjonsevnen vært lik 0. det ville vært som om man skulle teste dunjakke mot ei skaljakke. Derimot når pelsen stikker ut dannes det små luftlommer tett inn mot huden som hjelper til å isolere. Det beste for reinen hadde selvfølgelig vært om den hadde et vanntett lag utenpå hårene, men som ikke la noe press på hårene inn mot huden. Akkurat som ei dunjakke. Beklager at dette ble lit OT men, hvilken vei det skal brukes har jeg ikke peiling på, men tror jeg ville fåretrukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

"Det er intet nytt under solen" skriver kong Salomo. Heller ikke i denne tråden...

I tråden som RobinM nevner ovenfor sier JensNilsen (med status som same med dertil følgende erfaring) Ons Jan 16, 2008 23:26 at hårene skal ligge opp når man ligger rett på snøen, for at ikke det samler seg snø mellom hårene.

I samme tråd sier Bento Tor Jan 17, 2008 00:19 at på finnmarksvidda pleier man å bruke flere skinn; det nederste med hårene ned, men det øverste med hårene opp.

Hmm, der har jeg vel egentlig svaret, for om man har reinskinn eller Bamse Extreme under øverste reinskinn betyr vel egentlig ingenting. Pelsen skal opp.

Takk for at du minnet meg på den tråden RobinM.

Jeg regner denne tråden fra avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker underlig for meg.

Reinsdyret har da hårene sine direkte mot sin egen hud. Den har altså ikke en annen sin hud mellom seg selv og sin egen pels.

Det er jo i kontakt med huden at pelsen isolerer.

Jeg bare undres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tydeligvis et tema som engasjerer mange. Men hvorfor diskutere i det vide og breie? Ut og prøv folkens. Det har jeg gjort. Varmemessig merker jeg ingen forskjell, så sant jeg ikke ligger med rompa bar på underlaget. Og her faller vel Dufas sitt argument igjennom det også. Vi mennesker har gjerne en sovepose i mellom huden og skinnet.

Det jeg også har funnet ut er at hvis huden blir våt, og det ikke tørkes fort, så røyter skinnet mer. Holdbarheten på skinnet blir dårligere hvis man bruker huden rett mot snøen, fordi da blir huden våt.

Jeg har endt opp med en blandet løsning. Inne i telt eller med tørt underlag under skinnet har jeg hårene opp. Rett på snøen eller vått underlag legger jeg hårene ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper selfølgelig argumentasjonen om at skinnet blir ødelagt om det utsettes for fukt, men det var ikke det diskusjonen dreide seg om.

Om man ligger i en sovepose direkte mot pelsen så må det da varme bedre enn om man ligger med soveposen direkte mot naken rensdyrhud.

Skinnets spesifike varmekapasitet vil nok være relativt lik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.