Gå til innhold
  • Bli medlem

hvorfor akkurat REINskinn?


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

bare lurer på hvorfor skinn av andre dyr enn rein tydeligvis ikke er mye brukt som liggeunderlag..

Har noen en forklaring? Hvorfor ikke bruke saueskinn (myk kvalitet kan til og med legges inn i soveposen...), elgeskinn, etc. etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saueskinn funker bra så lenge det er knusktørt. Vått er det dårlig. Har aldri testa elg, men jeg tror at hårene knekker lettere. Rådyr ville kanskje ha funka bedre, men de leveres dessverre ikke i store størrelser. Mulig isbjørn er bra, men det er veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde engang 2 tørka reinskinn, som var veldig bra. Kjøpt i svensk lappland.

Renskrapet de mye på baksiden for fett mv. men daværende dama mente, at de stanka for mye, så de føk ut - desverre. Det gjorde dama og senere!

Rein har hule rørhår, som isolerer veldig bra, så med rein får en vel best isolasjon pr. vekt!!?? Hårlaget er vel også noe tykkere enn hos elg?? Og enklere å få tak i.

Bjørn skulle være veldig varmt, men tungt?? Moskus er også veldig varmt, men sikkert også tungt. Jeg følte på et moskusskinn i sommer. Det var VELDIG tykt, men da det var på en utstilling kunne jeg ikke så'n løfte på det!

Rørhårene hos reinen betyr jo at hårene faktisk knekker! Dette er oftere tilfellet enn at reinskinnet faktisk røyter, selvom det oppfattes slik. se tidligere tråder om reinskinn.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bever?

Det skinnet jeg har er veldig varmt men når en ligger på det komprimeres vel underhårene som gjør det varmt.

En skal vel skyte en del bever før en har en brukbar stor fell....

hvordan er beverskinn når det blir vått? joda jeg og skjønner at det ikke slipper igjennom vannet iom at beveren nærmest bor under vann, men holder det på vannet eller renner det rett av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lenge tenkt på å få meg et reinskinn.

MEN....

Noe som ingen har nevnt her er jo et ganske åpenlyst problem. Reinskinnene er jo alt for korte. Selv fra en bukk så blir det jo ikke lenger enn ca. 140 cm. Jeg er ikke særlig høy, men dette hadde jo blitt et problem. Vil jo ikke ligge sammenkrøllet som en hund :)

Altså må man ha to stk... Da må vel de fleste være enige i at vekten og volumet begynner å bli et problem. I allefall hvis man slår leir mer enn 100 meter fra bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt reinskinn i 3 år.

Det er veldig kort, men vi har funnet ut att det kan brukes fra brystet/skulderene og ned til knærne.

Ved hodet har vi klær som hodepute og ved beina går det med bare ligge underlag.

Funker veldig bra ,men det er veldig tungt å bære med kontra 2 stk liggeunderlag av cellegummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt på å få meg et reinskinn.

MEN....

Noe som ingen har nevnt her er jo et ganske åpenlyst problem. Reinskinnene er jo alt for korte. Selv fra en bukk så blir det jo ikke lenger enn ca. 140 cm. Jeg er ikke særlig høy, men dette hadde jo blitt et problem. Vil jo ikke ligge sammenkrøllet som en hund :)

Altså må man ha to stk... Da må vel de fleste være enige i at vekten og volumet begynner å bli et problem. I allefall hvis man slår leir mer enn 100 meter fra bilen :D

Hvis du kun skal bruke det som liggeunderlag, så kan du jo klippe det til og sy på det slik at du får riktig lengde og bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun skal bruke det som liggeunderlag, så kan du jo klippe det til og sy på det slik at du får riktig lengde og bredde.

Hmm.. Det er faktisk et ganske godt tips!

Skal teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det er faktisk et ganske godt tips!

Skal teste det.

Det finnes en produsent som heter Polar Reinskinn el. De selger skinn som er sammensydd til full kroppslenge. lengde, bredde, vekt og pris vet jeg ikke noe om, leste det bare i en brosjyre. :wink::lol:

Men har du tilgang på så mange reinskinn slik at du kan klippe og sy så mye du vill uten at det koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bare lurer på hvorfor skinn av andre dyr enn rein tydeligvis ikke er mye brukt som liggeunderlag..

Har noen en forklaring? Hvorfor ikke bruke saueskinn (myk kvalitet kan til og med legges inn i soveposen...), elgeskinn, etc. etc.?

fordi det er ett dyr med vinterpels som vi driver oppdrett av? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reinsskinn? tja tradisjon kanskje?? Men det nok uten tvil det varmeste skinnet vi lettvint kan få tak i. Saueskinnsfeller er jo varme, men tunge og enda tyngre hvis de blir våte. Snø og is vil dessuten klabbe seg inn i ulla. Elgskinn er også veldig tungt i forhold til reinsskinn - selv om de skjæres til en hendig størrelse.

Har ei beverskinn lue (ettersom det var noen som nevnte bever) den er veldig varm, og så tett at det høres ut som jeg går med hørselvern!! kjøpt i Russland for rundt 600 nkr.,

Ser dere på inuitene i gamle dager så har jo de bukser av isbjørnskinn (tror jeg - eller er det rev?) og anorakker / soveposer av selskinn så det er nok varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hører mye rart om reinsskinn, men det er utrolig fint å ligge på, da spesielt om vinteren. Hadde faktisk det som personlig utstyr i militæret..... Jeg har forsøkt å få tak i det for bruk i telt vintestid og over alt sommerstid. Men hver gang så er jeg klikker inn på en nettside som selger så er det masse forskjellige typer.....

Hva skal jeg velge? 1. sortering, 2.sortering, impregnert, røyter ikke osv... Hva om det blir vått? Brukes rett på snøen? osv.... Tar imot alle tips med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havardix: jeg har et som er ubehandlet, og det lukter litt av det, men det vender man seg til :? 2.sortering ubehandlet ser jeg for meg kan lukte enda mer, da det kansje er igjen mere fett på baksida enn 1.sortering... Ubehandlede skinn slik jeg har forstått det er bare flådd av dyret og heng til tørk. (Mulig man fjerner fett-rester og den slags)

Impregnert vil jeg tro er garvet (Ser ut som semsket skinn) som er impregnert, men disse er jo relativt dyre i forhold til ubehandla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

havardix skrev

Hva skal jeg velge? 1. sortering, 2.sortering, impregnert, røyter ikke osv... Hva om det blir vått? Brukes rett på snøen? osv.... Tar imot alle tips med stor takknemlighet.

Har lest masse her på fjellforum ang. reinskinn. Skal prøve å gi en oppsummering. Har også hatt glede av http://www.granberggarveri.no/.

Altså:

Hvilken sortering?

ifølge http://www.granberggarveri.no/default.aspx?mod=3&mm=26&sm=47&p=18 har andre sortering utbetydelige feil når skinnet skal brukes til pynt eller nytte. 2. sortering er sikkert billigere!

Garvet/behandlet/beredt eller bare tørket?

Behandlede skinn er mykere, og er beskyttet mot råte http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9312166. De er mest sannsynlig også lettere (siden de ytterste hudlagene fjernes), og lukter mindre. Men de tåler ikke fuktighet. Generelt røyter beredte skinn mindre. Skinn som kun er tørket (de må selvfølgelig være skrapt for kjøtt og fett) er noe stivere (men hvis man ruller de ofte så blir de mykere), noe tyngre, men tåler bedre fuktighet. Hvis det er riktig tørket røyter heller ikke tørkede skinn så voldsomt, og hvis de er skrapt skikkelig så lukter de heller ikke så fælt. Etter å ha vurdert flere innlegg her på forum, og etter å ha lest her: http://www.granberggarveri.no/default.aspx?mod=3&mm=26&sm=47&p=19, har jeg konkludert med at skinn til turbruk skal være tørket og renset men ellers ubehandlet.

Hvordan bruke:

Det er mer behagelig, og isolerer bedre, hvis man bruker pelsen med hårene opp, og huden ned. Derimotr varer skinnet lengre dersom det er pelssiden som utsettes for snø, vær og lignende slitasje. Dette bør tas i betraktning både ved bruk og pakking.

Vekt:

Jeg har regnet litt på vekt i ett innlegg i denne tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10786&postdays=0&postorder=asc&start=50 fra Tir Feb 19, 2008 19:07. Der kommer jeg frem til at et tørket og rengjort skinn ikke veier mer per areal enn Bamse Extreme. Noen liker å kjøpe beredte/garvede skinn (selv om mitt inntrykk er at dette er feil). De vil evt. veie enda mindre. Derfor, hvis du skjærer til skinnet, så blir det ikke nødvendigvis så tungt. Men: jeg kan ikke garantere for sikkert at dette er riktig, i.o.m. at fuglehunden per dags dato ikke ennå har bekreftet mitt ovenfornevnte innlegg. De fleste sier jo at reinskinn er tungt. Det som i hvertfall er sant er at de blir tunge hvis de blir våte.

Vedlikehold:

Viktig at de tørkes etter bruk. De bør også smøres med fett iblant (dette gjelder kanskje bare hvis man ikke har impregnert skinnet?). De bør heller ikke utsettes for raske temperatursvigninger. De bør også skånes fra å bli våte.

Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest UtPåTurOgAldriSUr

nå har jeg selv testet saueskinn. her er litt av erfaringene:

Hva: sauseskinn som egentlig ble solgt til bruk i bil...

Vekt: ca 1/2 kilo (på badevekten hjemme)

Størrelse: rakk fra skuldrene til litt under hoftene.

Testvarighet: 1 natt i telt på snø.

Liggeunderlag: Thermarest Z-lite R

Sovepose: Helsport Raudfjorden.

Mykt å fint å ta på, men akkurat derfor presses hårene godt sammen der hvor det kommer mye vekt på skinnet, d.v.s. under hoftene, og tildels ved skuldrene. Jeg syntes i hvertfall å merke kuldegjennomslag fra bakken. Det kan også ha med Z-liten å gjøre, da den også blir bra komprimert under press, og da er det ikke mye som skiller deg fra snøen lengre. Men igjen, hvis folk bruker reinskinn som sitteunderlag rett på snø, og sier at det er varmt og godt, så betyr det vel at:

reinskinn isolerer bedre enn saueskinn i sammenpresset tilstand, og egner seg derfor bedre som liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn er trivelig.

Det beste skinnet er spila opp på en vegg, tørka og deretter tatt ned fra veggen. Ferdig.

Hvis han som slakter har gjort jobben sin så er det ikke kjøtt og fett å skrape av skinnet.

I forhold til andre skinn har reinskinnet kvaliteter overlegent de fleste i forhold til vekt/isolasjon.

Elgskinnet er tungt, isolerer dårlig og ikke særlig mykt. Kan brukes i sleden.

Bjørnefell er utrolig deilig men stort og tungt. Funker bra i sleden.

Gaupeskinn er mykt og varmt. Funker bra i barnevogna.

Saueskinn er varmt, mykt og varmt. Sy en sovepose av de så har du verdens tyngste men beste sovepose.

Reinskinnet er snø-, til en viss grad vann-, og helt vindavstøtende.

Det aller,aller, aller viktigste med et reinskinn er å tørke det. Hele tiden.

Er det vått i lengre(for såvidt kortere også) tider så vil det begynne å lukte, røyte etc.

Varigheten er derimot begrenset men det er det sikkert verdt.

Skinn får man til en billig/gratis penge hvis man har kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.