Gå til innhold
  • Bli medlem

Overtråkk


Andreas

Anbefalte innlegg

Ny skadetråd.....

Jeg mener å ha lært en gang at beste behandling av overtråkk er:

1 - Is/kjøl ned når skaden er gjort

2 - Gå videre, selvom det gjør vondt. Om mulig da....

3 - Bruk benet, men pass på ny overtråkk!

4 - Ikke bruk støttebandasje e.l. om dette er å unngå.

Hva mener folket?

Ps: Ofte gjør det jo så vondt at man må legge seg på sofa'n....men det blir en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å komme igang med behandling snarest etter skade,

for å redusere helingstid og skadens omfang. Det som læres bort i dag av førstehjelp v. overtråkk er CRIE-prinsippet. (som RICE, men med hovedtrykk på kompresser).

CRIE

C- Compress

Begynn lengst fra hjertet, snurr støttebandasjen hardt og tett rundt skadestedet. (Obs: Gjør vondt!!! :) ) Hindrer videre hevelse og får de avrevne blodårene til å tette seg raskt. Sett på bandasjen senest ett minutt etter skaden (!) og la den sitte på i 15 min. Vi riktig behandling kan helingsprossessen på alvorlig overtråkk reduseres fra tre mnd til tre uker, og er kanskje verdt smerte i 15 minutter. Kjekt argument om du skal behandle andre i alle fall...

R- Rest

Hold kroppen og skaden i ro de kommende 24 timene.

I - Ice

Is/negjøling av skadestedet hjelper mest hodet. Men litt psykisk førstehjelp og smertelindring er heller ikke å forakte ved overtråkk. Kulden klarer ikke trenge langt nok ned i huden til å ha noen større effekt. Legg ikke is/isposer rett på huden, uansett.

E- Elevate.

Hev skadestedet.

Men har du slarkete leddbånd er det kjekt å tape før du skal ut på tur eller gymme litt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke motsi ovennevnte råd, likevel:

Mine erfaringer er gode med fortsatt bevegelse.

Som O-løper var det uaktuelt å bryte ved vanlig (moderat) overtråkking. Erfaringene var gjennomgående gode. Jeg var imidlertid avhengig av å teipe i O-løp resten av sesongen.

Preventivt brukte jeg statisk styrketrening (brett er trolig vel så effektivt).

De sesongene jeg trente statisk styrke på anklene før sesongstart tråkket jeg ikke over, i motsetning til de sesongene jeg ikke trente styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Viktig å ta med er jo at det er forskjell på overtråkk og OVERTRÅKK.

Tråkker du skikkelig over å knekker noe eller sliter sener så klarer du ikke å fortsette et o-løp.

Da er det veldig viktig med riktig behandling og det er CRIE prinsippet som er riktig. RICE eller ICE prinsippet er utgått på dato for mange mange år siden. Selv om mange som ikke vet bedre fremdeles tror det er det riktige.

CRIE prinsippet brukes på bortimot alt. Håndledd, fingre, albuer, lår (høne), kne, legg, ankel.

Bortsett fra når det er feilstilling og/eller åpent brudd. Da skal man ikke komprimere.

Moralen min er.

Kjøp et elastisk bind på apoteket, ha dette med på tur og det kan redde langturen når du halvveis over hardangervidda tråkker over, behandler, hviler til neste dag og fortsetter forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.